وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

گواردیولای فیلسوف یا آنچلوتی مصلحت گرا؟

سران باشگاه بایرن مونیخ بعد از مشخص شدن عدم تمایل پپ گواردیولا به ماندن در مونیخ، بلافاصله کارلو آنچلوتی را به عنوان سرمربی جدید خود معرفی نمودند. با این وجود چه اختلافی بین گواردیولا و آنچلوتی وجود دارد، نحوه بازی مونیخی ها با حضور این دو سرمربی چه میزان تغییر خواهد نمود؟ 

 

سرانجام پس از گمانه زنی های فراوان پپ گواردیولا تصمیم به ترک بایرن مونیخ گرفت تا به احتمال فراوان بعد از اسپانیا و آلمان این بار در انگلیس پروسه مربی گری خود را تکمیل نماید، تا کنون مطالب زیادی در زمینه تاکتیک های پیچیده و پیشرفته پپ گواردیولا در بایرن مونیخ به انتشار رسیده و بحث های فراوانی در این زمینه صورت گرفته است، کارلو آنچلوتی سرمربی آتی مونیخی ها نیز کارنامه بسیار روشن و قابل دفاعی در فوتبال ایتالیا، انگلیس، فرانسه و اسپانیا از خود بر جای گذاشته و در حقیقت بایرن مونیخ و فوتبال آلمان، پنجمین ایستگاه مربی گری وی محسوب می گردد و دوستداران فوتبال تا حدودی با تاکتیک ها و ایده های فوتبالی این سرمربی ایتالیایی آشنا هستند. حال پرسشی که مطرح می شود این است که نحوه بازی بایرن مونیخ با هدایت آنچلوتی چه تفاوت هایی پیدا خواهد نمود؟ و چه اختلافاتی بین ایده ها و فلسفه فوتبالی پپ گواردیولا  با کارلو آنچلوتی قابل مشاهده است؟

یک- آنچلوتی مصلحت گرا، گواردیولای فیلسوف

بر خلاف پپ گواردیولا که فیلسوفی در دنیای فوتبال به حساب می آید، کارلو آنچلوتی بیشتر خود را همکار بازیکنان خود می داند. این سرمربی 56 ساله ایتالیایی در حقیقت مصلحت گرایی در دنیای فوتبال است که برای بازیکنان خود آزادی عمل بیشتری در نظر می گیرد. پپ گواردیولا اما رفتار سخت گیرانه تری در این زمینه دارد و از شاگردان خود می خواهد که تنها مطابق با تاکتیک های مورد نظر او در زمین مسابقه حرکت کنند و می توان مدعی شد که این سرمربی اسپانیایی به بازیکنان خود بیشتر همانند مهره های شطرنج می نگرد. بی تردید در نظر گرفتن اندکی آزادی عمل و اختیار بیشتر برای بازیکنان مونیخی ضرری به تیم وارد نمی نماید و می توان حتی مدعی گردید که در چنین صورتی بایرن مونیخ با هدایت آنچلوتی به همان بایرن مونیخ قدیمی بدل خواهد شد که تحت نظر سرمربیان مصلحت گرایی نظیر اوتمار هیتسفیلد و یوپ هاینکس حتی موفق به فتح لیگ قهرمانان اروپا نیز شده است.

دو- آنچلوتی پیرو "مکتب قدیم" فوتبال، گواردیولا نه

زلاتان ابراهیموویچ ستاره فرانسوی پاریس سن ژرمن در توصیف آنچلوتی او را به خاطر پیروی از مکتب قدیم فوتبال، سرمربی فوق العاده ای دانسته، در حالی که این مهاجم سوئدی هرگز از رابطه خوبی با گواردیولا برخوردار نبوده است. شاید بتوان مدعی شد که منحصر به فرد بودن کارلو آنچلوتی در دنیای مدرن فوتبال تا حدودی دست کم گرفته شده است، در واقع کارلتو در دوران حضور خود به عنوانبازیکن بسیار تاثیرگذار بوده و در دوران سرمربی گری نیز موفقیت های تاریخی قابل احترامی را کسب کرده است. وی در ایتالیا، انگلیس و فرانسه به قهرمانی رسیده و در اسپانیا نیز با وجود عدم کسب قهرمانی، یک دسیمای (دهمین قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا) تاریخی را به هواداران این تیم هدیه داده است. با این وجود این سرمربی بزرگ ایتالیایی هرگز به دنیای سرمربیان مدرن فوتبال تعلق ندارد، دنیایی که به اسطوره ای نظیر پپ گواردیولا و یا مربیان رسانه دوستی نظیر ژوزه مورینیو و یورگن کلوپ تعلق دارد.

سه- فوتبال با تملک توپ بالا در مقابل فوتبال باانعطاف پذیری زیاد

پپ گواردیولا در دوران حضور خود در بایرن مونیخ  این تیم را به سطح جدیدی از اقتدار رسانده است. فوتبال با تملک بالای توپ برای این سرمربی اسپانیایی از اهیت بسیار بالایی برخوردار است. آنچلوتی نیز برای نمایش یک فوتبال مقتدرانه اهمیت بالایی قائل است، اما وی انعطاف بیشتری در افکار و ایده های تاکتیکی خود دارد و به ندرت جهت اجرای سیستمی خاص اصرار می نماید. با توجه به این موضوع و اینکه سرمربی ایتالیایی برای بازیکنان خود در زمین آزادی عمل بیشتری در نظر می گیرد، می توان تصور نمود که بایرن مونیخ در آینده به تیمی منعطف تر و غیر قابل پیش بینی تر بدل گردد. کارلو آنچلوتی چنین ادعایی را پیش از این به خصوص در زمان حضور خود در رئال مادرید و پیروزی 4:0 مقابل بایرن مونیخ در مرحله نیمه نهایی رقابت های لیگ قهرمانان اروپا به اثبات رسانده است.

چهار- تفاوت در رابطه با بازیکنان و حاشیه های اطراف تیم

از پپ گواردیولا اغلب در مورد نحوه برخورد وی با حواشی اطراف تیم انتقاد شده است. چون این سرمربی اسپانیایی در بیشتر موارد به جزء حضور در کنفرانس های خبری معمول، برای نمایندگان رسانه ها و خبرنگاران غیر قابل دسترس بوده و اغلب هم خیلی زود در برابر خبرنگاران و پرسش های آنها جبهه گیری نموده است. کارلو آنچلوتی اما در این زمینه به طور کامل با پپ گواردیولا متفاوت است. این سرمربی ایتالیایی هرگز کنترل و خونسردی خود را در جلسات مطبوعاتی از دست نمی دهد و علاوه بر این وی همیشه به حواشی ابر ستاره هایی نظیر رونالدو، ابراهیموویچ، بکهام و بیل احترام قائل است. آنچلوتی همواره در تیم هایی که هدایت آنها را بر عهده داشته، شخصیتی محبوب محسوب می گشته و هنوز هم با برخی از بازیکنان قدیمی خود نظیر آندرا پیرلو و فرانک لمپارد از روابط بسیار نزدیکی برخوردار است.

پنج- موفقیت آنچلوتی بدون ایجاد تغییرات تاکتیکی فراوان

کارلتو تا کنون با دو تیم مختلف میلان و رئال مادرید موفق به فتح لیگ قهرمانان اروپا شده و علاوه بر این در سال های اخیر هدایت تیم های بزرگی دیگری نظیر یوونتوس، چلسی و پاریس سن ژرمن را نیز بر عهده داشته است. کارلو آنچلوتی در این تیم ها تغییرات تاکتیکی عمده ای را به وجود نیاورده و تنها سعی داشته با کمترین تغییر سیستم به موفقیت دست یابد. پپ گواردیولا را اما در این زمینه باید کاملا متفاوت با آنچلوتی دانست. این سرمربی اسپانیایی در بارسلونا با بهره گیری از تاکتیک مالکیت بالای توپ و تیکی تاکا به موفقیت های فوق العاده ای دست یافت و سعی نمود با پیاده کردن تاکتیکی مشابه در بایرن مونیخ نیز به موفقیتی بزرگ و درخشان دست یابد که تا کنون چندان توفیقی در دستیابی به آن نداشته است. گواردیولا در تیم آینده خود که به احتمال زیاد در لیگ جزیره خواهد بود نیز بار دیگر با تکیه بر چنین سیستمی به دنبال موفقیت خواهد بود و بی تردید برای این منظور در صورت نیاز بازیکنان مناسب و منطبق با ایده های خود را جذب خواهد نمود.

به قلم Jonas klee از وب سایت Ftbpro Deutschalnd

منبع

نظرات 2 + ارسال نظر
☆☆عاشق بایرن مونیخ☆☆ یکشنبه 20 دی 1394 ساعت 23:57

به نظرم آنچلوتی برای کسب ucl گزینه ی مناسب تریه
خیلی دلم حوس سه گانه کرده

جلال دوشنبه 21 دی 1394 ساعت 01:48

یادمه فصل قبل و بعد از بردهای پرتعداد بایرن در لیگ و اروپا یه مصاحبه از آنجلوتی کرده بودن که نظرت در مورد بایرن چیه و اون گفته بود که بایرن چیز حدیدی اضافه نکرده و همون فوتبال مالکانه فقط اساس بایرنه...یعنی اینو میخوام بگم که اگه هزاربار دیگه بایرن و رءال با هم بازی کنن و نربی شون هم کارلتو و پپ باشن قطعا رءال بیشترین پیروزیها رو میاره چون آنجلوتی راه غلبه بر تیکی تاکای خسته کننده و بدون انعطاف رو بلده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد