وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

سیستم هرمى مورد نظر گواردیولا چیست؟

پپ گواردیولا سرمربى بایرن مونیخ با تاکتیک هاى مورد نظر خود همواره رقبا را شگفت زده مى نماید،‌ یکى از تاکتیک هاى مورد نظر این سرمربى اسپانیایى چیدمان هرمى است.  

بایرن مونیخ در اواخر فصل گذشته مهم ترین بازى هاى خود در لیگ قهرمانان اروپا و به ویژه بازى مقابل بارسلونا در مرحله نیمه نهایى این رقابت ها را بدون حضور آرین روبن و فرانک ریبرى، بازیکنان تهاجمى کنارى خود انجام داد که غیاب این دو بازیکن کلیدى نقش مهمى در بى تاثیر بودن افکار تاکتیکى پپ گواردیولا و شکست بایرن مونیخ داشته اند.

در سال 2013  و فتح لیگ قهرمانان توسط بایرن مونیخ با مربى گرى یوپ هاینکس نیز این دو بازیکن نقشى بسیار تعیین کننده بر عهده داشتند، به ویژه فرانک ریبرى با سرعت بالا و تکنیک فوق العاده خود در آن فصل با ارسال هجده پاس منجر به گل، عملکردى خیره کننده از خود بر جاى گذاشت که علاوه بر انتخاب به عنوان برترین بازیکن سال اروپا در بین سه نامزد پایانى انتخاب برترین بازیکن سال فوتبال جهان نیز قرار گرفت. فلسفه فوتبالى پپ گواردیولا سرمربى بعدى بایرن مونیخ نیز بیشتر بر مبناى تملک توپ در نیمه زمین حریف قرار گرفته بود و به همین دلیل بار دیگر ریبرى و روبن نقشى مهم در ایده هاى فوتبالى پپ گواردیولا براى مونیخى ها عهده دار شدند.

گواردیولا ایده خود براى بایرن مونیخ را در تابستان 2013 این گونه توصیف نموده بود:"بازیکنان غیر قابل توقف تیم چه کسانى هستند؟ ریبرى و روبن بال هاى تهاجمى تیم، به همین دلیل ما مى بایست از کناره ها بیشتر حملات را پایه ریزى کنیم و باید بتوانیم براى باز کردن دفاع حریف از پاس هاى قطرى به کنار هاى هجومى استفاده کنیم. در این سیستم البته ما در خط میانى باید بسیار محتاط باشیم، چون مدافعین تیم باید در خط میانى میدان قرار گیرند و بر بازى تسلط کامل داشته باشند." دو سال بعد و با وجود مصدومیت هاى فراوان همچنان بایرن مونیخ بر همین اساس که پپ گواردیولا در بدو ورود به مونیخ اعلام نموده بود، به سمت دروازه هاى حریف هجوم مى آورد. دو مدافع میانى در دایره میانى میدان قرار مى گیرند و سه بازیکن جلوى آنها مسئولیت بازى سازى در زمین حریف را عهده دار هستند. وظیفه ایجاد خطر بر روى دروازه حریف، تعریض سیستم تهاجمى تیم و گل زنى نیز بر عهده پنج بازیکن دیگر تیم خواهد است.

در چنین سیستمى بویژه دو بازیکن کنارى تیم در بخش هجومى وظیفه بسیار مهمى در آشفته نمودن ساختار دفاعى تیم حریف و تغذیه مهاجمین مرکزى تیم بر عهده دارند. چنین چیدمانى را مى توان به 5-3-2 توصیف نمود که بسیار شبیه به یک هرم است. البته از چنین سیستمى براى اولین بار در سال 1880 در دانشگاه کمبریج استفاده شده و در کتاب "فوتبال، تکنیک، تاکتیک و تمرین" نیز در این مورد صحبت هاى زیادى به میان آمده است. پپ گواردیولا حال 135سال بعد بار دیگر چیدمان هرمى را به نوعى در بایرن مونیخ احیا نموده و به این ترتیب کیفیت تیم خود را به صورت کاملا بارزى بهبود بخشیده است.

با توجه به اهمیت بال هاى کنارى در سیستم هرمى و همچنین مصدومیت طولانى مدت ریبرى و روبن، به اصرار پپ گواردیولا در تابستان گذشته سران مونیخى اقدام به جذب کینگزلى کومن و داگلاس کاستا نمودند تا از کیفیت فاز تهاجمى تیم کاسته نگردد و تیم همانند اواخر فصل گذشته از این ناحیه با توجه به غیبت بازیکنان متخصص ضربه نخورد. ایجاد موقعیت از کناره ها در بایرن مونیخ در این روزها به موضوعى غیر قابل چشم پوشى بدل شده است، چون مهاجمین مرکزى این تیم  به ویژه توماس مولر به عنوان مهاجم کاذب با انجام کارهاى ترکیبى با بازیکنان کنارى از موقعیت هاى زیادى در طول بازى برخوردار مى گردد و در حقیقت مى توان مدعى شد که پپ گواردیولا در اطراف روبرت لواندوفسکى و توماس مولر "اکوسیستمى فوتبالى" ایجاد نموده است. در صورت مصدومیت و غیاب بال هاى هجومى تیم  همانند دیدار مقابل آرسنال و وردربرمن چنین اکوسیستمى بى تاثیر مى گردد که عدم کارآمدى آن بى تاثیرى مهاجمى نظیر توماس مولر را به همراه خواهد داشت. اما هنگامى که این بال هاى کنارى از توانایى حضور در میدان برخوردار باشند، اکوسیستم مورد نظر گواردیولا همانند پیروزى هاى اخیر بایرن مونیخ مقابل کلن و وولفسبورگ تاثیر خود را نشان خواهد داد و بازهم سبب افزایش آمار گل زنى مولر و لواندوفسکى خواهد شد.

چیدمان هرمى 5-3-2 البته در فصل گذشته نیز از سوى گواردیولا در برخى دیدارها مورد استفاده قرار گرفته بود، براى نمونه در ماه مارس سال جارى میلادى و در بازى برگشت از لیگ قهرمانان مقابل شاختار دونتسک بایرن مونیخ با پنج مهاجم به میدان رفت که در پایان موفق به از پیش رو برداشتن حریف اوکراینى خود با نیتجه عجیب 7:0 شده بود. اما در این بازى ریبرى و کمى بعد روبن دچار مصدومیت شدند و بى تردید این دو مصدومیت نقشى مهم در عدم موفقیت کامل مونیخى ها در فصل گذشته بر عهده داشته اند، چون پپ گواردیولا به طور ناگهانى بهترین سلاح هاى خود را براى تسخیر اروپا از دست داد.

به قلم Marti Perarnau از وب سایت Eurosport

منبع

نظرات 3 + ارسال نظر
Wüs╬enfuchs سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 01:31

امان از این انگلیسی ها ... یعنی این سیستم پپ رو هم به کمبریج 135 سال قبل خودشون

چسبوندن ! ... آخه یکی نیست بهشون بگه کل اگر طبیب بودی ...

من فقط بایرنیم سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 02:51

امان که این روبری که نباشن انگار که پنج نفره داریم بازی میکنیم اخه هرکدوم این دوتا ی لشکرا به هم میریزن ایشالا دوباره به اوج برگردنو نابودگر 6را بسازنmia san mia

scorpions سه‌شنبه 12 آبان 1394 ساعت 11:44

من فکر میکنم سیستم بایرن با پرسینگ شدید منجر به عقب نشینی کل تیمها و همچنین سیستم دفاعی چند لایه از پیش تایین شده جلوی بایرن هست
این دفاع چند لایه برای همه تیمهای قدرتمند رقت انگیز و بسیار حوصله سر بر هست همچنین در دفاع هم مشکلاتی پیش میاید نظیر جاماندنشان در ضد حملات
نتیجه گیری: یا باید تعداد بازیکنان با تکنیک دریبل زنی بالا مانند ریبری روبن گوتزه کاستا کومان و... رو ببریم بالا یا از شدت پرسینگ کاست که بازی بازتر شده و بنا بر آن بازیکنانی نظیر مولر لواندفسکی فضایی برای ارائه بازی خوبشان داشته باشند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد