وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

آیا ماریو گوتزه باید به بروسیا دورتموند برگردد؟

شایعات پیوستن گوتزه به تیم سابقش یعنی بروسیا دورتموند بسیار جدی تر از گذشته شده است.  

 

در این مقاله، دو نویسنده دورتموندی یعنی Lars Pollmann و Luca Gierl با قوت گرفتن شایعات مبنی بر پیوستن ماریو گوتزه به بروسیا دورتموند، با دو دیدگاه متفاوت در مورد پیوستن یا عدم پیوستن این هافبک 24 ساله به بحث می پردازند.

دیدگاه موافق توسط لارس پولمن: بله، موقعیت بسیار خوبی است که دورتموند نباید آن را از دست بدهد

ماریو گوتزه حداقل از لحاظ پتانسیل، بازیکنی در کلاس جهانی می باشد. اضافه شدن وی به خط حمله ای شامل عثمان دمبله، پیر امریک اوبامیانگ و مارکو رویس (و به احتمال زیاد آندره شورله) باعث می شود مغز انسان سوت بکشد و ترکیبی بسیار خطرناک خواهند ساخت.

گوتزه در پست 10 به نوعی نسخه پیشرفته تر از شینجی کاگاوا می باشد، حتی نسخه پیشرفته تر از آدرین راموس به عنوان مهاجم کمکی (توماس توخل همیشه این ایده را با خود داشته است که هافبکی را در آن پست استفاده کند ولی گزینه های خوبی در دسترس نداشت). گوتزه همچنین می تواند در پست بال راست و چپ نیز به کار گرفته شود و حتی جای خالی ایلکای گوندوعان را در مرکز زمین پرُ کند.

مشکل گوتزه در تیم بایرن مونیخ این بود که پپ گواردیولا روی بازی از کنارها (استفاده از بال های کناری) تمرکز کرده بود. داگلاس کاستا و کینگزلی کومان در هیچ شرایطی نه از لحاظ شکل نه فرم بازی، بهتر از گوتزه نیستند اما خواسته ای که مربی کاتلان مونیخی ها داشت، توسط کومان و کاستا بهتر در کناره ها انجام می شد. و کارلو آنجلوتی نیز اخیرا اعلام کرده است که تصمیم ندارد تغییر آنچنانی در سیستم بازی بایرن که تحت نظر پپ اجرا می شد، بدهد. در دورتموند، وینگر ها به بازی عرض نمی دهند. این کار برعهده مدافعین کناری می باشد.

وینگرها در دورتموند اغلب به میانه منطقه دفاعی حریف متمایل می شوند و توانایی تکنیکی گوتزه و آگاهی موقعیتی او می تواند وی را به گزینه ای مناسب در ترکیب زنبورها تبدیل کند.

البته، در این مرحله این ها فقط پیش بینی و فرضیه است. مصدومیت های متعدد باعث توقف مسیر پیشرفت گوتزه شد و دلیل اصلی در دسترس بودن وی برای بازگشت به دورتموند نیز در وهله اول همین می باشد.

فراموش کردن این مسئله در حال حاضر آسان است ولی در اولین فصل حضورش در باواریا عملکرد بسیار خوبی داشت. توماس توخل بهترین گزینه ای می باشد که می تواند وی را به سطح سابق خود یا حتی فراتر از آن برساند.

هیچکس دوست ندارد استعدادی مثل گوتزه که هر صد سال یک بار ظهور می کند، اینچنین هدر برود؛ با توجه به اتفاقاتی که در سه سال اخیر برای وی پیش آمده است.

بله، شرایطی که در هنگام جدایی وی از دورتموند در سال 2013 وجود داشت، اصلا خوش آیند نبود ولی دیگر زمان آن رسیده است که مردم آن قضیه را فراموش کنند. به هر حال قراردادی که دورتموند با گوتزه بسته بود شامل بندی خروجی می شد که به این بازیکن اجازه خروج از باشگاه را می داد.

از نظر من، فرق چندانی بین انتقال گوتزه به بایرن مونیخ و نوری شاهین به رئال مادرید وجود ندارد.

گوتزه گفته بود که "می تواند تصور کند که دوران ورزشی خود را در باشگاه بروسیا دورتموند به اتمام برسانم" اما دو ماه بعد، خبر انتقالش به رقیب مونیخی به گوش رسید. بعضی ها مثل اینکه فراموش کرده اند، هرچند، نوری شاهین نیز گفته بود "هواداران می داند که من چگونه تصمیم خواهم گرفت" و بعد از مدت کوتاهی به رئال مادرید پیوست. و از دیدی فان، گوتزه حال بالاخره فرصت این را دارد که دوران ورزشی خود را در دورتموند به اتمام برساند!

بزرگ ترین تفاوت مسئله شاهین و گوتزه این است که شاهین به رئال مادرید رفت نه بزرگ ترین رقیب دورتموند. ولی آیا این مسئله باید اینقدر بزرگ شود؟

چه هواداران دورتموند خوششان بیاید یا نه، ولی هر دو باشگاه رئال مادرید و بایرن مونیخ نه تنها از جنبه مالی بلکه از هر جنبه ای بالاتر از مشکی و زرد پوشان هستند. موقعیت پیوستن به این باشگاه ها را کمتر بازیکنی از دست می دهد.

اگر کسی احساس خیانت از سوی گوتزه با پیوستن به بایرن می کند، اشکال ندارد. ولی کینه به دل گرفتن بعد از گذشت چندین سال از این انتقال، زیاده روی است.

زمانی که یورگن کلوپ دورتموند را ترک کرد، مردم می گفتند هیچکسی بزرگتر از باشگاه نبوده. حال برگشت گوتزه به باشگاه سابقش می تواند درصد راستی و درستی این حرف را از جانب هواداران بسنجند.

 

دیدگاه مخالف توسط لوکا گیل: نه، ارزش دردسر را ندارد.

رفع مسئولیت: بنده به شخصه مخالف انتقال ماریو گوتزه به دورتموند نیستم اما درک می کنند که چرا تعداد زیادی از مردم هستند. به این دلیل:

اول از همه باید به جنبه ورزشی این انتقال نگاه کنیم. زمانی که گوتزه بدون شک پتانسیل این را داشت که به بازیکنی با کلاس جهانی تبدیل شود، نتوانست مسیرش را در تیم بایرن مونیخ ادامه دهد. بعد از خشم و عصبانیت عمومی نسبت به انتقال وی به مونیخ، گوتزه از آن به بعد بیشتر تلاشش در جهت به دست آوردن ثبات و فرار از خطر مصدومیت های بیشتر شد.

بدون شک اضافه شدن وزن باعث کندی حرکات گوتزه شد و از چابکی سابق او کاست. تونایی که مشخصه بازی گوتزه در گذشته بود. به علاوه، گوتزه نمی تواند از بهترین شرایط ذهنی خود بعد از حضور اندک در ترکیب بایرن و نمایش غیرقابل قبول در یورو 2016 برخوردار باشد.

افرادی با اعتماد به نفس بالا مثل گوتزه نیز بعد از چنین اتفاقاتی نمی توانند دوام بیاورد. آیا دورتموند می تواند مکانی باشد که بازیکنی مثل گوتزه بتواند بار دیگر اعتماد به نفس لازم خود را در آرامش به دست آورد؟

به نظر می رسد تیری در تاریکی باشد، البته با توجه به حس و حالی که در بین هواداران وجود دارد. پس باید به جنبه دیگر ماجرا نگاه کنیم: نقش هواداران و استادیوم.

انتقال گوتزه به بزرگ ترین رقیب ورزشی دورتموند در آن زمان؛ وقتیکه اوج هیجان بین دو تیم و همچنین هوادارنشان وجود داشت، هنوز برای بعضی از افراد نوعی خیانت محسوب می شود ــ یا حداقل انتقالی بسیار بد توسط اکثر هواداران. مخصوصا بعد از مدت کوتاهی از اینکه او گفته بود که "می تواند تصور کند که دوران ورزشی خود را در باشگاه بروسیا دورتموند به اتمام برسانم"، به بایرن پیوست.

شیطنت های ماریو گوتزه در شکبه های اجتمالی و نشان دادن عکس اسطوره دورتموند  دِدِ بعد از گلزنی و در نهایت پیوستنش به بایرن باعث شد احساس خیانت را بیشتر از پیش حس کنند.

همه این ها پیش بینی نحوه برخورد هواداران با گوتزه را سخت می کند. آیا آن ها با وی مثل بقیه بازیکنان رفتار می کنند، نادیده می گیرند یا اینکه او را هو می کنند؟ همه این ها احتمالاتی است که امکان وقوع دارند و باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم که گوتزه در این جو نمی تواند به سطح سابق خود برگردد. فشاری که به او وارد می شود بدون شک بسیار عظیم می باشد.

شایعاتی که در حال حاضر وجود دارد، هواداران را به دو گروه تقسیم کرده است. بازیکنی با توانایی های گوتزه، آیا واقعا ارزش ریسک کردن را در بین جو منفی هواداران دورتموند دارد؟ احتمالا خیر.

اخیرا، به نظر می رسد بروسیا دورتموند استراتژی عجیبی در برگرداندن بازیکنانی دارد که زمانی آن ها را فروخته است و آن بازیکنان در باشگاه جدیدشان شکست خورده اند. این چنین بازیکنان معمولا از هنگامی که باشگاه را ترک کرده اند، وضعیت بدتری دارند، چه از لحاظ فیزیکی چه از لحاظ ذهنی. و برگشتن این بازیکنان به فرم ایده آل شان زمان بر است، اگر البته بتواند به آن سطح سابقشان برسند.

گوتزه عنوان های متعددی را با بایرن مونیخ فتح کرده است و باید صبر کرد و دید که آیا همان اشتها و انگیزه لازم را که یکی از مشخصه های دورتموندِ توخل می باشد، داراست یا خیر.

 

منبع: سایت The Yellow Wall Pod

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد