وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

بایرن مونیخ - چلسی؛ اوج هیجان در آلیانس آرنا

 

به گزارش وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران٬ اگرچه بایرن مونیخ در فینال شنبه شب لیگ قهرمانان اروپا به پنجمین عنوان قهرمانی خود می‌اندیشد و در این راه بازی در ورزشگاه خانگی را مزیت بزرگی برای خود برمی‌شمرد اما آبی‌های لندن قصد ندارند در این مسابقه به میزبان خود هدیه داده و تلاش می‌کنند نخستین بار جام قهرمانی این رقابت‌ها را به لندن ببرند.

بایرن مونیخ نخستین تیم در تاریخ لیگ قهرمانان اروپاست که می‌تواند دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا را در ورزشگاه خانگی‌اش برگزار کند. شاگردان یوپ هاینکس می‌خواهند در آلیانس آرنا پنجمین قهرمانی خود را در لیگ قهرمانان اروپا رقم بزنند. ژرمن‌ها در راه رسیدن به دیدار پایانی هفت دیدار خانگی‌شان را پی‌درپی بردند. از جمله این دیدارها مسابقه رفت برابر رئال مادرید از دور نیمه نهایی بود. چلسی هم با اعتماد به نفس بالایی پای به دیدار پایانی می‌گذارد. هرچه باشد آنها در دور نیمه نهایی بارسا، مدافع عنوان قهرمانی را کنار زدند.

سابقه

بایرن و چلسی در دور یک چهارم نهایی فصل 2005 ـ 2004 لیگ قهرمانان اروپا به دیدار یکدیگر رفتند. آبی‌ها در آن دو مسابقه توانستند شاگردان فلیکس ماگات، سرمربی وقت بایرن مونیخ را با نتیجه 6 بر 5 حذف کنند. مردان خوزه مورینیو در دیدار رفت در ورزشگاه استمفورد بریج بازی را با نتیجه 4 بر 2 به سود خود به پایان رساندند. جو کول در چهارمین دقیقه مسابقه میزبان را پیش انداخت و اگرچه باستین شواین اشتایگر در دقیقه 52 گل تساوی را به ثمر رساند اما چلسی بار دیگر توانست خود را پیش بیندازد.

فرانک لمپارد دو بار در دقیقه‌های 60 و 70 و همچنین دیدیه دروگبا برای لندنی‌ها گلزنی کردند تا برتری به سود آبی‌ها رقم بخورد. گلزنی میشائیل بالاک، هافبک آن روزهای بایرن از روی نقطه پنالتی آن هم در دقیقه پایانی باعث شد تا دیدار برگشت دو تیم با هیجان بیشتری دنبال شود.

چلسی ششم آوریل 2005 با بازیکنانی چون چک، جانسون (65، هوث)، کاروالیو، تری، گالاس، کول (82، تیاگو)، لمپارد، ماکلـلـه، داف، گوج یانسن، دروگبا (89، فورسل) برابر مونیخی‌ها صف‌آرایی کرد. بایرن هم در آن شب با ترکیب کان، سانیول، لوسیو، کواچ، لیزارازو، صالح حمیدزیچ (46، شواین اشتایگر)، فرینگز، بالاک، هارگریوز، زی‌ روبرتو (73، شول)، گوئره‌رو به میدان فرستاده شد.

لمپارد (30) و دروگبا (80) در بازی برگشت هم موفق بودند و توانستند دروازه الیور کان را باز کنند. این در حالی است که کلودیو پیزارو مهاجم پرویی بایرن یک بار توانسته بود بازی برگشت را به تساوی بکشاند. اگرچه پائولو گوئره‌رو و مهمت شول دو بار در دقایق پایانی موفق به باز کردن دروازه مهمان انگلیسی شدند اما این برد 3 بر 2 برای حذف نشدن بایرن کافی نبود. ترکیب دو تیم در مسابقه دوازدهم آوریل در ورزشگاه المپیا اشتادیون به ترتیب زیر بود.

بایرن: کان، سانیول، لوسیو، کواچ، لیزارازو (78، صالح حمیدزیچ)، شواین اشتایگر، دمیکلیس (52، شول)، بالاک، زی‌روبرتو، پیزارو، ماکای (73، گوئه‌ره‌رو)

چلسی: چک، کاروالیو، هوث، تری، گالاس، کول (90)، نونو مورایس، ماکلله، لمپارد، داف (71، تیاگو)، دروگبا، گوج‌یانسن (88، جرمی)

در حاشیه:

- بایرن در صورت شکست چلسی همراه با لیورپول سومین تیم موفق تاریخ لیگ قهرمانان اروپا لقب خواهد گرفت. رئال مادرید و میلان بیشترین قهرمانی را در این رقابت‌ها دارند.

- مونیخی‌ها در دیدارهای پایانی جام باشگاه‌های اروپایی صاحب چهار پیروزی و همین تعداد شکست شده‌اند:

1974 بایرن 4 ـ آتلتیکو مادرید صفر (بروکسل، دیدار تکراری پس از تساوی یک بر یک در نخستین مسابقه)

1975 بایرن 2 ـ لیدز یونایتد صفر (پاریس)

1976 بایرن یک ـ سن اتین صفر (گلاسکو)

1982 بایرن صفر ـ آستون ویلا یک (روتردام)

1987 بایرن یک ـ پورتو 2 (وین)

1999 بایرن یک ـ منچستریونایتد 2 (بارسلونا)

2001 بایرن یک ـ والنسیا یک (پیروزی 5 بر 4 بایرن در ضربات پنالتی، میلان)

2010 بایرن صفر ـ اینتر 2

- بایرن مونیخ از سه فینال اروپایی‌اش برابر تیم‌هایی از انگلیس یک بار برنده و دو بار بازنده بیرون آمده است. از آن گذشته آن‌ها در سال 2001 در سوپر جام اروپا برابر لیورپول با نتیجه 3 بر 2 تسلیم شدند.

- چلسی در تنها حضورش در فینال لیگ قهرمانان اروپا در سال 2008 برابر منچستریونایتد ناکام ماند. دیدار دو تیم پس از تساوی یک بر یک در وقت قانونی و اضافه در ضربه‌های پنالتی با نتیجه 6 بر 5 به سود شیاطین سرخ به پایان رسید تا مردان فرگوسن در ورزشگاه لوژنیکی مسکو جشن قهرمانی را برپا کنند.

- انگلیسی‌ها در سال 1998 توانستند قهرمان جام در جام باشگاه‌های اروپا شوند. آنها در دیدار پایانی اشتوتگارت را شکست دادند. روبرتو دی ماتئو سرمربی کنونی چلسی و ادی نیوتن دستیارش در آن مسابقه برای لندنی‌ها پا به توپ شده بودند. هرچند نیوتن بازیکن نیمکت‌نشین بود و از میانه بازی روانه میدان شد.

- در صورتی که بایرن برنده بازی شنبه شب باشد، یوپ هاینکس نوزدهمین مربی خواهد بود که دو بار توانسته‌اند جام قهرمانی را از آن خود کنند. او در سال 1998 با رئال مادرید این عنوان را از آن خود کرده بود. پس از ارنست هاپل (فاینورد 1970،‌ هامبورگ 1983)، اوتمار هیتسفلد (دورتموند 1997، بایرن 2001) و ژوزه مورینیو (پورتو 2004، اینتر 2010) هاینکس چهارمین مربی خواهد بود که می‌تواند با دو تیم گوناگون قهرمانی اروپا را تجربه کند.

- بایرن تا پیش از رسیدن به دیدار پایانی یک بار با تیمی از لیگ برتر دیدار داشته است. باواریایی‌ها در دور گروهی با منچسترسیتی قهرمان لیگ برتر بازی کردند. دیدار رفت دو تیم با برتری 2 بر صفر مونیخی‌ها پایان یافت و دیدار برگشت همین نتیجه را به سود تیم منچسترسیتی رقم زد. البته تکلیف تیم‌های صعود و سقوط کننده پیش از این مسابقه روشن شده بود.

- بایرن 13 مسابقه از 14 رقابت اروپایی خود را در خانه برده است و پس از پیروزی برابر سیتی این آمار برابر تیم‌های انگلیسی به ترتیب زیر است: 10 پیروزی ، 5 تساوی، تنها یک شکست. تنها تیم انگلیسی که در مونیخ پیروز از میدان خارج شده، نوریچ سیتی است. این تیم در سال 1993 و در دور دوم رقابت‌های جام یوفا توانست با نتیجه 2 بر یک بایرن مونیخ را شکست دهد.

- چلسی در فصل جاری تنها در یک بازی خارج از خانه پیروز از زمین بیرون آمده است. آبی‌های لندن در روز پنجم رقابت‌های دور گروهی در آلمان 2 بر یک تن به شکست دادند. البته حریف آن روز لندنی‌ها بایرلورکوزن بود. این باخت چهارمین شکست انگلیسی‌ها در ششمین بازی برابر حریفی آلمانی ـ البته در زمین ژرمن‌ها شمرده می‌شد. تنها برد آنها در دور یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2004 ـ 2003 برابر اشتوتگارت و با نتیجه یک بر صفر رقم خورد. چلسی اگرچه در آلمان تسلیم لورکوزن شد اما در حضور تماشاگران خودی، با دو گل این تیم را بدرقه کرد. آمار بازی‌های این تیم لیگ برتری برابر رقیبانی از بوندسلیگا 7 پیروزی، 2 تساوی و 4 شکست بوده است.

- بایرن هم برابر حریفانی از انگلیس، 13 برد، 12 تساوی و 10 شکست داشته است.

- دیدار شنبه شب بایرن مونیخ و چلسی ششمین فینال جام اروپایی میان تیم‌هایی از انگلیس و آلمان است. جالب آنکه ژرمن‌ها تنها یک بار در پنج بازی گذشته دست بالا را گرفته‌اند:

1975 بایرن 2 ـ لیدز صفر

1977 لیورپول 3 ـ مونشن گلادباخ یک

1980 ناتینگهام فارست یک ـ هامبورگ صفر

1982 آستون ویلا یک ـ بایرن مونیخ صفر

1999 منچستریونایتد دو ـ بایرن مونیخ یک

- روی هم رفته رقابت‌های اروپایی شاهد 10 فینال میان تیم‌هایی از انگلیس و آلمان بوده است. پنج فینال دیگر عبارتند از:

1965 (جام در جام) وستهام 2 ـ مونیخ 1860 صفر

1966 (جام در جام) دورتموند 2 ـ لیورپول یک

1973 (جام یوفا) لیورپول 3 ـ مونشن گلادباخ 2

1998 (جام در جام) چلسی یک ـ اشتوتگارت صفر

- مونیخ در گذشته سه بار میزبان دیدار پایانی لیگ قهرمانان اروپا بوده است. البته هر سه میزبانی مونیخی‌ها در ورزشگاه المپیا اشتادیون صورت گرفته است:

1979 ناتینگهام فارست یک ـ مالمو صفر

1993 المپیک مارسی یک ـ میلان صفر

1997 دورتموند 3 ـ یوونتوس یک

- تاکنون سه دیدار فینال از جام باشگاه‌های اروپا به سود یکی از دو تیم فینالیست بوده است:

1957 رئال مادرید 2 ـ فیورنتینا صفر (سانتیاگو برنابئو)

1965 اینتر یک ـ بنفیکا صفر (سن‌سیرو)

1984 لیورپول یک ـ رم یک (المپیک رم)

- منچستریونایتد (1968 لندن) ـ آژاکس (1972 روتردام) ـ لیورپول (1978 لندن) ـ یوونتوس (1996 رم) ـ دورتموند (1997 مونیخ) توانسته‌اند جام باشگاه‌های اروپا را در کشور خود از آن خود کنند در حالی که رایمس (1956 پاریس)، بارسلونا (1986 سویا) و منچستریونایتد (2011 لندن) فینالی در کشور خودی را واگذار کردند.

- آمار بایرن در ضربه‌های پنالتی در رقابت‌های اروپایی:

بایرن 3 ـ رئال مادرید صفر (نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا 2012 ـ 2011)

بایرن 5 ـ والنسیا 4 (فینال لیگ قهرمانان اروپا 2001 ـ 2000)

بایرن 9 ـ پائوک 8 (دور دوم جام یوفا 1984 ـ 1983)

بایرن 4 ـ آتویدا برگ 3 (دور نخست جام باشگاه‌های اروپا 1974 ـ 1973)

- آمار چلسی در ضربه‌های پنالتی رقابت‌های اروپایی:

چلسی 5 ـ منچستریونایتد 6 (فینال لیگ قهرمانان اروپا 2008 ـ 2007)

چلسی یک ـ لیورپول 4 (نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا 2007 ـ 2006)

در حاشیه تیم‌ها

- هاینکس به عنوان بازیکن مونشن گلادباخ دیدار پایانی جام یوفا در فصل 1973 ـ 1972 را به لیورپول واگذار کرد. او اگرچه با گل‌های خود در بازی برگشت برتری 2 بر صفر تیمش را رقم زد اما باخت 3 بر صفر بازی رفت، ناکامی گلادباخ را به دنبال داشت. همچنین در دیدار پایانی جام قهرمانان اروپا در فصل 1977 ـ 1976 شکست دیگری برابر لیورپول رقم خورد. سال بعد از آن هم گلادباخ در آنفیلد در دور نیمه نهایی از این رقابت‌ها کنار رفت.

- هاینکس در نخستین ضربه‌های پنالتی جامی اروپایی نقش داشت. او در بازی برابر اورتون در دور دوم فصل 1971 ـ 1970 پنالتی خود را تبدیل به گل کرد اما گلادباخ در پایان شکست خورد. دی ماتئو در کنار جشن قهرمانی‌اش در جام در جام اروپا برابر اشتوتگارت یکی از اعضای تیم لاتزیو بود که در یک چهارم نهایی جام یوفا در فصل 1995 ـ 1994 برابر دورتموند تن به شکست داد. پایتخت‌نشینان ایتالیا اگرچه بازی رفت را در رم با یک گل به سود خود به پایان بردند اما در آلمان بازی را 2 بر صفر واگذار کردند. از این گذشته این مربی ایتالیایی همراه با تیم ملی کشورش در دور گروهی یورو 96 از این رقابت‌ها کنار رفت آن هم پس از آن که در بازی برابر آلمان در سومین بازی گروهی نتیجه‌ای بهتر از تساوی بدون گل رقم نخورد.

- مانوئل نویر، فیلیپ لام، ژروم بوآتنگ، شواین اشتایگر، توماس مولر و ماریو گومس در دیدار آلمان برابر انگلیس از دور یک هشتم نهایی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، حاضر بوده و شاهد برتری تیم‌شان بودند. در مقابل جان تری، اشلی کول و فرانک لمپارد از اعضای تیمی بودند که شکست 4 بر یک و حذف از جام جهانی را تجربه کرد.

- کول در پیروزی 5 بر یک خارج از خانه انگلیس برابر آلمان در دور انتخابی جام جهانی 2002 در مونیخ، در ترکیب ثابت انگلیس حضور داشت.

- آرین روبن در فاصله سال‌های 2004 تا 2007 برای چلسی توپ می‌زد و با این تیم دو بار در لیگ برتر و یک بار در جام حذفی انگلیس قهرمانی را تجربه کرد.

- فلورنت مالودا و پائولو فریرا در دور نیمه نهایی جام جهانی 2006 آلمان در ورزشگاه آلیانس آره‌نا به میدان رفته‌اند. مالودا در ترکیب ثابت فرانسه بازی می‌کرد و در پایان برتری یک بر صفر تیمش برابر فریرا را شاهد بود. فرانک ریبری نیز در همان مسابقه از ابتدا برای خروس‌ها بازی می‌کرد.

- فرناندو تورس گل قهرمانی اسپانیا در دیدار پایانی یورو 2008 را برابر آلمانی به ثمر رساند که لام،‌ شواین اشتایگر و گومس را در ترکیب خود می‌دید.

- ایویتسا اولیچ زمانی که کرواسی در انتخابی یورو 2008 در ورزشگاه ومبلی 3 بر 2 از سد انگلیس گذشت، در ترکیب تیم ملی کشورش حضور داشت.

- نویر با گل‌های دروگبا و مالودا شکست شالکه برابر چلسی شاهد بود. او و رافینیا با پیراهن شالکه در دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2008 ـ 2007 برابر آبی‌های لندن شکست 2 بر صفر را تجربه کردند.

- بوآتنگ در تنها فصل حضورش در منچسترسیتی به عنوان بازیکن تعویضی نخستین مسابقه‌اش در لیگ برتر را برابر چلسی در دسامبر 2010 تجربه کرد. مسابقه‌ای که با برتری یک بر صفر فیروزه‌ای پوشان به پایان رسید.

- دانیل فان بویتن به عنوان بازیکن قرضی 5 بار برای منچسترسیتی روانه میدان شد. یکی از این رقابت‌ها در سال 2004 و برابر چلسی بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد