وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

بایرن مونیخ در مسیر توتال فوتبال

 
تاکتیک هاى فوتبالى معمولا با استفاده از چیدمانها و سیستم هایى نظیر 1-3-2-4 یا 3-4-3 معادل گرفته مى شوند، اما براى پپ گواردیولا این گونه نیست و او مدت ها است که خود را از این قید و بندهاى تاکتیکى رها کرده است، همانند بازى بایرن مونیخ مقابل زسکا مسکو.

یوهان کرایف رویایى بزرگ در سر داشت، او به عنوان سرمربى بارسلونا مى خواست نوعى فوتبال را به نمایش گذارد، که انعطاف پذیر و آزاد باشد و در آن هر بازیکنى توانایى بازى در هر پستى را داشته باشد. کرایف خود به عنوان بازیکن بخشى از تیم فراموش نشدنى آژاکس آمستردام در دهه هفتاد میلادى بوده که فوتبال شناور و تغییر مدام پست بازیکنان در آن مشهور بوده است و البته بسیارى از فوتبال دوستان همچنان توتال فوتبالى را که یوهان کرایف در بارسلونا به اجرا مى گذاشت ستایش و تمجید مى کنند.

در حال حاضر اما تیمى دیگر ایده آل فوتبال را به نمایش مى گذارد، بایرن مونیخ به مربى گرى پپ گواردیولا که خود به عنوان بازیکن توسط یوهان کرایف کشف و پرورش یافته است. گواردیولا استیل هلندى دهه هفتاد فوتبال را در بایرن مونیخ گسترش داده و آن را باپرسینگ تهاجمى مخلوط کرده است. در دومین سال حضور او در بایرن مونیخ نتایج و ثمره هاى کار او و همچنین شباهت ایده ها و فلسفه او با توتال فوتبال بیشتر در حال نمایان شدن است.

شاید تشخیص سیستم بازى و چیدمان بایرن مونیخ در این روزها کمى دشوار باشد و نتوان آن را با اعدادى نظیر 3-4-3 یا 1-3-3-3 توصیف نمود. پپ گواردیولا پیش از این تاکید نموده بود که این ساختارهاى عددى براى او دیگر ارزشى نداشته و بیشتر شبیه به شماره هاى تلفن مى مانند، شاید با تماشاى بازى هاى اخیر بایرن مونیخ بهتر بتوان منظور گواردیولا را متوجه شد. بازیکنان به صورت مدام در حال جابه جایى هستند و تقریبا خیلى سریع و بسته به شرایط بازى،چیدمان تیم تغییر مى یابد.

در خط دفاعى بایرن مونیخ بسیار متغیرتر است و گواردیولا از زنجیره هاى سه، چهار و یا پنج نفره در این خط استفاده مى نماید، در بازى مقابل زسکا مسکو در ابتدا گواردیولا بر یک زنجیره دفاعى چهار نفره تکیه نمود که بن عطیه و دانته در دفاع میانى قرار داشتند و خوان برنات و فیلیپ لام در کناره ها بازى مى کردند، اما شاید نتوان به همین راحتى نقش و وظیف بازیکنان در بایرن مونیخ را توصیف نمود.

در بازى سه شنبه شب فیلیپ لام بر روى کاغذ و تئورى دفاع راست بود اما در طول بازى مدام به سمت مرکز زمین متمایل مى شد و از آن نقطه به بازى سازى مى پرداخت، خوان برنات در سمت دیگر بیشتر اجازه نفوذ و رو به جلو بازى کردن را داشت و حتى در برخى از زمان هاى بازى به یک هافبک کنارى تهاجمى تبدیل مى شد. داوید آلاباى اتریشى نقشى مخلوط از یک بازیکن میانى، مدافع چپ و حتى یک مهاجم را بر عهده داشت و به همین دلیل خط دفاعى بایرن مونیخ بسیار متغیر بود و گاهى از سه، چهار و یا پنج بازیکن بسته به شرایط بازى تشکیل مى شد. 

 

به دلیل وجود بازیکنى نظیر ژابى الونسو، خط دفاع بایرن مونیخ در این فصل نسبت به فصل گذشته بسیار متغیرتر و غیر قابل پیش بینى تر شده است، در سایت یوفا از ژابى آلونسو پیش از بازى مقابل زسکا مسکو به عنوان یک هافبک میانى یاد شده بود، اما در عمل نقش او را مى توان لیبرویى در جلوى خط دفاعى دانست. او همواره به خط دفاعى نزدیک مى شد و از انتهاى زمین بازى سازى تیم را آغاز مى نمود، حرکت در عمق او و همچنین حضور او در جلوى خط دفاعى، سبب مى شد که آلابا، برنات و لام با امنیت بیشترى به سمت جلو حرکت نمایند.

به همین دلیل به صورت تئورى مى توان دفاع بایرن مونیخ را چهار نفره در نظر گرفت،‌ اما در عمل و در مقابل زسکا مسکو با وجود آلونسو دفاع مونیخى ها یک زنجیره سه نفره بود. در این بازى نمى توان پست ثابتى براى شاگردان گواردیولا در نظر گرفت. اگر بازیکنى پست اصلى خود را ترک مى نمود، پست او به سرعت توسط یکى از هم تیمى هاى او اشغال مى گردید، براى مثال در این بازى آرین روبن نه تنها به عنوان هافبک نفوذى سمت راست بازى مى کرد بلکه گاهى در بال سمت چپ و حتى مدافع راست هم دیده شد.

بایرن مونیخ در عمل همچنان با ایده آل پپ گواردیولا در ارائه یک بازى انعطاف پذیر فاصله دارد، این تیم با آنکه در همه بازى ها اقتدار خود را به حریف دیکته مى کنند، اما موقعیت هاى گل زنى کمى بر روى دروازه حریف ایجاد مى نمایند. البته در دیدار مقابل بایرن مونیخ، زسکا مسکو با چیدمان فوق العاده دفاعى 1-5-4  از ابتداى بازى وارد میدان شد و این کار را براى گل زنى بیشتر مونیخى ها دشوار نمود.

هر چه بایرن مونیخ به دروزاه حریف نزدیک تر مى شد، بازى انعطاف پذیر آنها تاثیر کمترى داشت. در این منطقه اشتباهات بایرن مونیخ در ارسال پاس هاى صحیح با اشتباهات بیشترى همراه مى شد، به خصوص روبرت لواندوفسکى به نظر همچنان با نحوه بازى تیم جدید خود مشکل دارد و نتوانسته است انتظارات پپ گواردیولا را برآورده سازد که این موضوع خود از تاثیر گذارى تیم در فاز تهاجمى کاسته است.

بایرن مونیخ براى پیش افتادن از حریف در این دیدار نیاز به یک ضربه پنالتى داشت و وجود یک مانوئل نویر قوى در دروازه براى نگه داشتن این پیروزى کافى بود. تنها راه رسیدن به نویر برای زسکا مسکو استفاده از توپ هاى بلند مهاجمین و سرعت بالاى سوزا مهاجم این تیم بود، تدبیرى که به طور شگفت انگیزى کارآیى خوبى داشت. مدافعین بایرن مونیخ در چنین موقعیت هایى بسیار کند نشان مى دادند. بن عطیه یکى از مدافعین میانى تیم با عملکرد خود کفته پپ گواردیولا مبنى بر عدم آماده بودن خود را در این بازى به اثبات رسانید، سوزا به چندین بار توانست با سرعت خود از او رد شود.

با این حال تنها امید بستن به چنین حرکاتى براى امتیاز گرفتن مقابل بایرن مونیخ کافى نبود، چون بایرن مونیخ با 77 درصد مالکیت توپ به خوبى بر زسکا مسکو تسلط داشت و به نوعى این تیم را در محوطه جریمه خود محبوس کرده بود. پدید آوردن موقعیت هاى اندک گل از نکات ضعف بایرن مونیخ به حساب مى آید با این حال این تیم موفق شده است امتیازات حساس و مهمى را جمع آورى نماید. در ادامه پپ گواردیولا در آرامش بیشترى خواهد توانست بر روى اندیشدن طر ح هایى براى ارائه توتال فوتبال از سوى بایرن مونیخ تمرکز نماید. 

 

By Tobias Escher / Goal Deutschland 

 

منبع

نظرات 14 + ارسال نظر
bayern till i die جمعه 11 مهر 1393 ساعت 00:28

جونم پپ که داره فوتبالو متحول میکنه
امیدوارم آخر فصل وقتی به فصلی که گذشت نگاه میکنیم بگیم ایول راه بردن تیمای اتوبوسی رو یاد گرفتیم وهمشونو از لب تیغ گذروندیم
امیدوارم این تیمایی که اینطوری فوتبالو زشت کردن توسط تیم ما سلاخی بشن و همه تیما فوتبال هجومی ارائه بدن نه فوتبال کثیف

Ariya1900 جمعه 11 مهر 1393 ساعت 03:02

ایده خوبیه و مثبت. ادامه....

محمد حسین جمعه 11 مهر 1393 ساعت 11:20 http://fansmunchen.blogfa.com/

به نظرات خصوصی پاسخ داده نمیشود.

جاوید جمعه 11 مهر 1393 ساعت 12:01 http://footballi-pictures.mihanblog.com

مشکل ما هم همینه.چون موقعیت گل ایجاد نمیکنیم میگیم تاکتیک پپ خوب نیست.
مثلا تیم هاینکس همیشه یه سیستم و همیشه یه ترکیب داشت...علاوه بر اینکه هر بازی بالای بیست تا موقعیت ایجاد میکرد...اکثر بازی ها رو هم میبرد به همین خاطر بایرن 2013 یکی از وحشتناک ترین تیم تاریخ بود
پپ هم باید تلاش کنه تا موقعیت گل تیم بره بالا.بایرن تیمی نیست که 1-0 زسکا رو ببره.دیگه تابلو شده که بایرن بازی و میدان رو در اختیار داره به خاطر همین تیم حریف اتوبوسی دفاع میکنه.
اگه پپ راه حلی پیدا کرد که بتونه رو دفاع اتوبوسی موقعیت گل فراوان بسازه اون وقت باید گفت که این تیم فوق العادست.امیدوارم موفق باشه و بتونه این طرح رو به خوبی اجرا کنه

sirsir جمعه 11 مهر 1393 ساعت 12:41

انصافا موقت خوب ایجاد میکنه فق بازیکنان زیاد توپ هدر می دن.با اومدن تیاگو و رئیس و پاسهای خوبشون موقعیت بیشتر ایجاد میشه.خداوکیلی بهترین مربی تارخ هست گواردیولا هر باشگاهی میره لیگ و تیم ملیش رو متحول میکنه.

محمد جمعه 11 مهر 1393 ساعت 13:41

پپ به راهت ادامه بده.این همان راهیست که خیلی ها در آرزویش بوده و هستند اما به اجرا در آوردنش نبوغ همسان پپ میخواهد.پپ به بودنت افتخار میکنیم.گرچه بعضی ها در حقت بی لطفی کنند اما ته دل آنها هم چیزی نیست جز افتخار به تو.پپ نابغه مرسی.گواردیولا تنها مربی در جهان هست که هیچکدوم از سالهای حضورش در یک تیم شبیه هم نیستند.برای هر فصل ایده ای نو و سورپرایزی جدید برای دنیای فوتبال دارد.اینکه بایرن در اعداد نمیگنجد حرفی است که شاید دیگر تیم ها آنرا درک نکنند چون مربی مثل پپ را در تیم نداشته اند تا به نبوغش پی ببرند.بایرتی خواهیم ساخت فراتر از منطق و ریاضی.از اینکه بروز ترین تاکتیک ها از معدن بایرن توسط نهندس قهاری مثل پپ استخراج شده و به تمام دنیای فوتبال صادر میشود خوشحالیم.با بودنت شکوهی خاص به بوندسلیگا بخشیده ای.در آینده تمام مربیان جوان متود های پپ را با طلا سر در افکارشان حک کنند

ARNOLD جمعه 11 مهر 1393 ساعت 15:01 http://arnold-2.blogfa.com

بزنین داغون کنین تیمارو بابا.فردوسی پور میگفت حق بایرن برد نبوووووووود
من حوصله ندارم این حرفارو بشنوم
تونی کرووووووز

sirsir جمعه 11 مهر 1393 ساعت 20:42

پپ همه طرفداران بایرن بهت اقتخار میکنن واقعا فوتبال رو تازه کردی انگار ورزش جدیدی اختراق شده بعد از تیکی تاکا اوتبوسی رو به فشار و اجباری که بهش وارد کردی طراحی کردل رو با فکر ببرن نه الکی و شانسی.کلا کاری کردی فوتبال به تکاپو و تلاش برای سیستم های جدید افتاد.بایرن همیشه بزرگ بوده و مربی خوب اورده مطمئا باشید تا 5 سال دیگه لیگمون اسپانیا رو جا می ذاره.درود بر بایرن

hamed جمعه 11 مهر 1393 ساعت 22:48

به نظر من روشی که باهاش سه گانه گرفتیم خیلی خوب بود اما نهایتا تا امسال نتیجه می داد و به تاریخ پیوست.
به نظر من مسئولان بایرن قمار بزرگی کردند که گواردیولا رو به بایرن اوردند.یک مربی خوش فکر البته در باشگاهی که شرایطش خیلی برای اون سخته.
مطمئنم گواردیولا برای یکی دو جام به بایرن نیومده...اون اومده که انقلاب کنه و فوتبال رو به تصرف تیمش یعنی تیممون بایرن در بیاره.
اما هر انقلابی قربانی میگیره...قربانی ما هم بازی با رئال بود،ماریو گومز بود،ماریو مانزوکیچ بود...
انقلاب ما یه چیزی فرا تر از سه گانه و شش گانه است!
ما به سمت فتح تاریخ میریم اگه یکم صبور باشیم.من که خوش بینم و فکر میکنم پپ و بایرن به اوج خواهند رسید.
Mia san mia

mohammad جمعه 11 مهر 1393 ساعت 22:53 http://bayern.blogsky.com

امیدوارم بایرن سربلند باشه

کاوه شنبه 12 مهر 1393 ساعت 14:58

من کاملا با نظرات دوستمون (بایرن بلیان) موافقم و به خاطره درک عمیقی که از فوتبال داره بهش تبریک میگم.پپ یا پتانسیلش همینقدره یا از امن داره بایرنو خراب میکنه .بایرن تو تاریخ از رئال نباخته بود تو المان ولی پارسال...در ضمن با بازیکنهای موجود وپیشرفت چشمگیری که در سالهای اخیر بایرن داشته قهرمانی در بوندس لیگا اصلا کار مشکلی نیست!این کارو فلیکس ماگات هم با اون تیم به مراتب ضعیفتر 2 سال پیاپی انجام داد..من از همین الان اعلام میکنم این بایرن با این سبک بازی تو مرحله بعد اروپا هم اگه به بارسا یا رئال یا حتی پاریسن جرمن یا چلسی هم بخوره به سختی و بی ابروئی حذف میشه.در ضمن دوستان چیزی که الان با چشم میبینیم از بایرن چیزی نیست که الکی به به وچه چه کنیم و خودمونو گول بزنیم؟؟!!و یه سوال؟ چرا اگه کسی از پپ و سیستم کاریش انتقاد میکنه همگی حمله ور میشید؟!توهین میکنید !یا میگید چیزی حالیش نیست؟؟!یا میگید ما ضد پپ هستیم؟؟نه عزیزان شخص من به عنوان کسی که 25 ساله بایرنی و المانی هستم از عملکرد تیم محبوبم چه در سیاست ترانسفرهاش چه از نظره تاکتیکی و غیره راضی نیستم واحساس میکنم یه مربی متوسط المانی واسه بایرن از فیلسوف اسپانیا مفیدتره!!چرا ناراحت میشید؟؟؟

old bayern شنبه 12 مهر 1393 ساعت 15:04

اقای sirsir اولا داش اختراق نیستو اختراع درسته یه کم ادبیات فارسی بخونی بهتره تا بیای گواردیولا رو فیلسوف خطاب کنی یا نظرات نسنجیده بزاری!!در ضمن فوتبال المان چه از نظره ملی چه باشگاهی خیلی بالاتر از اسپانیاست.اون بارسا هم که اقای پپ توش حال میکرد اولا مسی رو داشت دوما سبک و تفکر اون فوتبال رو هلندی ها زده بودند وپپ حالشو میبرد...حالا هم فقط چند ماه صبر کنید تا ببینید بایرن چطور اخراجش میکنه.

محمد شنبه 12 مهر 1393 ساعت 19:39

میگن بارسا مسی رو داشت .الان نداره ؟همین تیم بارسا رو به مورینیو آنجلوتی و... بسارید.با این تیم به قهرمانی های زیادی میرسن اما نه به اندازه ی پپ.در ضمن اگه به جام های متعدد هم برسن آیا میتونین بارسا ی پپ رو با اونها قیاس بزنی ؟خیر .چون چیزی را ارائه میداد فراتر از فوتبال.وقتی همه ی هواداران بارسا در یک نظر سنجی پپ را بزرگ تر از مسی برای بارسا خطاب میکنند باز هم حرفی باقی میماند؟امیدوارم کسانی که میگن مربی متوسط هم میتونه یکم فکر کنن.آرسن ونگر گزینه ی بعدی ما بود .جام میگرفتیم؟الان که بهترین مربی دنیا رو داریم به جای اینکه حوصله به خرج بدیم و صبر کنیم تا تیممان به شکوفایی برسه از همون روز اول داریم بهش میتازیم.در ضمن کسی با عقیده ی کسی کاری نداره.هر کس میتونه عقیده ای داشته باشه اما عقیده با این مشاهدات بازم منفی است؟الان که کم کم داریم متفاوت ترین فوتبال دنیا رو به نمایش میزاریم بازم به جای حمایت دارن کینه توزی میکنن.بایرن امسال از بایرن فصل قبل خیلی بهتر شده چون قابل پیشبینی نیست.چون معلوم نیست با چه ترکیبی و چه تاکتیکی بازی خواهد کرد.چون خبری از پاس های اضافه نیست.به موقع حمله میکنیم و به موقع از دروازه محافظت .بیشتر کسانی که نظرات منفی میدن به خاطر باخت به رئال دارن این حرف هارو میزنن اما....و کسانی هم که میگن اگه مرحله ی بعد با چلسی و......بیوفتیم حذف میشیم معلومه بازی رو ندیده .سیتی همون تیمی بود که دو هفته پیش چلسی رو کرده بود تو قوطی اما ما همین بلا را به سر قهرمان انگلیس آوردیم.بایرن به اوج خواهد رسید هر چند غرامت دهد.تیمی خواهیم ساخت که تاریخ به تماشایش بایستد نه اینکه یک لحظه بدرخشیم و خاموش شویم.

bayern 84 یکشنبه 13 مهر 1393 ساعت 07:35

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد