وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

چرا "قاتل فروتن" آلمان محو نخواهد شد؟!

چرا فوتبالیست مدرن بایرن مونیخ به روزهای خوب خود باز خواهد گشت؟! 

 

” توماس مولر نمی تواند شما را با کنترل اول خود از پیش رو بر دارد. او نمی تواند شما را با سرعت خود از پیش رو بر دارد و او نمی تواند شما را با توانایی های دریبل خود از پیش رو بردارد؛ او فقط شما را از پیش رو بر می دارد!
 “

برای توصیف ساده ترین مهاجم حال حاضر فوتبال جهان، همین چند خط تعریف ساده نشریه گادرین کفایت می کند. "قاتل فروتن" (لقبی که نشریه گاردین با انتشار مقاله ای از نشریه هشت به هشت به مولر داده) نیازی به تمجید مطبوعات نداشته، ندارد و نخواهد داشت؛ کار درون زمین او همواره گواهی بر کیفیت ساده اما کارآمد خود بوده است.

فوتبال آلمان و جهان در 27 ژانویه 2010 عاشق پسر لاغر متولد وِیلهم شد. توماس 20 ساله با چندین و چند حرکت ساده، قلب مغرورترین هواداران دنیای فوتبال را شکست و "نسل طلایی انگلیسی ها" را خیلی زود روانه جزیره بارانی خود کرد. ژرمن ها با درخشش خیره کننده اوزیل و مولر با نتیجه 4-1 از سد انگلیسی ها عبور کردند تا خوشحالی های پس از گل پسر باهوش ژرمن ها همچنان در یادها باقی بماند.

زمان گذشت و عناوین پرشمار بعدی با درخشش های متوالی مولر کم حاشیه برای بایرن مونیخ و مانشافت به دست آمد؛ عناوینی که با قهرمانی در جام جهانی 2014 برزیل و تحقیر وحشتناک سلسائو به اوج خود رسید. "آندِر رِیت" ترین بازیکن دهه دوم از هزاره سوم میلادی، در 2 جام جهانی به تنهایی بیش تر از مجموع 6 جام جهانی دو فوق ستاره عصر مطبوعات ما، لیونل مسی و کریستیانو رونالدو، گل زده است و همچنان یک مرد شوخ کم حاشیه مانده!

"فوتبالیستِ مدرنِ کاملِ" بایرن مونیخ به وضوح از روزهای خوب خود فاصله گرفته اما چرا باید به بازگشت پر قدرت مهاجم خفته آلمان امیدوار بود؟!

1-ویژگی های اصلی بازی مولر:

مهاجم 27 ساله بایرن مونیخ، همانند پرواز پرنده فوتبال بازی می کند. تلاش او به چشم نمی آید و به طرزی کاملا بدیهی در چشم بیننده دیده می شود. او سریع است، زوایای کامل فوتبال را می شناسد، با هوش بالای خود در همه جای زمین به چشم می خورد اما گویی در هیچ جا نیست! انرژی در ساق های باریک او همواره وجود دارد؛ او می داند که باید چه زمانی به پرواز در آمده و شکار خود را به چنگ آورد. او می داند چه زمانی باید بازیکن حریف را تا خط دفاعی خودی تعقیب کند و چه زمانی باید استارت یک ضدحمله وحشتناک را با مهاجمین خودی بزند!

او قدرت دریبل بالای مسی و بدن قدرتمند رونالدو را ندارد اما ده ها ویژگی بالای متوسط دارد؛ پای چپ او خوب است، تماس اول توپ او خوب است، حرکت بدون توپ او و همکاری با هم تیمی هایش خوب است، زمان بندی او خوب است، او هرگز خیلی زود یا خیلی دیر نمی دود، تصمیم گیری های درون 18 قدم او خوب است، او می داند چه زمانی شوت بزند و آنقدر بخشنده است که هم تیمی های خود را صاحب موقعیت های طلایی کند. اگر او تنها یکی از این قابلیت ها را داشت، می بایست او را در لیگ منطقه ای شهری در آلمان می دیدیم اما اکنون او کامل ترین فوتبالیست مدرن اروپا و قهرمان جهان است!

هیچکدام از این ویژگی های بالای حد معمول مولر، با گذشت زمان و پا به سن گذاشتن افت نخواهد کرد. پس مشکل افت نسبتا محسوس او در جای دیگری است.

2-بازی در کنار مهاجمین:

مولر را نباید به عنوان یک مهاجم هدف در نظر گرفت. بهترین پست برای مهاجم باهوش مانشافت بازی به عنوان مهاجم دوم یا بازی در پشت مهاجم اصلی تیم خواهد بود؛ بهترین روزهای مولر همواره در کنار بهترین روزهای مهاجمینی همچون میروسلاو کلوزه، ماریو گومز، روبرت لواندوفسکی، ایویکا اولیچ و ماریو مانژوکیچ بوده است. مولر یک نابغه در بازی به عنوان یار کمکی مهاجم نوک محسوب می شود؛ او را نمی توان دید اما همیشه همچون یک شکارچی خطرناک منتظر شکار خود است، چیزی که بارها در بازی و گل های او دیده شده است.

بخشی از مشکل فصل جاری مولر، نمایش های نسبتا پرنوسان روبرت لواندوفسکی بوده است. مهاجم زهردار لهستانی بایرن مونیخ در نیم فصل اول بوندس لیگا با عقب افتادن قابل توجه نسبت به پیر امریک اوبامیانگ و آنتونی مودست کمی از روزهای گلزنی خود دور شده بود. به نظر می رسد با شروع نیم فصل دوم لواندوفسکی هم به روزهای خوب خود بازگردد؛ مهاجم لهستانی 2 گل حیاتی برابر فرایبورگ به ثمر رساند.

3-تغییر پست و سیستم بایرن مونیخ:

توماس مولر به دلیل مشکلات خط حمله مانشافت بعد از جام جهانی 2014 و تغییر سرمربی بایرن مونیخ در ابتدای فصل جاری، بارها با تغییر پست و سیستم بازی مواجه شده است. بازی در گوشه راست و چپ، پشت مهاجم و گهگاه در نوک پیکان حمله به او کمی سردرگمی القا کرده است.

علی رغم توانایی های بالای مولر در تغییر جایگاه بازی در طول یک بازی یا یک فصل، می توان بخش زیادی از افت او را به دلیل تغییرهای شدید تاکتیکی مانشافت و بایرن مونیخ دانست. مشکلاتی که به نظر می رسد به زودی برطرف شوند؛ حداقل در سطح بایرن مونیخ با گذشت زمان و جور شدن بیشتر آنچلوتی با باواریایی ها می توان تا حدودی از این بابت آسوده خاطر بود.

یواخیم لوو درباره مولر می گوید:

” او یک بازیکن غیرعادی است و شما نمی توانید خط های دویدن او را پیش بینی کنید. اما او تنها یک هدف دارد و آن هم این است که من چگونه می توانم گل بزنم؟! این موضوع او را خیلی خطرناک می کند، مخصوصا درون محوطه جریمه.
 “

4- مسائل روحی و اشباع زودهنگام:

توماس مولر خیلی زود به تمام عناوین ممکن رسید. جام جهانی 2014 شاید اوج افتخارات ممکن برای مهاجم کم حاشیه آلمانی بود و این جام طلایی رنگ، او را کمی اشباع کرد. یورو 2016 می توانست آخرین جام خالی در ویترین افتخارات مهاجمی باشد که در 23 سالگی به لیگ قهرمانان اروپا و انواع و اقسام افتخارات داخلی رسیده.

اکنون شاید این طور به نظر برسد که در بازی مولر رد پای مسائل روحی نامشخص به چشم می خورد. مسائلی که همواره می توانند به سادگی از میان برداشته شوند. شاید یک شوک ساده برای "مهاجم خفته" ژرمن ها کافی باشد تا دوباره به روزهای خوش خود بازگردد. تنها بحث زمان مطرح است تا مولر از کمین خود بیرون آمده و همانند نحوه بازی "نامرئی" همیشگی خود، دوباره خودنمایی کند.

منبع

نظرات 2 + ارسال نظر
Reza German چهارشنبه 13 بهمن 1395 ساعت 20:05

عاشقتم توماس برگرد بهت شدید نیاز داریم

emziper133 پنج‌شنبه 14 بهمن 1395 ساعت 11:52

Rev Thomas

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد