وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

چگونه فیلیپ لام در فینال ماراکانا هم کاپیتان آلمان بود؟

لام هیچ وقت چهره ای جنجالی در فوتبال آلمان نبود. شخصیت آرام لام در کنار بازی های قابل قبولش، او را به چهره ای دوست داشتنی در بین ژرمن ها تبدیل کرد؛ به همین دلیل کسی تصور نمی کرد که انتشار کتاب زندگی نامه او، The Subtle Differenc، یک جنجال اساسی در فوتبال این کشور ایجاد کند.


113 بازی ملی، یک نایب قهرمانی در یورو، دو عنوان سومی در جام جهانی و در نهایت، قهرمانی در جام جهانی 2014 و بالا بردن جام به عنوان کاپیتان، فیلیپ لام را به نقطه ای رساند که شاید رسیدن به دستاوردی بیش از آن، تغییری در جایگاه او به عنوان یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال آلمان نمی داد؛ پس او تصمیمی گرفت که ستاره های زیادی در اوج به آن تن می دهند؛ خداحافظی از بازی ملی. نام او در فوتبال آلمان برای همیشه در کنار سه کاپیتان تاریخ ساز دیگر باقی خواهد ماند؛ مردانی که هر یک نماد یک نسل به حساب می آیند و تصویر قهرمانی های آلمان با فریادهای شادی آنها به یاد می ماند.

هرچند قهرمانی آلمان بدون درخشش فیلیپ لام به عنوان مدافع- هافبک و قدرت رهبری او دور از ذهن به نظر می رسد اما همین سه سال قبل بود که او نه تنها نزدیک بود بازوبند کاپیتانی را ازدست بدهد، بلکه منتقدانش را به اندازه ای خشمگین کرد که خواهان کنار گذاشتن او از تیم ملی شدند؛ خواسته ای که هرچند یواخیم لوو به آن تن نداد اما آن غائله تنها با عذرخواهی رسمی او فروکش کرد.


***

لام هیچ وقت چهره ای جنجالی در فوتبال آلمان نبود. شخصیت آرام لام در کنار بازی های قابل قبولش، او را به چهره ای دوست داشتنی در بین ژرمن ها تبدیل کرد؛ به همین دلیل کسی تصور نمی کرد که انتشار کتاب زندگی نامه او، The Subtle Difference، یک جنجال اساسی در فوتبال این کشور ایجاد کند. لام در کتابش تقریبا به همه مربیان سابقش تاخت؛ از رودی فولر تا یورگن کلینزمن را به شدت مورد انتقاد قرار داد و آنها را مربیانی کم سواد توصیف کرد. در مورد فولر نوشت "تمرینات او فقط یک ساعت بود و بازیکنان تمام روز در اردو پلی استیشن بازی می کردند".  لام که بعد از جام جهانی 2006، از عملکرد کلینزمن تعریف کرده بود، در مورد شیوه کاری او در زمان حضور او در بایرن نوشت:" بعد از 8 هفته می دانستیم که آن تیم چیزی نمی شود. ما فقط تمرینات آماده جسمانی انجام می دادیم و خبری از کارهای تاکتیکی نبود. قبل از بازی ها، بازیکنان از خودشان می پرسیدند باید چطوری بازی کنند" و اینکه "کلینزمن بین دو نیمه نهایی تنها چیزی که می گفت این بود : برید گل بزنید!"

لام در کتابش تنها از یواخیم لوو تعریف کرد که البته چندان عجیب نبود اما اظهارنظرهای او آنقدر غیرمتعارف بود که پیش از همه سرمربی مانشافت به آن واکنش نشان داد. لام که خیلی زود متوجه شد بی جهت از پوسته محافظه کاری اش خارج شده و خط قرمزی را رد کرده که حتی برای ستاره های بزرگتر از او هزینه های زیادی داشته، بلافاصله عذرخواهی کرد. پس بازوبند کاپیتانی پیش او ماند تا فینال ماراکانا.

***

مطمئنا اگر لام جنجال های کتاب لوتار ماتئوس را به یاد داشت، هرگز آن جملات را در زندگی نامه اش نمی نوشت. به ویژه اینکه جایگاه ماتئوس در زمان انتشار زندگی نامه اش، قابل مقایسه با لام در سال 2011 نبود. زندگی نامه ماتئوس در سال 1995 به اندازه ای سر و صدا کرد که نه تنها باعث خط خوردن او از تیم ملی آلمان شد، که تا اندازه زیادی اعتبار او در فوتبال این کشور را از بین برد؛ آنچه که باعث شد بعد از پایان دوران بازی اش، کاملا به حاشیه برود. اما حسابگری و سیاست مداری لام او را از بحران خودساخته و بی موردش، نجات داد تا حالا خبر خداحافظی اش از تیم ملی آلمان، تیتر یک رسانه های دنیا باشد؛ چه اینکه او نه یک ملی پوش معمولی، که کاپیتان قهرمان دنیاست. 

 

بهنام جعفرزاده

نظرات 8 + ارسال نظر
Neuer شنبه 28 تیر 1393 ساعت 06:12

.....Goodbye to you my trusted friend

نوید شنبه 28 تیر 1393 ساعت 13:55

ایشالا یورو 16 رو دست های شواینی

حمید آبادانی شنبه 28 تیر 1393 ساعت 16:33

همیشه گفتم مثل تو هیچوقت به دنیای فوتبال نخواهد آمد. فیلیپ عزیز اشکمو با رفتنت در آوردی

عبدالله شنبه 28 تیر 1393 ساعت 17:09

حمید ابادانی وقتی اشکت در می اید که بخوابونندت تو قبر وانوقت بفهمی عجب ثانیه هایی را که میتونستی به خدا واولیایش عشق بورزی را به سگ وخر و... عشق ورزیدی.اما راه بازگشتی نیست.ای کاش دیدمان را به گونه ای تنظیم میکردیم که عاشق نقاش میشدیم نه نقاشی که البته تا دام گناهان باشد همین است یکی عاشق کسی میشود که در کودکی کارهایی کرده که ما اگر بفهمیم مادرمان این کار را کرده از او حالمان به هم میخورد ولی این کثافات را صمیمانه دوست داریم

پرویز شنبه 28 تیر 1393 ساعت 19:15

پای برادران ارزشی هم که باز شد به سایت

بایرنی شنبه 28 تیر 1393 ساعت 19:21

منظورشما ازکثافت کودکی چیه مثلا

بایرنی شنبه 28 تیر 1393 ساعت 19:30

لطفامودب باشید وبی دلیل زر نزنیداقای عبدالله

Damon یکشنبه 29 تیر 1393 ساعت 11:27

عبدلی زرزر نکن.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد