وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

نامزدهاى کسب عنوان برترین سرمربى جهان فوتبال، جایى که تنها قهرمانى مهم است

دو اسپانیایى و یک آرژانتینى براى کسب عنوان برترین مربى سال 2015 دنیاى فوتبال با هم به رقابت خواهند پرداخت. سال 2015 براى سرمربیان این رشته ورزشى چگونه سپرى شده و از بین این سه کدام یک از این سه از شانس بیشترى براى برگزیده شدن به عنوان برترین سرمربى سال برخوردار هستند؟  

فدارسیون جهانى فوتبال دوشنبه گذشته نام سه کاندیداى نهایى خود براى کسب عنوان برترین سرمربى سال 2015 را معرفى نمود که بر این اساس از بین لوئیز انریکه، خورخه سامپائولى و پپ گواردیولا یکى به عنوان برترین سرمربى سال برگزیده خواهد شد. این یادداشت نگاهى اجمالى به عملکرد و کارنامه کارى این سه سرمربى در سال 2015 مى اندازد.

یک- لوئیز انریکه / باشگاه بارسلونا

انریکه پیش از شروع فصل 2014/15 هدایت بارسلونا را بعد از سپرى شدن فصلى بى عنوان در اختیار گرفت و وظیفه اى دشوار پیش روى وى در نیوکمپ قرار داشت. بازیکن سابق آبى انارى ها اما خیلى زود با شرایط سخت کار بر روى نیمکت مربى کاتالان ها خود را تطبیق داد و توانست با پیروزى در هفت دیدار از هشت دیدار ابتداى فصل شروعى قابل قبول و امیدوار کننده در بارسلونا داشته باشد.

با این وجود بارسلونا در اواخر نیم فصل و اوایل سال 2015 میلادى دچار افت و بحرانى موقتى شد اما توانست در فازهاى حساس و انتهایى فصل به جزء دیدار برگشت مقابل بایرن مونیخ در مرحله نیمه نهایى لیگ قهرمانان اروپا بار دیگر به تیمى شکست ناپذیر بدل گردد. در پایان فصل نیز کاتالان ها با هدایت لوئیز انریکه علاوه بر کسب قهرمانى در رقابت هاى لالیگا و کوپا دل رى، توانستند پس از چهار سال بار دیگر با پیروزى در فینال برلین فاتح لیگ قهرمانان اروپا گردند. در ابتداى فصل 2015/16 نیز این تیم با وجود برخى مشکلات جزئى در خط دفاعى سوپر کاپ اروپا را فتح نمود و در رقابت هاى جام باشگاه هاى جهان نیز که در آینده اى نزدیک برگزار خواهد شد، تیم لوئیز انریکه با وجود یک مثلث جادویى در خط تهاجمى خود مدعى اصلى قهرمانى محسوب مى گردد و مى تواند با کسب این عنوان سال رویایى 2015 را تکمیل نماید.

دو- خورخه سامپائولى/ تیم ملى شیلى

در مورد خورخه سامپائولى در نگاه اول مى توان ادعا نمود که او "آرژانتینى بزرگى است که شیلى را فتح نموده است"، در نگاه دوم اما این سرمربى در نوامبر سال 2012 هدایت تیم شیلى را بر عهده گرفته و توانسته عملکرد این تیم را به صورت تصاعدى بهبود بخشد. تیم شیلى در جام جهانى 2014 با هدایت این سرمربى نه تنها خیلى زود با پیروزى 2:0 مقابل اسپانیا جواز حضور در مرحله یک هشتم نهایى را کسب نمود، بلکه موجبات حذف زود هنگام اسپانیا مدافع عنوان قهرمانى رقابت ها و فاتح رقابت هاى یورو را نیز فراهم کرد. در ادامه اما این تیم تنها با شکست مقابل برزیل میزبان در ضربات پنالتى از این رقابت ها کنار رفت.

در رقابت هاى کوپا آمریکا در یک سال بعد اما خورخه سامپائولى توانست تیم شیلى را با رساندن به عنوان قهرمانى، به اولین عنوان بین المللى مهم تاریخ خود برساند. شیلى در فینال این رقابت هاى که به میزبانى آن کشور برگزار مى گردید توانست با پیروزى 4:1 مقابل آرژانتین نایب قهرمان جام جهانى به پیروزى دست یابد و ادواردو  وارگاس مهاجم تیم نیز به عنوان برترین گل زن این رقابت ها دست یافت. خورخه سامپائولى همانند پپ گواردیولا و مارچلو بیلسا الگوهاى خود سرمربى هوشمند و نوگرایى در دنیاى فوتبال به حساب مى آید و دیسیپلینى مخصوص به خود دارد که همواره از آن پیروى مى نماید:"یک سرمربى موفق باید بازیکنان خود را با عشق به فوتبال متحد نماید." مسئله اى که خورخه سامپائولى خود در اجرا نمودن آن کاملا موفق بوده است.

سه- پپ گواردیولا / باشگاه بایرن مونیخ

دومین سال حضور گواردیولا در بایرن مونیخ با نا امیدى به پایان رسید و او توانست براى این تیم جاه طلب آلمانى تنها یک عنوان قهرمانى ساده در بوندسلیگا را به ارمغان بیاورد، هر چند که این سرمربى اسپانیایى بارها تاکید نموده که قهرمانى در بوندسلیگا مهمترین عنوان براى وى محسوب مى گردد. حذف بایرن مونیخ در مرحله نیمه نهایى لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسلونا تیم سابق گواردیولا بى تردید تلخ ترین تجربه وى در فصل گذشته بوده است. البته هنگامى که بایرن مونیخ در فصل گذشته شکست ناپذیر به نظر مى رسید، در بازى اول دور برگشت رقابت هاى بوندسلیگا نیز شکست سخت با نتیجه 1:4 مقابل وولفسبورگ را تجربه نمود.

گواردیولا در فصل گذشته نیز به سیستم چرخشى مورد نظر خود در بایرن مونیخ ادامه داد و در انتهاى فصل موج مصدومیت سنگینى را تجربه نمود، به طورى که این سرمربى 44 ساله هنوز در دو و نیم سال حضور خود در مونیخ هرگز به طور کامل همه بازیکنان خود را در اختیار نداشته است. البته برخى کارشناسان دنیاى فوتبال شکست بایرن مونیخ مقابل بارسلونا و دورتموند در مرحله نیمه هایى رقابت هاى لیگ قهرمانان و DFB Pokal را نوعى بدشانسى قلمداد نموده اند. در فصل جارى نیز مونیخى ها با هدایت گواردیولا فوق العاده ظاهر شده اند و موفق به جابه جایى رکوردهاى زیادى شده اند.

نتیجه گیرى:

در فوتبال موفقیت یک سرمربى و هر تیمى تنها به عناوینى که کسب مى نماید بستگى دارد و به نمایش گذاشتن بازى جذاب و مقتدرانه از اهمیت چندانى در این زمینه برخوردار نیست، از این منظر لوئیز انریکه و بارسلونا در فصل گذشته فوق العاده و غیر قابل دسترس بوده اند. به همین دلیل پپ گواردیولا و خورخه سامپائولى به احتمال زیاد بر سر ایستادن در رده دوم چنین انتخابى مى بایست با یکدیگر رقابت کنند در حالى که شانس سرمربى تیم شیلى با توجه به قهرمانى این تیم در رقابت هاى کوپا آمریکا در مقایسه با پپ گواردیولا بالاتر ارزیابى مى گردد.

به قلم Andreas Königl از وب سایت Goal

منبع

نظرات 2 + ارسال نظر
رضا المانی جمعه 13 آذر 1394 ساعت 07:36

انصافا حق انریکس که برنده بشه

محمد جمعه 13 آذر 1394 ساعت 12:52

به نظر من انریکه به لطف MSN داره نون می خوره والا مربی معمولیه درسته مربی های دیگه هم به لطف بازیکن قهرامانی بدست آوردن ولی هیچ کدومشون مسی نداشتن.
مربی خوب مثل کلوپ، لو، الگری، سرالکس، ...
از این سبک مربیان ولی امثال انریکه و گواردیولا(البته بسیار بهتر از انریکست) تا خودشونو تو یه تیم های خوب دیگه (به غیر از بارسا و بایرن و رئال) نشون ندن نمیشه گفت که یک مربی فوق العاده مثل سر الکس فرگوسن هستند

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد