وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

بررسی موشکافانه عملکرد بایرن مونیخ در نیم فصل اخیر

بایرن مونیخ یک نیم فصل دیگر را با هدایت پپ گواردیولا با اقتدار کامل به پایان رساند و توانست حتی برخی رکوردها را نیز به نام خود ثبت نماید، اما در کدام آمار و ارقام بهجا مانده در این نیم فصل مونیخی ها فوق العاده بوده اند و در کدام آمار این تیم تا حدودی ضعیف ظاهر شده است. 

 

پپ گواردیولا تا کنون در 135 دیدار رسمی از رقابت های مختلف بر روی نیمکت مربی گری بایرن مونیخ نشسته است که در از بین آنها بایرن مونیخ در 103 دیدار به پیروزی دست یافته، در 15 دیدار به نتیجه تساوی رضابت داده و در 17 دیدار نیز شکست را پذیرا شده است. در این مدت مونیخی ها موفق به ثمر رساندن 346 گل شده (2.56 گل در هر بازی) و 94 گل نیز دریافت کرده اند (0.7 گل در هر بازی)، بر طبق آمار مونیخی ها در این دو فصل و نیم حضور گواردیولا در 76.3 درصد از دیدارهای خود موفق به شکست حریفان خود شده اند.

چنین آماری برای نیم فصل اخیر اما به این صورت است: 23 پیروزی، دو تساوی و دو شکست. 73 گل زده در مقابل 14 گل خورده که در مجموع مونیخی ها 85.2 درصد از رقابت های نیم فصل اخیر را به عنوان تیم پیروز از زمین مسابقه خارج شده اند. شاگردان گواردیولا به طور میانگین همچنین آمار 2.7 گل زده و 0.5 گل خورده در هر بازی را از خود بر جای گذاشته اند. البته آمار گل های زده بایرن مونیخ در رقابت های لیگ قهرمانان اروپای فصل جاری به عدد3.17 در هر بازی می رسد.

در نیم فصل اخیر چهار بازیکن از بایرن مونیخ از مرز دو هزار دقیقه حضور در میدان مسابقه عبور کرده اند، مانوئل نویر (2250 دقیقه)، روبرت لواندوفسکی (2111 دقیقه)، فیلیپ لام (2067 دقیقه) و توماس مولر (2005 دقیقه) چهار بازیکن با بیشترین دقایق حضور در میدان هستند که ژروم بوآتینگ با 1975 دقیقه حضور در میدان آنها را تعقیب می کند، البته برخی محرومیت ها سبب اصلی کاهش آمار بوآتینگ در این زمینه بوده اند. آرتورو ویدال (1732 دقیقه)، داوید آلابا (1717 دقیقه)، ژابی آلونسو (1702 دقیقه) و داگلاس کاستا با (1687 دقیقه) رده های بعدی در این زمینه را به خود اختصاص داده اند.

روبرت لواندوفسکی و توماس مولر با حضور در 26 بازی نیم فصل بیشترین بازی را در بین هم تیمی های خود انجام داده اند، توماس مولر تنها در اولین بازی بایرن مونیخ مقابل نوتینگن در ماه آوگوست از رقابت های DFB Pokal در ترکیب تیم حضور نداشت و روبرت لواندوفسکی نیز تنها به دلیل یک مصدومیت جزئی درماه سپتامبر دیدار مقابل دارمشتات را از دست داد. این مهاجم لهستانی از تاریخ بیست و ششم ماه سپتامبر در هیجده بازی متوالی برای مونیخی ها به میدان رفته و تنها در سه بازی تا انتهای نود دقیقه (در مجموع 68 دقیقه) در ترکیب بایرن مونیخ حضور نداشته است.

اگر سه بازی لواندوفسکی با تیم ملی لهستان را نیز محاسبه کنیم، مشخص می شود که این مهاجم مونیخی در این بازه زمانی کمتر از سه ماه، در 21 بازی متوالی بدون برخورداری از زمانی خاص برای استراحت شرکت داشته که آماری فوق العاده محسوب می شود. در این نیم فصل لواندوفسکی همچنین موفق به ثمر رساندن 29 گل شده و آمار توماس مولر زوج مکمل او، در این زمینه به عدد 25 می رسد. مانوئل نویر نیز در 25 بازی از 27 بازی مونیخی ها در این نیم فصل در ترکیب تیم قرار گرفته و در دو بازی دیگر اسون اولرایش وظیفه محافظت از دروازه بایرن مونیخ را بر عهده داشته است.کینگزلی کومان بازیکن تازه وارد مونیخی ها نیز در یازده بازی از سیزده بازی آخر مونیخی ها در ترکیب اصلی تیم قرار گرفته است. همچنین نویر، رافینیا، مولر، بوآتینگ و آلونسو پنج بازیکنی بودند که در نیم فصل اخیر هرگز با مصدومیت خاصی مواجه نبوده اند.

سه مرحله تاکتیکی تاثیرگذار

بایرن مونیخ در نیم فصل گذشته سه مرحله تاکتیکی تاثیرگذار و مهم را تجربه کرده است.

مرحله اول از ابتدای آوگوست تا آخر سپتامبر / ده بازی: در این مرحله به دلیل مصدومیت بازیکنانی نظیر خاوی مارتینز و هولگر بداشتوبر تیم دچار تغییر ناخواسته در ترکیب خود شد، آرین روبن نیز در بازی های ملی با مشکل آسیب دیدگی مواجه گردید و کینگزلی کومان نیز تا اواخر این مرحله ازشرایط بازی برخوردار نبود. به همین دلیل گواردیولا مجبور شد تا در برخی دیدارها از داوید آلابا به عنوان مدافع میانی بهره گیرد.

مرحله دوم از انتهای سپتامبر تا بیست و چهارم نوامبر (یازده بازی): در این مرحله گواردیولا از تعداد بازیکنان تهاجمی بیشتری در ترکیب خود بهره برد و حتی در دیدار مقابل وولفسبورگ چیدمان تهاجمی عجیب 5-3-2 را به آزمایش گذاشت، در بازی با آرسنال نیز وی برای تیم خود چیدمان 4-4-2 را در نظر گرفت. در مجموع در این مرحله بازی های پرگلی از بایرن مونیخ دیده شد و زوج مولر-لواندوفسکی عملکرد فوق العاده ای از خود به نمایش گذاشتند، روبن، کاستا و آلابا از مهمترین بازیکنان بایرن مونیخ در این مرحله بودند که با مشکل آسیب دیدگی مواجه گردیدند.

مرحله سوم از انتهای نوامبر تا انتهای دسامبر (شش بازی): در این مرحله گواردیولا نمایشی منطقی تر و قابل درک تر از بایرن مونیخ عرضه داشت، چون به دلیل موج مصدومیت بالا در بین بازیکنان تهاجمی کناری، وی مجبور بود در چیدمان تهاجمی خود ضمن تکیه بیشتر به زوج مولر و لواندوفسکی بر استحکام خط دفاعی خود نیز بیفزاید. در حقیقت گواردیولا در این مرحله بیشتر در تلاش بود تا فاصله امتیازی خود را با دورتموند نزدیک ترین رقیب خود تا پایان نیم فصل حفظ نماید.

تفاوت عجیب تعداد گل های به ثمر رسیده در هر مرحله

تعداد گل های به ثمر رسیده در هر مرحله به خوبی می توانند به سمبلی برای هر یک از سه مرحله تاکتیکی توضیح داده شده بدل گردند و نشان می دهد که تا چه حد می تواند تاکتیک های اتخاذ شده بر میزان گل های به ثمر رسیده تاثیرگذار باشد. در مرحله اول از نیم فصل اخیر گواردیولا بر طبق یک روش سنتی بیشتر تاکتیک تیم خود را بر مبنای قدرت تیم حریف قرار داد، در این مرحله مونیخی ها در نیمه اول بازی ها تنها موفق به ثمر رساندن 7 گل شدند و 4 گل نیز دریافت کردند ضمن اینکه در نیمه دوم از بازی های این مرحله23 گل به ثمر رساندند و تنها یک مرتبه دروازه خود را باز شده دیدند. در این مرحله مونیخی ها با بهره گیری از پاس های کوتاه و با استفاده از کم شدن نیرو و انرژی حریف در دقایق پایانی بازی موفق به شکست رقیبان خود شدند، میانگین گل های به ثمر رسیده و دریافت شده درهربازی از  مرحله اول به صورت ذیل است:

در نیمه اول: 0.7 گل زده شده، 0.4 گل دریافت شده

در نیمه دوم: 2.3 گل زده شده و 0.1 گل دریافت شده

مرحله دوم تاکتیکی مونیخی ها در نیم فصل اخیر تحت تاثیر نحوه بازی هجومی مورد نظر گواردیولا قرار گرفت و آمار به جا مانده نیز این مسئله را تایید می کند. در این مرحله مونیخی ها در نیمه های اول در مجموع موفق به ثمر رساندن 23 گل شدند و 2 گل نیز دریافت کردند و در نیمه دوم بازی های این مرحله 11 مرتبه دروازه حریفان را گشودند و چهار مرتبه نیز دروازه خود را باز شده دیدند. میانگین گل های به ثمر رسیده و دریافت شده در هر بازی  از مرحله دوم به صورت ذیل است:

در نیمه اول: 2.1 گل زده شده، 0.2 گل دریافت شده

در نیمه دوم: 1 گل زده شده و 0.36 گل دریافت شده

در مرحله سوم تاکتیکی اما گواردیولا به دلیل تعداد مصدومان بالا بیشتر به فکر انجام بازی های منطقی تر و شاید دفاعی تر بود، به هیمن دلیل تعداد گل های زده شده توسط مونیخی ها با کاهش چشمگیری روبرو گردید. در این مرحله مدافع عنوان قهرمانی در بوندسلیگا در نیمه اول بازی ها تنها چهار گل به ثمر رساند و گلی نیز دریافت نکرد و در نیمه دوم بازی ها پنج مرتبه موفق به گل زنی شد و سه مرتبه نیز دروازه خود را باز شده دید. میانگین گل های به ثمر رسیده و دریافت شده درهر بازی از مرحله سوم به صورت ذیل است:

در نیمه اول: 0.67 گل زده شده، 0 گل دریافت شده

در نیمه دوم: 0.8 گل زده شده و 0.5 گل دریافت شده

نگاهی به برخی آمار دیگر

مونیخی ها در این نیم فصل موفق به زدن 538 ضربه (20 ضربه در هر بازی) به سمت دروازه حریفان شدند، از این تعداد 217 ضربه ( 8 ضربه در هر بازی) ‌در چارچوپ دروازه حریفان بود که با توجه به 73 گل به ثمر رسیده مشخص می شود که 33 درصد از ضربات در چارچوپ شاگردان گواردیولا و 13 درصد از کل ضربات نواخته شده به سمت دروازه حریفان به گل تبدیل شده است.

مونیخی ها در بازی مقابل اشتوتگارت با زدن 33 ضربه به سمت دروازه حریف بیشترین آمار را در این زمینه را تجربه کرد و با زدن 10 ضربه در بازی مقابل آینتراخت فرانکفورت که به تساوی بدون گل انجامید، کمترین آمار را در این خصوص به ثبت رسانده است. در بازی ها مقابل اشتوتگارت و کلن مونیخی ها 14 ضربه در چارچوپ از خود بر جای گذاشتند که بیشترین آمار بوده است و در بازی سوپر کاپ مقابل وولفسبورگ با زدن تنها یک ضربه در چارچوپ بدترین آمار را در این زمینه داشته است. بایرن مونیخ در این 27 بازی نیم فصل اخیر 78 ضربه به سمت دروازه خود را تجربه کرده که به طور میانگین 3 ضربه در هر بازی بوده است. آرسنال در بازی خانگی خود مقابل بایرن مونیخ با به ثبت رساندن 8 ضربه به سمت دروازه بایرن مونیخ بهترین عملکرد را در این زمینه در بین حریفان بایرن مونیخ به خود اختصاص داده است.

در زمینه مالکیت توپ نیز بایرن مونیخ با 55 درصد در بازی سوپر کاپ مقابل وولفسبورگ ضعیف ترین عملکرد را داشته و با 80.7 درصد مالکیت توپ در بازی مقابل دارمشتات بالاترین آمار خود را برای خود به ثبت رسانده است. شاگردان گواردیولا در این نیم فصل در پنج بازی مقابل وولفسبورگ (دو مرتبه)، بایرلورکوزن، دورتموند و مونشن گلادباخ به آماری کمتر از 65 در صد در زمینه میزان مالکیت توپ دست یافته اند.

در خصوص دریبلینگ مونیخی ها تا حدودی پیشرفت داشته اند و در 27 بازی نیم فصل به آمار 306 دریبلینگ موفق (13.5 دریبلینگ در هر بازی) رسیده اند، داگلاس کاستا با چهار دریبلینگ در هر بازی و کینگزلی کومان با سه دریبلینگ در هر بازی از بهترین های بایرن مونیخ در این زمینه به حساب می آیند.

شاگردان گواردیولا همچنین به طور میانگین در 27 بازی نیم فصل در هر بازی 753 بار به یکدیگر پاس داده اند که 89 در صد از آنها به صورت پاس های کوتاه و مابقی به صورت پاس های بلند و یا سانتر بوده اند. مونیخی ها همچنین به طور میانگین در تیم فصل اخیر 17 حمله بر روی دروازه حریفان ترتیب داده اند و 19 مرتبه در هر بازی  نیز با سانتر درون محوطه جریمه ایجاد خطر کرده اند.

به قلم Marti Perarnau از وب سایت Eurosport

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد