وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

جروم بواتنگ،‌ الماس خام مونیخى

 

به گزارش وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران، بواتنگ از هشت سال پیش در بوندسلیگا فعال است و در این مدت هشت مربى مختلف را نیز تجربه نموده که هر کدام از آنها در تبدیل شدن او به بازیکنى بهترى تاثیر مثبتى داشته اند.

پپ گواردیولا سرمربى کنونى بواتنگ در بایرن مونیخ در روزهاى اخیر، استعداد فوق العاده این مدافع 26 ساله را ستوده و از او به عنوان "الماسى خام"  نام برده است. از نظر گواردیولا وى تمامى مشخصه هاى مورد نیاز یک مدافع میانى نظیر هوش بازى، سرعت، هماهنگى بالا، توانایى کار با توپ، بازى خوانى را دارا است. شاید تنها نقطه ضعف او نبود تمرکز در برخى از زمان هاى بازى باشد. کارل هاینتس رومنیگه از سران بایرن مونیخ نیز چندى پیش به وجود چنین ضعفى در بوآتینگ اشاره نموده بود:"ژرومى بازیکنى است که استعداد فوق العاده اى دارد، اما در برخى از زمان هاى بازى وى تمرکز خود را از دست مى دهد."

در هفته گذشته و بعد از پیروزى بایرن مونیخ مقابل آینتراخت فرانکفورت،‌ به بواتنگ در بوندسلیگا لقب آقاى "شکست ناپذیر" داده شده است، چون وى بعد از این دیدار با انجام پنجاه بازى متوالى بدون باخت،‌ رکورددار این رقابت ها در این رابطه شده است. رکوردى که پیش از این با چهل و نه بازى بدون شکست در اختیار فرانک ریبرى بوده است.

پپ گواردیولا و ژروم بوآتینگ در اولین سال حضور این سرمربى اسپانیایى در مونیخ، همکارى تنگاتنگى داشته اند، نتیجه چنین همکارى در طول فصل در تبدیل شدن بوآتینگ به یکى از اصلى ترین ارکان دفاعى مونیخى ها کاملا قابل مشاهده بود، به طورى که رومنیگه حتى ادعا نموه :"در فینال جام جهانى، بى تردید بوآتینگ بهترین بازیکن میدان بود و این موضوع انگیزه بیشترى به او بخشیده است."

پیش از گواردیولا بواتنگ کار با هفت مربى دیگر را نیز تجربه نموده است، در هرتابرلین فالکو گوتس اولین سرمربى او بود تا زمانى که او به هامبورگ ملحق شد، در طول سه فصل حضور در هامبورگ این مدافع زیر نظر چهار مربى مختلف به نام هاى هوب استیونس، برنو لابادیا، مارتین یول و ریکاردو مونیز تمرین کرده است.

بى تردید هر یک از این مربیان تاثیرى هر چند کوچک،‌بر روى بوآتینگ داشته اند،‌ اما استیونس هلندى تاثیر به سزایى بر عملکرد این مدافع از خود بر جاى گذاشته است، وى که خود متخصصى در زمینه تاکتیک هاى دفاعى مى باشد کمک بزرگى براى بواتنگ جهت شناسایى قابلیت های دفاعى اش بوده است و به همین دلیل در زمان حضور استوینس در هامبورگ از بواتنگ بیشتر در نقش مدافع کنارى تا مدافعى میانى استفاده مى شد.

چنین موضوعى در جام جهانى 2010 نیز بارزتر شد، چون از سومین بازى آلمان در این رقابت ها وى جانشین هولگر بداشتوبر در دفاع کنارى چپ شد. بعد از پایان جام جهانى بواتنگ به خاطر درخششى که داشت به درخواست روبرتو مانچینى به منچسترسیتى ملحق شد، اما به دلیل مشکل طولانى مدت مصدومیت و مشخص نبودن نقش دقیق او در تیم، وى  در انگلستان چندان موفق نبود.

بوآتینگ بعد به بایرن مونیخ منتقل شد و یوپ هاینکس او را در کنار هولگر بداشتوبر به عنوان زوج دفاعى میانى خود برگزید، این زمان آغاز دوران پختگى بواتنگ بود، هر چند باز هم عدم تمرکز و اشتباهاتى در عملکرد او به چشم مى خورد. دو سال بعد پپ گواردیولا با ایده هاى خاص فوتبالى خود به مونیخ پیوست و اولین کار او در بایرن مونیخ در نظر گرفتن چیدمانى خاص براى خط دفاعى تیم بود.  بر طبق آمارى که از سوى سایت رسمى رقابت هاى بوندسلیگا ارائه شده است، در زمان یوپ هاینکس به طور متوسط فاصله خط دفاعى مونیخى ها تا دروازه مانوئل نویر 36.1 متر بود، اما پپ گواردیولا در فصل گذشته باز هم خواستار بازى رو به جلوتر و ریسک پذیرترى از خط دفاعى خود بود و این فاصله را به 43.5 متر رساند.

چند ماه بعد باز هم فاصله خط دفاعى تا دروازه خودى از سوى پپ گواردیولا بیشتر شده، به طورى که در برخى از زمان هاى بازى، همه بازیکنان مونیخى در نیمه زمین حریف دیده مى شوند. ارائه چنین نوع از بازى مستلزم این است که خط دفاعى تیم و به خصوص مدافعین آخر، نحوه بازى خود را به طور اساسى تغییر دهند. پپ گواردیولا براى اجراى این نوع بازى، باز هم استعدادها و قابلیت هاى بواتنگ در این زمینه را بیدار نموده و به آنها اعتماد کرده است.

به این ترتیب این مدافع به تدریج مشکل عدم تمرکز خود را نیز برطرف نمود و خود را به یکى از ارکان اصلى تیم تبدیل نمود. زیر نظر پپ گواردیولا او به مدافع بسیار کامل، قدرتمند، سرعتى،‌پویا و شجاعى تبدیل شده است که با توجه به توانایى بازى با هر دو پا مى تواند در مرکز و یا طرفین خط دفاعى به کار گرفته شود.

به همین دلیل او در جام جهانى برزیل نیز به یکى از ستون هاى مانشافت و تیم یوگى لوو تبدیل شده بود و در فینال ماراکانا نیز نقش موثرى در پیروزى و قهرمانى آلمان ها داشته است، شاید بتوان ادعا نمود که بواتنگ به سطح جدید و بالاترى از فوتبال رسیده است، چون فعالیت او در زمین دیگر محدود به کارهاى دفاعى نیست و او در بازى سازى نیز مشارکت فعالى دارد، درخشش بواتنگ در فصل اخیر به ویژه در امر بازى سازى با توجه به عهده دار شدن برخى از وظایف دفاعى توسط ژابى آلونسو بیشتر نیز شده است.

در بازى مقابل رم از لیگ قهرمانان وى در نقش گل ساز نیز ظاهر شد و توانست دو مرتبه فرانک ریبرى و روبرت لواندوفسکى را در موقعی گل قرار دهد، در هر دو صحنه وى به تنهایى توپ را از حریف تصاحب نمود و سپس با ارسال پاس دقیق زمینه گل زنى هم تیمى هاى خود را فراهم نموده بود. در بازى مقابل منچستر سیتى از همین رقابت ها نیز بواتنگ با گل زنى خود در دقایق پایانى تمیش را به پیروزى 1:0 رسانده بود.

مهم ترین موضوع از نظر پپ گواردیولا اما این نکته است که هنوز بواتنگ جاى پیشرفت زیادى دارد، چون با گذشت چندین سال و کسب اکثر عناوین مهم دنیاى فوتبال او هنوز الماس خامى است که بایست صیقل یابد.

 

By Marti Perarnau / Eurosport Deustchland 

منبع

نظرات 1 + ارسال نظر
علی سه‌شنبه 27 آبان 1393 ساعت 15:46

بنظرم دیگه خام نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد