وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

پپ گواردیولا، معمار موفقیت در جام جهانى

 

سه شنبه شب اسپانیا فاتح جام جهانى 2010 در دیدارى دوستانه به مصاف آلمان فاتح جام جهانى 2014 رفت،‌ اما پپ گواردیولا سرمربى سابق بارسلونا و فعلى بایرن مونیخ چه تاثیرى بر روى موفقیت این دو تیم داشته است.

بى تردید پپ گواردیولا با علاقه بسیار زیادى به تماشاى بازى  بین دو تیم اسپانیا و آلمان نشسته و از نقش خود در موفقیت این دو تیم در جام جهانى 2010 و 2014 احساس رضایت کرده است، چون بدون تاثیر او امکان ایستادن بر قله فوتبال جهان براى این دو کشور غیر ممکن بوده است. پپ گواردیولا پیش از انجام این دیدار گفته بود:"من بسیار مشتاق تماشاى این بازى بزرگ هستم، هر دو تیم از سرمربیان فوق العاده و بازیکنان بزرگى برخوردار هستند." و احتمالا هر دو تیم در بازى سه شنبه شب از حمایت گواردیولا برخوردار بوده اند.

اسپانیاى فاتح جام جهانى 2010 از محورى شامل هفت بازیکن بارسا تشکیل شده بود که بین سال هاى 2008 تا 2012 توسط گواردیولا تمرین داده مى شدند و به آنها داوید ویا و سسک فابرگاس نیز اضافه مى شدند که بعدها به نیوکمپ پیوستند. البته برخى از این بازیکنان نظیر پویول، ژاوى و اینیستا جزء بازیکنان لاروخا که رقابت هاى یورو 2008 را فتح نمودند محسوب مى شدند، زمانى که گواردیولا هنوز سرمربى گرى بارسا را عهده دار نشده بود. با این وجود در لاروخاى 2010 تاثیر فلسفه بارسا و گواردیولا کاملا مشخص بود.

پنج بازیکن از هفت بازیکن بارسا در جام جهانى 2010 آفریقاى جنوبى از بازیکنان ثابت ویسنته دل بوسکه به حساب مى آمدند، جرارد پیکه و کارلوس پویول در عمق خط دفاعى،‌سرخیو بوسکتس (که در فصل 2008/09 از تیم جوانان بارسا توسط گواردیولا به تیم اصلى آورده شد) در خط میانى و ژاوى هرناندز و آندراس اینیستا از بازیکنان بارسا و ستون هاى اصلى لاروخاى فاتح 2010 بودند.

علاوه بر این بازیکنان مى توان از پدرو نیز نام برد که در طول تورنمنت توانست به ترکیب اصلى راه یابد، ویکتور والدز سنگربان بارسا نیز که در آن زمان در اوج دوران خود بود براى اولین بار حضور در یک تورنمنت بزرگ را تجربه مى نمود.

پپ گواردیولا در آن زمان و پیش از برگزارى فینال جام جهانى 2010 گفته بود:"من امیدوارم که اسپانیا فاتح جام جهانى باشد، این نسل از بازیکنان شایسته پیروزى هستند،‌اسپانیا اما فراتر از بارسلونا است، بازیکنانى از تیم هاى دیگر نیز در تیم اسپانیا وجود دارند که وجود آنها بسیار مهم است."

على رغم اینکه یوپ هاینکس در دو فصل پیش توانست با بایرن مونیخ به فتح سه گانه تاریخى دست یابد، اما پپ گواردیولا در بالا بردن سطح فوتبال آلمان نقشى مهم داشته است. بازى با تعداد پاس هاى بالا مطابق با الگوى کاتالانى بیش از همه سبب شکوفا شدن استعدادى نظیر تونى کروس بوده که در بازى سه شنبه شب مقابل اسپانیا تک گل پیروزى بخش آلمان ها را نیز به ثمر رسانده است. بازیکنى که با قابلیت و توانایى هاى خود به خوبى در سیستم بایرن مونیخ در فصل گذشته تطبیق یافته بود. چون پیش از پیوستن پپ گواردیولا به مونیخ،‌ تونى کروس 24 ساله نتوانسته بود پتانسیل بالاى خود چه در بایرن مونیخ و چه در تیم ملى آلمان به نمایش گذارد.

یوهان کرایوف پیش از این در خصوص پپ گواردیولا گفته بود:"نکته بسیار با ارزش در عملکرد پپ گواردیولا در این است که او هرگز فلسفه بازى خود را به تیمش تحمیل نمى کند، بلکه او آنالیز مى کند که چه تصمیمى براى تیمش بهترین است، بعد خواسته هاى خود را به شاگردانش با جزئیات کامل منتقل مى نماید و تیمش را به سوى موفقیتى بزرگ رهنمون مى سازد." و این تصادفى نیست که اسپانیا در سال 2010 با هفت بازیکن بارسلونا به قهرمانى جهان رسید یا آلمان با اتفاق مشابه اى و بهره گیرى از هفت بازیکن بازیکنان  بایرن مونیخ در سال 2014 موفق به فتح فینال ماراکانا شد.

در واقع سیستم بارسلونا پایه و فونداسیونى براى تشکیل موفق ترین تیم اسپانیاى همه ادوار بوده است. البته تنها سیستم و فلسفه بارسلونا براى موفقیت لاروخا تعیین کننده نبوده است، بلکه بازیکنان این تیم نیز با درخشش و زدن گل هاى حساس در قهرمانى اسپانیا در جام جهانى 2010 نقشى اساسى داشته اند. کارلوس پویول در دیدار نیمه نهایى آن جام،‌ زننده تک گل حساس مقابل آلمان بود و در فینال نیز آندرس اینیستا تک گل پیروزى بخش لاروخا را به ثمر رساند.

پپ گواردیولا اما خود 47 بازى براى تیم ملظپ کشورش انجام داده و در جام جهانى 1994 آمریکا نیز حضور داشته است،‌ حمایت او از استقلال کاتالانیا از اسپانیا مى تواند این طور تعبیر شود که او به احتمال زیاد هرگر هدایت لاروخا را عهده دار نخواهد شد. با این وجود ویسنته دل بوسکه سرمربى کنونى لاروخا اعتماد خاصى به پپ گواردیولا دارد:"پپ شخصیتى بزرگ است که در فوتبال اسپانیا تاثیر به سزایى داشته است و او همواره تلاش زیادى براى تیم ملى اسپانیا داشته است." به هر حال هنوز نمى توان در خصوص آینده پپ گواردیولا و تیم ملى اسپانیا اظهار نظر نمود، اما پپ گواردیولا سهم خود را در موفقیت تیم ملى اسپانیا در جام جهانى 2010 و دفاع از عنوان قهرمانى اسپانیا در یورو 2012 به خوبى ادا کرده است.

چهار سال بعد از جام جهانى آفریقاى جنوبى تاثیر پپ گواردیولا دوباره خود را در قهرمانى آلمان در برزیل نشان داد. بار دیگر هفت بازیکن او این بار در بایرن مونیخ در ترکیب تیم فاتح جام جهانى بودند. مانوئل نویر، فیلیپ لام، توماس مولر،‌ ژروم بوآتینگ، باستین شواین اشتایگر، تونى کروس و ماریو گوتسه که هر کدام به نحوى تاثیر خاصى بر مانشافت داشتند. پپ گواردیولا پس از فتح فینال ماراکانا توسط آلمان در پیامى گفت:"براى آلمان این موفقیت فوق العاده و بى نظیر است، من به همه بازیکنانم و یوآخیم لوو تبریک مى گویم. از چنین موفقیتى لذت ببرید، آلمان شایسته این قهرمانى بود."

براى دومین مرتبه متوالى تیم پپ گواردیولا، سهمى بزرگ در کسب قهرمانى در معتبرترین رقابت هاى فوتبال داشت. تصمیم پپ گواردیولا در تغییر مکان بازى فیلیپ لام از مدافع کنارى به هافبک میانى، در ابتدا با انتقادات شدیدى به همراه بود، اما چنین تصمیمى هنگامى که لام در جام جهانى به دلیل مصدومیت هافبک هاى دفاعى از سوى یوگى لوو در میانه میدان به بازى گرفته شد، ارزش واقعى خود را نشان داد، ‌چون پیش از پپ گواردیولا چنین موضوعى غیر قابل تصور بود. البته بعد از بازگشت مصدومان تیم لام به جایگاه ثابت خود در دفاع راست بازگشت. البته در سال 2007 نیز یوگى لوو در یک بازى دوستانه از فیلیپ لام به عنوان یک هافبک میانى استفاده کرده بود، اما بعد از آن هرگز چنین نقشى از لام خواسته نشده بود.

یوگى لوو سرمربى آلمان بعد از باخت در دیدار نیمه نهایى جام جهانى 2010 مقابل اسپانیا تلاش کرد تا آلمان را به تیمى تهاجمى با استفاده از تملک بالاى توپ تبدیل نماید و جذب پپ گواردیولا توسط بایرن مونیخ در زمان بسیار مناسبى اتفاق افتاده است. لوو پیش از رقابت هاى جام جهانى برزیل در اکتبر 2013 گفته بود:"ایده هاى گواردیولا خارق العاده هستند، تمرکز بایرن مونیخ به انتقال اتفاقات بازى در نیمه زمین حریف قرار داده شده است و چنین مسئله اى دقیقا برنامه ما نیز هست، ما در تیم ملى آلمان نیز با تملک بالاى توپ بازى خواهیم کرد."

 

By Ben Hayward & Falko Blöding / Goal Deutschland 

منبع

نظرات 8 + ارسال نظر
germany پنج‌شنبه 29 آبان 1393 ساعت 17:27

الکی این قهرمانی بزگ روبه پپ اختصاص ندید

mojtaba پنج‌شنبه 29 آبان 1393 ساعت 17:28

دیگه خواهشا چرت نگید دیگه...هر مطلبی رو که از هر جا نباید کپی کنید...خواهشا به المان احترام بزارید و اینقدر به المانیها و بایرنی ها توهین نکنید.
اینطور که پسش میره فکر کنم سه گانه هاینکس هم زیر سر گواردیولا بوده...متاسفم واستون.

Ali-Ballack پنج‌شنبه 29 آبان 1393 ساعت 18:54

متاسفم از اینکه تو یه سایت آلمانی چنین مزخرفات بی اساسی رو میبینم. آلمان ١٣ دوره جزؤ ٤ تیم برتر جام جهانی بوده اولین بار که قهرمان جهان نشده. می فهمی یعنی چی؟ از عزل تا به ابد. اونوقت قهرمانی آلمان رو ربط میدن به این کچل بی خاصیت.
زنده باد هانکس کبیر، شواینی، تونی کروس، نویر و مولر و رویس و هر چی آلماینه

میثم پنج‌شنبه 29 آبان 1393 ساعت 19:01

شما مسئولان وبلاگ
خودتون بعد از جام جهانی کلی از این حرف که آلمان به خاطر گواردیولا و تیک و تاک قهرمان شد
انتقاد کردید حال میاید و مقاله میزارید
لطفا به آلمان و سبکش احترام بزارید
مگه هر کس از مالکیت توپ استفاده میکنه از گواردیولا کمک گرفته؟؟؟؟

محجد پنج‌شنبه 29 آبان 1393 ساعت 20:10

بعضی دوستان به نام پپ آلرژی دارن به جای اینکه به این نابغه افتخار کنن .اولا این مقاله مال وبلاگ نیست اگه پاییتشو بخونین متوجه میشین که تا کارشناس آلمانی که همداز شما بیشتر میدونن و هم از شما آلمانی تر و تعصبی تر هستن این مقاله رو نوشتن .چون مشخص هست ، حرف هلی یواخیم لوو .....چرا میخوای انکار کنین .وقتی یواخیم لوو از تاثیر پپ حرف زده بود چرا شما ناراحت میشین .مگه پپ با شما چیکار کرده .الان اسپانیا رو ببیتید .دیگه دلبوسکه مرجع تاکتیکی به نام پپ نداره که هروقت نیاز به تاکتیک جدید تو تیمش داشت به کار های پپ مراجعه کنه و راه حل پیدا کنه .پس الکی تعصی نشین.واقعیت چیزیه که باید پذیرفت به جای آنکه مقاومت کرد . همونطور که تو مقاله گفته شده تیم یوپ هاینکس فوق العاده بود اما اینو نتونسته بود به حد تیم ملی برسونه .با اومدن پپ سطح بازیکنان کلیدی تیم ملی آلمان هم بالا تر رفت.این چیزیه که خود بازیکنان میگن که پپ سطح تاکتیکیشونو بالا برده .

VIDA جمعه 30 آبان 1393 ساعت 00:15

البته من منکر توانایی پپ و تاثیرش تو قهرمانیمون نیستم ولی باید قبول کرد مهم ترین دلیل موفقیت مانشافت برنامه ریزی فوق العاده فدراسیون از سال 2000 بوده

اکبرماتئوس جمعه 30 آبان 1393 ساعت 12:04 http://ABUALISINA

من هم با این مقاله موافقم.
البته نه به خاطر پپ
بلکه معتقدم سیستم بازی تیم قهرمان باشگاهی یک کشور، در اجرای تفکرات تیم ملی همان کشور تاثیر مستقیم دارد.
این نظریه از قهرمانی آلمان در جام جهانی 1974 به اثبات رسید.
امسال هم که اظهر من الشمس است.

mkz دوشنبه 3 آذر 1393 ساعت 12:15

اگر این پپ تونست انتقام باخت پارسال از رئال بگیره..شاید تمام منتقدانش ببخشنش..شما هر چی هم منطقی باشی تو منطق من یکی باخت پارسال هضم نمیشه!!!!!!!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد