وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

چگونه گواردیولا با تصمیمات طلایی خود مانع از رقم خوردن کابوسی دیگر شد!

یوونتوس در بازی چهارشنبه شب با تاکتیکی غیر معمول مونیخی ها را غافلگیر نمود و خاطرات تلخ هواداران بایرن مونیخ از افتضاح 2014 در حال زنده شدن بود که گواردیولا با سه تصمیم صحیح و منطقی خود سبب صعود دراماتیک بایرن مونیخ به مرحله یک چهارم نهایی گردید. 

 

لحظاتی قبل از پایان نیمه اول دیدار بین دو تیم بایرن مونیخ و یوونتوس، پپ گواردیولا عصبی و آزرده خاطر بود و به نظر می رسید که کابوسی سخت برای سرمربی بایرن مونیخ در حال تکرار شدن است، شاید در آن لحظه خاطرات تلخ شکست خانگی 0:4 مقابل رئال مادرید در مرحله نیمه نهایی رقابت های لیگ قهرمانان دو فصل قبل برای وی در حال زنده شدن بود. دیداری که در آن مادریدی ها از دفاع به هم ریخته مونیخی ها برای رسیدن به فینال لیسبون نهایت استفاده را بردند و در واقع شروع بسیار بد مونیخی ها در بازی مقابل یوونتوس، به خوبی برای پپ گواردیولا و هواداران بایرن مونیخ یادآور خاطرات تلخ رویارویی با رئال مادرید در سال 2014 بود.

در دیدار چهارشنبه شب پل پوگبا جواهر فرانسوی تورینی ها خیلی زود از روی اشتباه نابخشودنی مونیخی ها در خط دفاعی موفق به ثمر رساندن گل اول دیدار شد و خوان کوادرادو از روی یک حرکت زیبا در اواسط نیمه اول گل دوم تورینی ها را به ثمر رساند. در این لحظه آیا باید بار دیگر تاریخ تکرار می گردید؟ در دو فصل قبل و در رویارویی مقابل رئال مادرید پپ گواردیولا به خاطر اصرار و درخواست برخی از بازیکنان تیم سیستم و چیدمانی اشتباه برای تیم خود در نظر گرفت، تصمیمی که توسط کارلو آنچلوتی سرمربی سابق رئال مادرید به بدترین شکل ممکن جریمه شد. برای بازی برگشت مقابل یوونتوس گورادیولا بر خلاف بازی رفت به مهدی بن عطیه در عمق خط دفاعی اعتماد نمود و ژابی آلونسو را در جلوی خط دفاعی قرار داد، با این امید که تورینی ها در این بازی با چیدمانی کاملا دفاعی به میدان مسابقه خواهد آمد و علاوه بر این فرانک ریبری نیز در این دیدار از ابتدا به بازی گرفته شد.

در چنین سیستمی وظیفه مهار آلوارو ماروتا به عنوان تنها مهاجم تیم بر عهده بن عطیه گذاشته شده بود و آلونسو به عنوان استراتژیست مونیخی ها وظیفه داشت با پاس های دقیق و هوشمندانه خود به خوبی از زمین خودی بازی سازی را آغاز نماید. اما ماسیمو آلگری سرمربی باهوش تورینی ها با ایده هوشمندانه خود مبنی بر ارائه بازی کاملا تهاجمی با پرسینگ بالا از ابتدای بازی، استراتژی و افکار پپ گواردیولا برای این دیدار حساس را با مشکل روبرو نمود. آلگری با توجه به غیبت مهاجمین اصلی خود، از پل پوگبا به عنوان مهاجم دوم تیم بهره برد و سامی خدیرا نیز بر خلاف معمول بیشتر در نیمه زمین تیم حریف دیده می شد. مهدی بن عطیه به خاطر همین فشار غیر منتظره تورینی ها در عمق دفاعی بایرن مونیخ با مشکل روبرو گردید، به ویژه اینکه سرعت بالای بازی هافبک های یوونتوس در این دیدار سبب از بازی خارج گردیدن ژابی آلونسو نیز شده بود، موضوعی که به خوبی در صحنه گل دوم نماینده ایتالیا قابل رویت بود.

پپ گواردیولا در ابتدای نیمه دوم با در نظر گرفتن تغییراتی اشتباهات سیستمی خود را تا حدی جبران نمود، به این صورت که وی بن عطیه را از زمین خارج نمود و به جای آن خوان برنات را میدان فراخواند تا در دفاع سمت چپ جانشین داوید آلابایی که با خروج بن عطیه به دفاع میانی تیم منتقل شده بود، گردد. با چنین تغییری گواردیولا با توجه به قدرت بالاتر کار با توپ آلابا و سرعت برنات تا حدی امنیت را به فاز دفاعی تیم در مقابل پرسینگ سنگین تورینی ها بازگرداند. چنین تدبیری اوضاع دفاعی مونیخی ها را بهبود بخشید، اما آنها برای حذف نشدن از لیگ قهرمانان نیاز به ثمر رساندن دو گل نیز داشتند. بعد از گذشت حدود یک ساعت از زمان بازی باز هم گواردیولا با دو تغییر دیگر در چیدمان خود به وجود آورد، ابتدا وی کینگزلی کومان را جانشین آلونسو در میدان نمود، کومان با ورود خود به زمین مسابقه در بال سمت راست تهاجمی تیم قرار گرفت و داگلاس کاستا به جای بیشتر به مرکز زمین متمایل شد. کومان نوزده ساله با ورود خود به زمین به چالشی بزرگ برای دفاع یوونتوس بدل گردید، چون تا قبل از ورود وی به میدان تورینی ها با دو دفاع کناری خود به خوبی در مهار ریبری و کاستا در کناره های تهاجمی حریف موفق عمل نموده بودند. در اواسط نیمه دوم همچنین آلگری سامی خدیرا را از زمین مسابقه به بیرون کشید که این مسئله نیز در به هم خوردن توازن میدان به نفع مونیخی ها بسیار موثر بود. در ادامه دیدار کومان با دو سانتر خود لواندوفسکی و مولر را در موقعیت گل قرار داد تا شاگردان پپ گواردیولا بتوانند در پایان نود دقیقه بازی را به تساوی 2:2 بکشانند و به نحوی سناریوی بازی رفت را تکرار کنند. گواردیولا در مورد ورود کومان به میدان گفت:"ما برای نبردهای یک به یک به کومان برای مقابله با آلکس ساندرو که اندکی خسته شده بود، نیاز داشتیم."

بر خلاف آلگری، گواردیولا از جوکری دیگر در وقت های اضافه بازی نیز برخوردار بود. در اواسط وقت های اضافی اول تیاگو به جای ریبری به میدان فراخوانده شد و به این ترتیب گواردیولا سه بازیکن خود را که در بازی برگشت بر خلاف بازی رفت در ترکیب اصلی تیم قرار گرفته بودند، از زمین مسابقه خارج نمود. تیاگو با ورود به زمین در مرکز خط میانی قرار گرفت تا کاستا به بال سمت چپ تهاجمی تیم منتقل گردد. این هافبک اسپانیایی هفت دقیقه بعد از تعویض خود موفق به ثمر رساندن گل سوم مونیخی ها شد و کومان سازنده دو گل اول بایرن مونیخ نیز در ادامه خود موفق به ثمر رساندن گل چهارم مونیخی ها گردید تا به عنوان تعویض طلایی گواردیولا در این دیدار معرفی گردد.

در این بازی در حقیقت بار دیگر به اثبات رسید که تعویض بر اساس قابلیت و اتنظارات متتاسب تا چه حد می تواند در روند یک دیدار حساس تعیین کننده باشد، گواردیولا و آلگری نیز نشان دادند که برخورداری از استراتژی هدفمند و اتخاذ تصمیماتی مناسب بر اساس آن در طول بازی، می تواند به فاکتوری موثر برای رسیدن به پیروزی در دیداری که در سطحی بسیار بالا بین دو تیم با قدرت یکسان برگزار می گردد، تبدیل شود. پپ گواردیولا همچنین با سه تعویض هدفمند و درست خود بر خلاف کابوس 2014 زمینه ساز پیروزی تیمش را فراهم آورد و نشان داد که درس های لازم از آن شکست تلخ و فراموش نشدنی مقابل رئال مادرید را گرفته است، کابوسی که گواردیولا هنگامی از آن بیدار شد که بایرن مونیخ از رقابت های لیگ قهرمانان اروپا حذف شده بود.

به قلم Tobias Rabe از وب سایت روزنامه آلمانی Frankfurter Allgemeine

منبع

نظرات 7 + ارسال نظر
وحید بایرنی جمعه 28 اسفند 1394 ساعت 01:04

تنها چیزی که میدونم غیرت بازیکنا و تعصب هوادارا با تشویق های وحستناکشون دلیل برگشتمون بود نه مربی گری گواردیولا ، سال پیش 4-1-4-1 چیدی 6 تا از بارسلون خوردی بازم
اومدی همون ترکیب رو چیدی !!!
تو طول فصل بازی هایی که با 4-2-3-1 باز یکردیم بااختلاف بردیم ولی بازم میخوای بگی من سبک خودم رو دارم ، باشه عزیز تو صاحب سبک ولی یکم نقد پذیز باش ، بابا به خدا همه میدونن مولر وقتی کنار لواندوفسکی هست خط حملمون ذهردار تر میشه ولی بازم میای میزاریش تو پست هافبک وسط !!! تازه وقتی عقب میوفتی میگی بیاد کنار لوا ،
دیشب به بایرنی بودنم افتخار کردم به خاطر این همه تعصب و غیرت هوادارامون که با عقب افتادنمونم دست از تشویق نکشیدن ، 20 سال هست طرفدارشم ،
فقط همین الان به گواردیولا میگم اگه با این سبک دفاع کردن و ترکیب های تخیلیت بخوری به تیم های با کیفیت تر اونا دیگه مث یوونتوسی ها نیستن همه رو گل میکنن ، اینو گفتم چون بد جوری عاشق بایرن و هواداراشم .

آلمان جمعه 28 اسفند 1394 ساعت 01:23

کدوم تصمیم طلایی؟؟
فرض کنید یووه گل سوم میزد یا دقیقه 90 مولر گل نمیزد؟؟
خودشو مسخره کرده..
2 تا گل خورده تیاگو نمیاره جالبه کومانم نمیاره؟؟
اصلی چرا ژاوی باید تو باشه؟؟
جهت یاداوری وقتی بواتنگ و.. داشتیم به بارسا بدجور باختیم..
چون از روز اول توی دفاع مشکل داشتیم...
فقط خدا شکر که قراره آنچلوتی بیاد..
اونوقت فرق آنچلوتی با پپ میفمین..

milad جمعه 28 اسفند 1394 ساعت 09:15

واقعا متاسفم.. همین.. برای این دسته از هوادارای بایرن

ح.ر.واقف جمعه 28 اسفند 1394 ساعت 11:37

من موافق این نظریه هستم. پپ با تعویض های طلاییش نشون داد از اشتباه بازی با رئال و بارسا درس گرفته و اینجوری تیم رو به بازی برگردوند. اون دسته از دوستان که میگن شانس آوردیم گل سوم رو نخوردیم درست میگن. ما شانس آوردیم که نویر عالی واکنش نشون داد و ما رو نجات داد. ولی شانس هم بخشی از بازی فوتباله. تازه تو بازی رفت هم یووه شانس آورد که موقعیتهای زیاد ما تو 60 دقیقه اول بازی که حاکم مطلق بازی بودیم تبدیل به گل نشد وگرنه تو همون بازی رفت ما بارمون رو بسته بودیم. بخصوص دو به تکی که مولر و لواندوفسکی تو اوایل بازی گل نکردن وبا هر معیاری هم حساب میکردیم باید اون توپ گل میشد.اونوقت یووه میتونست به بازی برگرده؟ تو هر دو بازی گلهای اول یووه با اشتباه محض کیمیچ و آلابا رقم خورد و کل بازی رو 10 نفره دفاع میکرد. فراموش نکنید زدن 4 گل به همچین تیمی با این سیستم ذفاعی کار راحتی نیست و این اوج هنر مربی رو میرسونه که هر سه تعویضش روی شیوه بازی و 4 گل نقش تعیین کننده ای داشتند.

سامان جمعه 28 اسفند 1394 ساعت 13:35

آدم اگه منصف باشه متوجه میشه که واقعا پپ تعویض هاش با تغییرات تاکتیکیش تو نیمه دوم بازی رو دگرگون کرد

ماتئوس کبیر جمعه 28 اسفند 1394 ساعت 17:50

کدوم درس؟ کدوم عبرت؟ اگه به اشتباهاتش پی برده بود از اول بازی ترکیب درست چیده بود و توی دفاع ،حریف رو دست کم نمی گرفت . اگه گل دقیقه 91 زده نمیشد الان هیچکس حرفی از درس و عبرت نمیزد ولی یه درس دیگه به درسامون اضافه شده بود. پریشب از دست تاکتیک بچه گانه این مربی دست و پام تا مچ یخ زده بود.

...t. یکشنبه 1 فروردین 1395 ساعت 00:06

پپ فوقالعاده است . وقتی آلبا با نویر تو خط دفاعی اشتباه کردند چه ربطی به پپ و ترکیبش و ژابی داره وقتی بازیکنانی اشتباه میکنند مربی کاره ای نیست . تازه آلابا و نویر یکی از بهترین بازیکنان بارین و کم اشتباه هستند.آلابا بازی همیشگی اش رو کرد و اشتباهش به خاطر فشار زیاد یونتوس روی اون منطقه بود وتوصحنه اول نویر اشتباه کرد ولی تو صحنه سوم که گل سوم رو داشتیم میخوردیم نویر فوق العاده بود میتونستیم بجای صحنه گل اول تو صحنه سوم گل بخوریم پس هرموقع ممکنه که انسان اشتباه کنه تقصیر خودش هم نیست خصلت انسان اشتباه کردن است و فقط باید ازآن درس بگیره .فقط میشه گفت اول خدا کمک کرد و دوم شانس اوردیم سوم پپ چهارم بازیکنان .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد