وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

بهترین بازیکن سال 2014 و پرسش تکرارى مسى یا رونالدو

 

رونالدو، مسى یا نویر، سرانجام سه نامزد نهایى کسب عنوان بهترین بازیکن سال 2014 از سوى فیفا معرفى شدند،‌ اما رقابت بر سر کسب چنین عنوانى در فضایى برگزار مى شود که براى ورزش و فوتبال چندان سالم و مفید به نظر نمى رسد.

کریستیانو رونالدو، مانوئل نویر و لیونل مسى،‌ یکى از این سه بازیکن فوتبال در ژانویه سال 2015 میلادى با دریافت توپ طلا به عنوان برترین باریکن سال فوتبال جهان معرفى خواهد شد. پرسشى که کدام یک از این سه بازیکن براى دریافت چنین جایزه اى سزاوارتر است از ماه ها پیش مطرح شده و بحث هاى داغى نیز در پى داشته است.

اینکه یک آلمانى بعد از مدت ها در جمع سه کاندیداى نهایى دیده مى شود نکته اى بسیار مثبت و فوق العاده براى فوتبال این کشور است و بى تردید مانوئل نویر حضور در این مثلث را مدیون عملکرد درخشان خود در جام جهانى و همچنین کسب عنوان قهرمانى این رقابت ها با مانشافت است. اما همگان براى این سنگربان آلمانى شانس بسیار کمى براى به دست آوردن چنین عنوانى قائل هستند، چون گذشته نشان داده که رقابت اصلى در این خصوص بین مسى و رونالدو در جریان است و همانند شش سال گذشته یکى از این دو ابر ستاره دنیاى فوتبال از لالیگا، توپ طلا را دریافت خواهند نمود.

پرسش" مسى یا رونالدو" از سال ها طرفداران فوتبال را به دو بخش تقسیم نموده و بحث هاى فراوانى را در پى داشته است، بحث هایى که خسته کننده و غیرضرورى هستند. پرسشى که براى فوتبال باشگاهى مدرن با وجود تکرارى بودنش تعیین کننده به نظر مى رسد و به نوعى سعى بر بى پایان نشان دادن آن وجود دارد.

مسى یا رونالدو یحثى فراتر از فوتبال

چنین مقایسه هایى همیشه در ورزش وجود داشته اند، پرسش اساسى در ورزش این است که چه کسى بهترین است،‌ حتى چنین مسئله اى را نمى توان از ورزش هاى تیمى نیز جدا نمود، اما هنگامى که بین هواداران بحث هاى شدیدى بر سر اینکه کدام بازیکن بهترین است در مى گیرد و این بحث ها خود جنبه اى مستقل و فراتر از ورزش پیدا مى کنند که بر خود ورزش سایه انداز مى شوند، چنین پرسشى مطرح مى شود که آیا این مسائل به روح ورزش آسیب وارد نمى نماید؟

مسى و رونالدو هر دو بازیکنانى فوق العاده هستند که در یک لیگ مشغول به هنرنمایى مى باشند، هواداران فوتبال در سراسر جهان از عملکرد، آمار گل زنى و شکستن رکوردهاى آنها به وجد مى آیند و بى تردید نسل هاى آینده از اینکه نسل حاضر درخشش آنها را در استادیوم ها و حتى از طریق دوربین هاى تلویزیونى به صورت زنده تجربه کرده اند، حسودى خواهند نمود. با این وجود پرسش" مسى یا رونالدو"، پرسشى است که مشاجراتى بى پایان به دنبال داشته و سرانجام آن نیز به چیزى به جزء مشاجره و جنجال بیشتر ختم نمى شود. البته توجه بیش از حد رسانه ها و مطبوعات به این دو ابر ستاره و زیر پوشش دادن همه اخبار مربوط به این دو و رقابت بین آنها نیز جنین مسئله اى را تشدید مى نماید.

جنجال به جاى لذت بردن از عملکرد این دو ابر ستاره

جنجال بر سر انتخاب بهترین بازیکن سال 2014 فوتبال جهان، از هفته ها یش آغاز شده است. زمانى که باشگاه رئال مادرید به صحبت هاى میشل پلاتینى رئیس فیفا در خصوص ترجیح او به انتخاب یک آلمانى براى این عنوان، به شدت واکنش نشان داد و از او انتقاد نمود. زمانى که حتى رسانه هاى اسپانیایى صحبت هاى ژابى آلونسو بازیکن جدید بایرن مونیخ در مورد اینکه وى مایل است چنین جایزه اى به مانوئل نویر برسد را تحمل نکرده و از او به شدت انتقاد نمودند، چون ژابى آلونسو در گفتگویى با روزنامه آلمانى Sportbild، گفته بود:"نویر بهترین دروازه بانى است که من تا به حال با او هم بازى بوده ام."

اگر توپ طلا را جایزه اى براى بهترین عملکرد فردى در جهان فوتبال بدانیم، مسى و رونالدو در سال 2014 از این لحاظ بى نظیر و دست نیافتنى بوده اند، حتى اگر در این سال مسى موفق به کسب عنوانى با بارسلونا نشده باشد. البته کریس رونالدو با رئال مادرید موفق به کسب دسیما شد و این مى تواند خود دلیلى براى شانس بیشتر رونالدو در انتخابات پیش رو باشد.

اما کسانى که چنین جایزه اى را اعطا مى نمایند، اغلب با تصمیمات و انتخاب هاى نادر خود، شگفت ساز شده اند به طورى که نمى توان چنین انتخاب هایى را با منطق فوتبالى توجیه نمود. مثال واضح آن تعلق نگرفتن توپ طلا به وسلى اشنایدر هلندى در سال 2010 مى باشد، با وجود اینکه وى درخشش کم نظیرى در فتح سه گانه با اینترمیلان و همچنین کسب نایب قهرمانى در جام جهانى داشت.

مسى یا رونالدو، چرا هر دو نه؟

هنگامى که سال گذشته مهلت راى گیرى تمدید شد تا عملکرد قهرمانانه رونالدو دربازى پلى اف جام جهانى لحاظ گردد، بسیارى از فوتبال دوستان به اهداف و ارزش هاى چنین جایزه اى تردید نمودند. فرانک ریبرى که مدت ها به عنوان مدعى اصلى کسب چنین جایزه اى در سال گذشته مطرح بود، بارها در مورد فشارها و تحرکاتى سیاسى که در راى گیرى تاثیرگذار بوده اند، صحبت نموده است.

اما چنین امتیازاتى در سال جارى نصیب لیونل مسى نشده است، چون این ابر ستاره آرژانتینى بلافاصله بعد از اتمام مهلت راى گیرى در تاریخ 21 نوامبر، رکورد گل زنى در لالیگاى اسپانیا را با هت تریک مقابل سویا از آن خود نمود و چند روز بعد از آن نیز با هت تریک مقابل آپوئل نیکوزیاى قبرس به رکوردى جدید در گل زنى در لیگ قهرمانان دست یافت، با این وجود چنین رکوردهایى در انتخاب بهترین بازیکن فوتبال سال 2014 با توجه به پایان مهلا راى گیرى نقشى نخواهند داشت.

به رونالدو سال گذشته تنها به دلیل عملکرد فردى فوق العاده، بدون کسب عنوانى و با کمک تمدید مهلت راى گیرى توپ طلاى فوتبال تعلق گرفت اما در سال جارى وى فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده است. مسى نیز در سال 2014 بدون عنوان بوده، اما موفق به زدن گل هاى فراوانى براى بارسا شده و آرژانیتن را نیز به فینال جام جهانى رسانده است. به همین دلیل به فیفا پیشنهاد مى شود که تنها به دلایل صلح جویانه و جلوگیرى از جنجال هاى بى فایده، در سال 2014 دو جایزه شبیه به هم براى مسى و رونالدو در نظر گیرد و مانوئل نویر نیز نیازى به چنین جوایزى ندارد، چون او به هر حال فاتح جام جهانى بوده است.

 

به قلم جان سى براندى از وب سایت Goal 

منبع

نظرات 3 + ارسال نظر
افن برگ سه‌شنبه 11 آذر 1393 ساعت 23:24

توپ طلا مال رونالدوست شک نکنید...از قبل انتخاب شدست...نویر هم مثل ریبری حقشو میخورن...خداکنه که نویر بعد از این حق خوری روحیه شو نبازه...ریبری که دیگه به اون فرم همیشگیش هنوزم که هنوزه برنگشته

ابراهیم سه‌شنبه 11 آذر 1393 ساعت 23:27

احسنت به این قلم. حق مطلب رو کاملا ادا کرده .چیزی که مهمه اینه که نویر قهرمانی ای رو داره که اون دو تا دستگاه تبلیغاتی آرزوی لمس کردن اون جام رو به گور خواهند برد. حق نویره حالا لزوما همیشه حق ب حق دار نمیرسه.

Mannschaft پنج‌شنبه 13 آذر 1393 ساعت 10:34

این بخش مقاله خیلی مضحکه که میگه: «اگر توپ طلا را جایزه اى براى بهترین عملکرد فردى در جهان فوتبال بدانیم، مسى و رونالدو در سال 2014 از این لحاظ بى نظیر و دست نیافتنى بوده اند» یکی نیست به مرجع این مقاله بگه آخه مسی امسال وجداناً چه کار خاصی کرد که این مطلب در موردش صدق کنه؟!؟!؟!؟ اگه مقاله بالا میگه: «مسى نیز در سال 2014 بدون عنوان بوده، اما موفق به زدن گل هاى فراوانى براى بارسا شده و آرژانیتن را نیز به فینال جام جهانى رسانده است» که خوب نویر آلمان رو که به فینال رسوند هیچ، قهرمانش هم کرد. یکی نیست بگه اگه ملاک قهرمان جام شدنه خطاب به این بخش که میگه: «به رونالدو سال گذشته تنها به دلیل عملکرد فردى فوق العاده، بدون کسب عنوانى و با کمک تمدید مهلت راى گیرى توپ طلاى فوتبال تعلق گرفت اما در سال جارى وى فاتح لیگ قهرمانان اروپا شده است.» و یا این بخش که میگه: «البته کریس رونالدو با رئال مادرید موفق به کسب دسیما شد و این مى تواند خود دلیلى براى شانس بیشتر رونالدو در انتخابات پیش رو باشد.» که خوب نویر قهرمان جام جهانی شده که خیلی ارزشش از لیگ قهرمانان بیشتره!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد