وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

کناره گیرى فیلیپ لام؛ زمان شناسى دقیق یک استراتژیست

چرا اکنون؟ برسش بهت آورى است که پس از اعلام کناره گیرى فیلیپ لام از بازى هاى ملى، فوتبال آلمان را فر گرفته است. با این خبر شاید امیدها براى آغاز اقتدار فوتبال آلمان در جهان کمى کم رنگ تر شده باشد؟

هنوز شادى فتح جام جهانى ٢٠١٤ توسط آلمان ها به پایان نرسیده بود که خبر کناره گیرى فیلیپ لام، کاپیتان این تیم باعث ایجاد فضایى مایوس کننده و بهت آور در بین هواداران مانشافت شده است. کاپیتان لام تنها پنج روز پس از قهرمانى در ماراکانا کناره گیرى خود از تیم ملى آلمان را اعلام نمود. این خبر براى بسیارى از دوستداران فوتبال آلمان غیر قابل باور بوده است و "چرا اکنون؟" پرسشى است که بر فضاى فوتبال آلمان سایه افکنده است 

هنوز توضیحى از سوى فیلیپ لام یا فدراسیون فوتبال آلمان در خصوص دلایل این تصمیم کاپیتان و کناره گیرى او در اوج دوران فوتبال او منتشر نشده است و با وجود احترام زیادى که به عملکرد لام در مانشافت وجود دارد، همچنان براى جامعه و دوستداران فوتبال آلمان پرسش هاى زیادى در این خصوص مطرح است.

بى تردید نبود فیلیپ لام براى تیم مانشافت گران تمام خواهد شد، باجدایى او تیم ملى آلمان و قهرمان جهان دیگر از دفاع کنارى سطح بالایى برخوردار نخواهد بود، لام بى تردید در سال هاى پیش رو نیز همچنان مى توانست کمک بزرگى براى یوگى لوو باشد و مى توان ادعا کرد که او تا یورو ٢٠١٦ و حتى بعداز آن نیز در تیم یوگى لوو غیر قابل جانشین است. با این اتفاق امیدها براى اینکه آلمان بتواند براى سال ها همچون اسپانیاى سال هاى اخیر اقتدار خود را در جهان فوتبال به اثبات برساند کمى کم رنگ تر شده است و از این منظر نیز این تصمیم فیلیپ لام غیر قابل هضم است.

فیلیپ لام استراتژیستى است که از لحاظ او هیچ زمان بهترى براى پایان دادن به فوتبال ملى بعد از فتح جام جهانى نمى توانست وجود داشته باشد و شاید بتوان ادعا نمود که او فینال ریو را به نوعى به یک بازى خداحافظى براى خود تبدیل نمود و با فتح جام بیستم مراسمى باشکوه براى وداع خود با مانشافت در نظر گرفت و خود را در ذهن فوتبال دوستان جاودانه نمود.

چهار سال پیش در جام جهانى ٢٠١٠ آفریقاى جنوبى، فیلیپ لام از غیبت میشاییل بالاک کمال استفاده را نمود و به نحوى شاید نه چندان دوستانه مدعى بازوبند کاپیتانى مانشافت شد و در مصاحبه اى اعلام کرد که مایل نیست این بازوبند را به آسانى تحویل دهد و به نوعى با این مصاحبه براى باشگاه بایرن مونیخ نیز خط و نشان کشید و موقعیت خود در این باشگاه را نیز تثبیت نمود.

ده سال بازى براى تیم ملى زمانى نسبتا طولانى است، به نظر مى رسید که لام پیش از شروع جام جهانى ٢٠١٤ از لحاظ بدنى و ذهنى در آمادگى مطلوبى به سر نمى برد، اما با انگیزه بالایى که براى این تورنمنت داشت خیلى سریع توانست شرایط بازى را کسب نماید و با هوش سرشار خود کمکى بزرگ براى یوگى لوو براى انجام موفقیت آمیز ماموریت خود در مانشافت به حساب مى آمد.

فیلیپ لام در دوران حرفه اى خود با مصدومیت سنگیتى مواجه نشده است و تصور اینکه او نتواند تا رقابت هاى یورو ٢٠١٦ با توجه به حضورش در بایرن مونیخ، سن و سال نه چندان بالایش و همچنین شرایط بدنى اش سطح بالاى خود را حفظ نماید کمى دشوار به نظر مى رسد.  

او تیم ملى را در حالى که به هماهنگى کاملى رسیده بود، ترک مى نماید و این که تغییر پستش در حین بازى هاى جام جهانى از پست مورد علاقه اش در میانه میدان به دفاع کنارى و تحویل اجبارى این پست به باستین شواین اشتایگر و سامى خدیرا تاثیرى در تصمیم ناگهانى او داشته است به نظر چندان منطقى نمى رسد. بى تردید تصمیم لام تصادفى و اتفاقى نبوده است و او قبل از شروع این رقابت ها و فارغ از نتیجه آلمان در جام بیستم تصمیم خود مبنى بر جدایى از تیم ملى آلمان را گرفته بوده است.

با وجود این تغییر پست اجبارى و نه چندان دلخواه، فیلیپ لام باز هم با عملکرد فوق العاده خود در خدمت تیم بود و پاداش آن نمى توانست چیزى بزرگتر و باشکوه تر از فتح جام جهانى و جدا شدن از تیم قهرمان جهان به عنوان کاپیتان باشد. موضوعى که فریتس والتر، فرانتس بکن باویر و لوتار ماتیوس، سایر کاپیتان هاى آلمانى فاتح جام جهانى موفق به انجام آن نشدند.

نظرات 3 + ارسال نظر
Arman شنبه 28 تیر 1393 ساعت 16:15

جای لام رو هیچ کس نمینونه پر کنه اما اگه به هویبرگ ١٧ ساله بیشتر میدون بدن میتونه بیشتر از ده سال سمت راست تیم ملی آلمانو بیمه کنه تو بازی با دورتموند هم عالی بود مطمئنم آینده ی خوبی داره. در کل الان آلمان واقعا جوونا خوبی داره بنظرم جام جهانی بعدی میتونه براحتی قهرمان بشه تراشتنگن دورم هویبرگ کرامر گینتر دراکسلر کروس مولر گوتزه گورتسکا وولاند و...

Nima Muller شنبه 28 تیر 1393 ساعت 17:59

nدوست عزیز
هویبرگ دانمارکیه
آلمانی نیس که

Arman یکشنبه 29 تیر 1393 ساعت 00:29

مرسی نیما جان کاملا درست میگی ... حیف

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد