وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

مطالعه تخصصی سبک بازی کورنتین تولیسو

یکی از برترین استعدادهای فصل گذشته اروپا در نهایت سهم بایرن مونیخ شد تا کارلو آنچلوتی خط میانی اش را تقویت کند.  

کورنتین تولیسو، هافبک میانی فرانسوی لیون، تقریبا مجموعه ای از بزرگ ترین باشگاه های اروپایی از یوونتوس تا چلسی را دور زد و در نهایت به بایرن مونیخ پیوست تا تکلیف یکی از مهم ترین استعدادهای فصل گذشته لیگ های معتبر اروپایی نیز روشن شود. اینکه چرا مکس آلگری از خرید تولیسو پشیمان شد، بحثی فنی مفصلی است که به یادداشت دیگری نیاز دارد اما این مسئله به هیچ عنوان نمی تواند تردیدی در توانایی های فنی و پتانسیل های بالا این بازیکن وارد کند. برای آشنایی با سبک بازی کورنتین تولیسو که اتفاقا در ایران بسیاری از هواداران فوتبال در مورد آن دچار سوء تفاهم هستند، مطالعه تخصصی می تواند راه گشا باشد.

انتقال از دفاع راست به خط میانی

کورنتین تولیسو پدیده عجیبی است. او از فصل 2013/2014 خودش را در سطح اول فوتبال اروپا با راه یابی به ترکیب اصلی لیون مطرح کرد. نکته جالب اینجاست که او در این فصل 14 بازی برای لیون در لوشامپیونه انجام داد و بیش از نیمی از این بازی ها را به عنوان یک مدافع راست زیر نظر رمی گارد به میدان رفت. تولیسو را در فصل اول حضورش در لیون، فوتبال نویسان فرانسوی به عنوان یک مدافع راست شناختند. در فصل 2014/2015 شاهد شکل گیری شخصیت فنی - تاکتیکی اصلی تولیسو بودیم. جایی که این بازیکن جوان فرانسوی زیر نظر هوبرت فورنی به خط میانی آمد. تولیسو در هر 38 بازی لوشامپیونه در ترکیب لیون به میدان رفت و در اکثر مواقع نقش «Shuttler» را در سیستم 2-4-4 لوزیِ فورنی عهده دار بود. در مورد نقش «Shuttler» پیش از این بارها به طور مفصل توضیحات فنی ارائه کرده ام.

فصل 2015/2016 نیز برای تولیسو به شکل مشابهی پیش رفت. او در این فصل زیر نظر برونو ژنسیو نقش «Shuttler» را این بار هم به طور سنتی در 2-4-4 لوزی و هم در 3-3-4 اجرا کرد. ژنسیو به خوبی با بهره گیری از تجارب هوبرت فرنی پیرامون تولیسو، به او نقش ثابتی در تیم داد. تولیسو فصل گذشته نیز در اکثر بازی ها در سیستم 3-3-4 در نقش «Shuttler» به میدان رفت. شعاع حرکتی تولیسو در خط میانی 3 نفره لیون، میان یک بازیکن پست 6 و یک هافبک تهاجمی تر بود. البته توانایی های او در بعضی پارامترهای تهاجمی باعث می شد تا او  آزادی عمل بیشتری برای حضور در مناطق کلیدی حریف داشته باشد. به همین علت بود که موفق شد در لوشامپیونه 8 گل به ثمر برساند.

کنترل میانه میدان

فوتبال نویسان و تاکتیک نویسان فرانسوی بارها و بارها در مطالب تحلیلی خود با یک واژه کلیدی سعی کرده اند تا سبک بازی کورنتین تولیسو را وصف کنند: کنترل. این واژه مهم ترین ویژگی هافبک فرانسوی محسوب می شود. جایی که تولیسو از طریق توانایی های فوق العاده اش در ارسال پاس های کوتاه موسوم به کنترلی و همچنین دقت بالا در رساندن پاس هایش به مقصد در کنار خونسردی بالا حین حمل توپ، می تواند به خوبی وظایف یک «Shuttler» را در خط میانی انجام دهد. تولیسو متصل کننده خطوط لیون به یکدیگر  بود. جایی که او می تواند به خوبی تیمش را  از  فاز تدافعی خارج کرده و به فاز تهاجمی انتقال دهد. همان طور که گفته شد از مهم ترین پارامترهای فنی بازیکنی در این نقش توانایی هایش در ارسال پاس های کنترلی است. تصویر  زیر  وضعیت تولیسو را در مجموع پارامترهای ارسال پاس( پاس صحیح، دقت پاس، میانگین طول پاس، پاس کلیدی و پاس گل) نشان می دهد. 1645 پاس صحیح و دقت 84 درصدی کیفیت خوب تولیسو را در این زمینه به اثبات می رساند. هافبک فرانسوی در مجموع تمامی این پارامترها توانسته رتبه نهم را به خود در میان تمامی بازیکنان شاغل در لوشامپیونه اختصاص دهد.

نکته مهمی که ابعاد بیشتری به سبک بازی تولیسو اضافه می کند، توانایی هایش در پارامترهای تهاجمی است. تولیسو به نسبت یک «Shuttler» قدرت بیشتری در پارامترهای تهاجمی دارد. تصویر زیر آمار تولیسو را در تمامی پارامترهای شوت نشان می دهد. زدن 66 ضربه به سمت دروازه حریفان که نیمی از  آن نیز درون باکس زده شده، به خوبی اثبات می کند که او تا چه اندازه به حضور در  باکس حریفان و تهدید مستقیم آن ها علاقه دارد. میل تولیسو به شوت زدن از مهم ترین ویژگی های مثبتی است که توانسته ابعاد بیشتری به بازی او اضافه کند.

هافبک فرانسوی البته ضعف های خودش را نیز دارد. مهم ترین ضعف او توانایی های محدودش در پارامترهای تدافعی است. جایی که باعث می شود تا حضور یک بازیکن پست 6 در کنارش ضروری باشد. تصویر زیر وضعیت تولیسو را در مجموع پارامترهای تدافعی نشان می دهد. جایی که قرار گرفتن در رتبه 141 در لیگ فرانسه با توجه به نقشی که عهده دار است، چندان نمی تواند جالب باشد. البته پارامترهای تدافعی تا حد زیادی علاوه بر وظایف اصلی که یک بازیکن در نقش روتین مشخصش عهده دار است، به حدود وظایفی که سرمربی خارج از نقش روتین با توجه به رویکرد تاکتیکی تیم به او محول می کند نیز بستگی دارد. باید به طور مشخص دید که کارلو آنچلوتی چه برنامه ای برای تولیسو دارد و چه رویکرد تاکتیکی برای تیمش در نظر گرفته است.

کورنتین تولیسو در 22 سالگی پتانسیل فوق العاده ای از خود نشان داده و کار کردن با کارلو آنچلوتی به خوبی می تواند باعث پیشرفتش شود. بایرن تا اینجا با خرید دو استعداد خوب، رویکردش را در اهمیت به بازیکنان جوان بار دیگر نشان داده و باید دید برنامه کارلو آنچلوتی برای بهره گیری از این استعدادها چه خواهد بود.

منبع

نظرات 1 + ارسال نظر
میرو جمعه 26 خرداد 1396 ساعت 02:00

آمارش که زیاد چنگی به دل نمی زنه
آمار نفر اول جدول را ببینید بازیکن نیس
پاسهای کلیدی و دقت پاسش عالیه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد