وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

سه مد تاکتیکی سال 2015

مهاجم کاذب یامهاجم حقیقی، فوتبال موقعیت محور یا شناور و بازگشت یارگیری فشرده، از سوی سرمربیان بزرگ فوتبال کدام تاکتیک ها در سال 2015 بیشتر مورد استفاده قرار گرفته است؟ 

 


یک- مهاجم کاذب، مهاجم  حقیقی یا مهاجم کامل؟

لیونل مسی ابرستاره آرژانتینی بارسلونا تا سال ها مثال بسیار خوبی در زمینه چگونگی کارکرد یک مهاجم کاذب محسوب می گردید. مسی در فصل های گذشته به عنوان کارگردان اصلی بارسا به خط میانی اضافه می گردید تا رهبری تیم در فاز تهاجمی را عهده دار شود، وی در لحظات حساس بازی همچنین در محوطه جریمه حریف برای زدن ضربه نهایی ظاهر می گردید. سال 2015 اما بارسلونا با بهره گیری از مسی به عنوان بال تهاجمی سمت راست به فتح یک سه گانه فوق العاده دست یافت، در حالی که لوئیز انریکه سرمربی تیم از لوئیز سوارز اروگوئه ای به عنوان مهاجم مرکزی در ترکیب مورد نظر خود استفاده نمود.

بحث های زیادی در زمینه اهمیت لوئیز سوارز در تاکتیک تیمی بارسلونا و اینکه لوئیز انریکه از وی به عنوان مهاجم حقیقی یا مهاجم کاذب بهره می گیرد، به چشم خورده و گمانه زنی های بیشتر در این باره چندان ضروری به نظر نمی رسد، چون در سال 2015 و همچنین در سال های پیش رو مهاجمینی با چنین خصوصیات بارزی نظیر سوارز در سطح اول فوتبال دنیا بسیار در پست مهاجم مرکزی بسیار پرطرفدار هستند و می توان از آنها به عنوان یک مهاجم کامل یاد نمود.

علاوه بر لوئیز سوارز از مهاجمینی نظیر وربرت لواندوفسکی،‌کریم بنزما . پیر امریک آوبامیانگ نیز می توان به عنوان مهاجمینی کامل نام برد، چون آنها از همه شریط لازم در این زمینه برخوردار هستند و نقشی کلیدی در تیم های خود دارند. این بازیکنان حتی برای بازی سازی و ایجاد فضا برای سایر هم تیمی های خود به کناره های زمین نیز منتقل می شوند و علاوه بر این از قدرت ضربه زنی فوق العاده ای با هر دو پای خود برخوردار هستند و می توانند به خوبی چه به عنوان یک مهاجم متخصص در محوطه جریمه و یا یک مهاجم سرعتی در ضد حملات، انتظارات سرمربی تیم را برآورده سازند.

دو- خلاقیت در میانه میدان

هر ساله سرمربیان تیم های اروپایی ایده های جدیدی برای فاز دفاعی تیم خود ابداع می کنند، در سال 2015 اما برخورداری از یک خط دفاعی فشرده و نفوذ ناپذیر به بخشی جدا نشدنی تاکتیک های هر تیمی بدل گشته و حتی سرمربیان از بازیکنان خود می خواهند که چنین خصوصیتی را در خط میانی نیز حفظ نمایند.  به همین دلیل جای تعجبی وجود ندارد که هافبک های تهاجمی خلاق که می توانند با یک حرکت خود در خط دفاعی فشرده حریف نفوذ نمایند و بازیکنان تهاجمی تیم خود را در موقعیت گل زنی قرار دهند، بسیارپرطرفدار باشند.

با توجه به فاصله بسیار کم موجود بین بازیکنان در میانه میدان به دلیل تراکم بالای آنها، دستیابی به دروازه حریف از کناره های زمین بسیار دشوار می شود، به همین خاطر بازی سازی و کارگردانی تیم در بخش میانی اهمیت بسیار بالایی پیدا می کند. بازیکنان تهاجمی کناری در زمان تملک توپ سعی می کنند ارتباط بین دفاع کناری و بال تهاجمی کناری حریف را قطع نمایند، چنین موضوعی سبب می شود که نظم و ساختار تدافعی حریف در فاز دفاعی با مشکل روبرو گردد و در چنین لحظاتی یک هافیک خلاق در میانه میدان می تواند با پاس های هوشمندانه خود از چنین اختلالی در فاز دفاعی حریف برای ایجاد موقعیت خطرناک، نهایت استفاده را ببرد.

سه- بازگشت تاکتیک یارگیری فشرده

همانند دنیای مد، برخی از مدهای تاکتیکی در فوتبال نیز دوباره احیا و زنده می شوند و در سال 2015 بار دیگر یارگیری فشرده به یکی از مدهای تاکتیکی در دنیای فوتبال بدل گشت. البته چنین تاکتیکی در این سال همانند دوران گذشته به صورت بسیار فشرده و درگیرانه از سوی مربیان دنبال نشد، اما می توان ادعا نمود که همه تیم ها در این سال بخشی از انرژی خود را صرف تاکتیک یارگیری می نمودند.

سرمربیان تیم ها برای اجرای بهتر چنین موضوعی برخی اوقات دو بازیکن را مامور یارگیری بازیکنی خاص از تیم حریف می نمایند و حتی از مهاجمین خود نیز درخواست می کنند که در طول بازی به نحوی هافبک های دفاعی تیم حریف را به دردسر بیندازند و همانند سایه ای همواره آنها را تعقیب کنند. چنین تاکتیک سخت گیرانه ای می تواند تیم های حریف را که بازی با مالکیت بالای توپ را سرلوحه خود قرار داده اند با مشکل روبرو سازد. تیم های انعطاف پذیری نظیر بارسلونا و بایرن مونیخ که بازیکنان آنها به خوبی می توانند پست های خود را تغییر دهند تنها می توانند تاکتیک خود را در مقابل چنین تیم هایی که یارگیری هدف داری را دنبال می کنند، به اجرا گذارند. در حقیقت تیم هایی نظیر بارسلونا و بایرن مونیخ علاوه بر برخورداری از بازیکنانی انعطاف پذیر، از بازیکنانی دونده و خلاق در فاز تهاجمی خود بهره می برند که به خوبی می توانند تاکتیک یارگیری فشرده هر حریفی را خنثی نمایند.

به قلم Luca Baier از وب سایت Eurosport

منبع

نظرات 2 + ارسال نظر
Ariya1900 پنج‌شنبه 10 دی 1394 ساعت 14:17

خاوی مارتینز مدافعی هستش که بازیکنی مثل مسی هم نمیتونه از دیوارش رد شه...
مثل 2013 که خوردش کرد...

رضا المانی پنج‌شنبه 10 دی 1394 ساعت 23:48

مسی و بارسلونا زمانی حریف بایرن شدن که روبن و ریبری و الابا و خیلی های دیگه نبودن روبن و ریبری ۷۰ درصد بایرن بودن چون سبک بایرن اضافه شدن دو بازیکنیه که از چب راست واسه مولر و لوا موقعیت سازی میکنن اون وقت این دوتا تو یه مقطع با هم مصدوم شدن و الابا هم خیلی تاثیر گذاره لوا هم نیمه مصدوم بود و تاکتیک های اون کچل اسبانیایی و خیلی چیزای دیگه از جمله شانس ( چون تا دقیقه ۷۷ بازی تو زمین خودشون ) مساوی بود باعث این باخت شد ولی مهم نیس چون از ۱۰ بازی که بایرن و بارسا تو سی ال به هم خوردن شش بار بایرن کبیر برده دو بار هفسلونا دوبار هم مساوی شده ههه هنوز نصف ما هم نیستن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد