وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

شاگرد نانوایی که قهرمان جهان شد

در این بخش به دوران حرفه ای گلزن اسبق آلمانی در عرصه باشگاهی نگاهی خواهیم انداخت.  

 

یورگن در کودکی ...

شهر کوچک گوپینگن واقع در جنوب بادن-وورتمبرگ زادگاه یورگن است، شهری که تمام خاطرات بچگی او مربوط به آن جا است. یورگن مانند خیلی از کودکان آن زمان آلمان با فوتبال در کوچه و خیابان آشنا شد، ۸ ساله بود که برای تیم محله ‌شان فوتبال بازی می‌کرد جالب این که او روزها درس می‌خواند و بعد از مدرسه در نانوایی پدرش مشغول به کار می‌شد تا در آن جا روش پخت نان را فرا گیرد ولی اشتیاق به فوتبال والبته تشویق‌های والدینش هرگز مانع جدایی او از ورزش محبوبش نشد. روزی دو ساعت آن هم در سخت ‌ترین شرایط به تدریج از او یک پدیده می‌ ساخت، پدیده‌ای که بعدها به یکی از جاودانه ‌ترین ستارگان فوتبال آلمان و جهان بدل شد.

 

اما در عرصه باشگاهی...

درسال ۱۹۸۴ وی به تیم اشتوتگارت می‌پیوندد و در اولین فصل حضور خود ۱۵ بار دروازهٔ حریفان را باز می‌کند. او در همین سال به عضویت تیم نوجوانان آلمان در می‌آید. در سال ۱۹۸۶ کلینزمن در یک بازی ۵ گل به ثمر می ‌رساند پیش از او تنها ده بازیکن موفق به کسب چنین افتخاری شده بودند در سال ۱۹۸۸ با به ثمر رساندن ۱۹ گل به عنوان بهترین گلزن بوندس لیگا معرفی می‌شود. وی در همین سال به عنوان مرد سال فوتبال آلمان انتخاب شد. در سال ۱۹۸۹ تیم اشتوتگارت با کلینزمن به فینال جام یوفا می‌رسد اما یاران مارادونا با شکست دادن این تیم قهرمانی رو جشن گرفتند.

 

خرید های طوفانی اینتر...

پس از درخشش در المپیک ۱۹۸۸ سران اینتر میلان دست به خرید ستارگان آلمانی زدند. آن ها کلینزمن، لوتار ماتئوس، آندریاس برمه، را به عنوان شاه مهره در اختیار گرفتند و موفق شدند که در سال ۸۹ فاتح اسکودتو گردند. در سال ۱۹۹۰ کلینزمن خود را به سرعت با شرایط فوتبال ایتالیا وفق می‌دهد و ۱۳ گل برای اینتر به ثمر می‌رساند. بعد از جام جهانی ۱۹۹۰، وی و تیم اینتر فاتح جام یوفا شدند و این اولین افتخار بزرگ باشگاهی او به شمار می‌رفت. ۹۵ بازی و ۳۴ گل آمار نسبتاً خوبی برای او بود.


کلینزمن در فرانسه و لیگی که در آن زمان به رشوه خواری معروف بود...

کلینزمن بعد از اینتر راهی تیم موناکو شد و در اولین حضورش، موناکو به مقام دومی لیگ ۱ فرانسه رسید. پس از رسوایی رشوه خواری‌های المپیک مارسی و پس از رد صلاحیت، موناکو به مقام اولی لیگ رسید و در لیگ قهرمانان سال بعد جایگزین مارسی شد. به لطف گلزنی‌های کلینزمن موناکو به نیمه نهایی رفت اما در مقابل آ ث میلان شکست خورد، کلینزمان با ۴ گل زده در لیگ قهرمانان بهترین گلزن موناکو بود. فصل ۱۹۹۴–۱۹۹۳ همراه با مصدمیت بود و موناکو به مقامی بهتر از نهمی دست نیافت و کلینزمن شروع به انتقاد از نگرش تک مهاجم بازی کردن تیم کرد و سال بعد دست به اقدامی مهم زد. اقدامی که بعداً موجب آشتی ساکسون ها با ژرمن ها شد.

 

عزیمت به انگلیس...

محبوبترین آلمانی انگلیس! کلینزمن در سال ۱۹۹۴ راهی جزیره مه آلود و پایتخت همیشه بارانی شد تا برای سفیدپوشان تاتنهام بازی کند جایی که قرار بود دو سال بعد در یورو و به همراه مانشافت در آن حضور داشته باشد. انگلیسی‌ها که بر سر بسیای از مسائل همیشه با آلمان‌ها نزاع داشته و دارند! با انواع و اقسام توهین‌ ها پذیرای این تازه ‌وارد به کشورشان بودند. یکی از ورزشی نویس های روزنامه گاردین عنوان مقاله جنجالی اش را چنین تیتر زد: چرا ما از کلینزمن متنفریم!

اما کلینزمان همیشه با خوش رویی و رفتار موقر و با گلزنی هایش پاسخ ساکسون ها را می‌داد تا این که آخر فصل به عنوان مرد سال فوتبال لیگ جزیره انتخاب شد. همان روزنامه نگار روزنامه گاردین این بار در مدح او نوشت: چرا ما عاشق کلینزمن هستیم!

 

حتی تدی شرینگهام کلینزمن را به عنوان الگوی ورزشی خود خواند...

اما این پایان قصه کامیابی‌های کلینزی نبود. وی وقتی که اعلام کرد قصد ترک لندن و بازگشت به وطن را دارد، با خیل عظیم هوادارانش مواجه شد که از او می‌خواستند تا در لندن بماند، اما کلینزمان با احترام به همه آنها راهی باواریا شد تا بار دیگر شاگردی قیصر فوتبال رو بکند.

 

کلینزمن در بایرن مونیخ...

سال ۱۹۹۶ سالی پربار برای کلینزمن بود. تیم بایرن مونیخ با بهره جستن از مهاجمی مثل او در کنار پاپن فرانسوی و لوتار ماتئوس هم فاتح بوندسلیگا شد و هم قهرمان جام یوفا. کلینزمن در آن سال ۱۵ بار برای بایرن در اروپا گل زد تا رکوردی جاودانه را از خود به یادگار بگذارد، مجموع ۱۵ گل در ۱۲ بازی رکوردی که هنوز شکسته نشده است.

بازگشت او به سری آ...

وی پس از آن راهی ایتالیا شد و سال‌های پایانی بازی خود را در سمپدوریا گذراند و سپس به طور قرضی به تاتنهام رفت و تیم با او از سقوط به دسته پایین ‌تر نجات پیدا کرد و در سال ۱۹۹۸ با بازی در برابر ساوتهمپتون در روز پایانی لیگ برتر در کناردوستان نزدیک و هوادارانش از مستطیل سبز خداحافظی کرد. این پایان دوره باشگاهی یورگن کلینزمن بود.

یورگن کلیزمن یعنی شاگرد نانوایی که قهرمان جهان شد.

منبع

نظرات 4 + ارسال نظر
ADIB چهارشنبه 13 مرداد 1395 ساعت 01:37

واقعا نمونه بود اسطوره دوران کودکی من

کلیزمان چهارشنبه 13 مرداد 1395 ساعت 08:26

درود به طرفداران واقعی بایرن مونیخ
ممنون از مدیر سایت به خاطر این مقاله زیبا
بعد از کلیزمان ما مهاجم به این خوبی نداشتیم
بازیکنی با اخلاق و تکنیک خوبی همه داشت

یورگن چهارشنبه 13 مرداد 1395 ساعت 14:29

با یورگن عاشق تیم آلمان شدم
یادش بخیر - دورانی بود

المانی شنبه 16 مرداد 1395 ساعت 22:58

یورگن بازیکن فوق العاده ای بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد