وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

سه سکانس از بایرن مونیخ 18-2017؛ یوپ هاینکس چگونه بایرن مونیخ بحران زده را به تیمی قهرمان تبدیل کرد؟

نوزده امتیاز برتری با هدایت پیرمرد، بایرن‌مونیخ را در اوایل ماه آوریل به بیست‌و‌هشتمین جام در لیگ آلمان رساند تا این غول پرافتخار ژرمن برای ششمین مرتبه متوالی قهرمان بوندسلیگا شود.  

یوپ هاینکس حالا تبدیل به قهرمان و منجی بایرنی‌ها شده، مردی که تیم بحران‌زده تحویل می‌گیرد و قهرمان تحویل می‌دهد. اما سوال این است که «پیرمرد ۷۲ سال چگونه توانست آینده باشگاه را تغییر دهد و آنها را تبدیل به قهرمان فصل کند؟» همه‌چیز از ماه اکتبر شروع شد، زمانی که باواریایی‌ها ۵ امتیاز از دورتموند عقب بودند و در لیگ قهرمانان اروپا در خانه پاری‌سن‌ژرمن ۳ گل دریافت کردند. سایت رسمی بوندسلیگا در ۳ بخش دلایل پیشرفت و قهرمانی بایرن‌مونیخ در ادامه فصل با هدایت یوپ هاینکس را بررسی کرده است.

 

مدیریت صحیح

بایرنِ ماه سپتامبر تیمی خسته‌کننده شده بود. تیمی که چندین بازیکن آن از وضعیت تیم ابراز نگرانی کرده بودند و با کارلو آنچلوتی هم دچار اختلاف شدند. توماس مولر بعد از نیمکت‌نشین شدن می‌گفت: «واضح است کیفیت من با انتظارات مربی تفاوت دارد. واقعاً نمی‌دانم مربی چه انتظاراتی از من دارد.» این صحبت‌ها اختلاف بین برخی مهره‌های کلیدی بایرن‌مونیخ و سرمربی ایتالیایی را علنی کرد. مثل این که حرف یکدیگر را نمی‌فهمیدند و در نتیجه تیم نه خوب بازی می‌کرد و نه نتیجه می‌گرفت. چنین اتفاقاتی هیچ‌گاه برای تیم یوپ هاینکس رخ نداد و نخواهد داد. تیم و بازیکنانش محکم پشت او هستند و درک متقابلی از خواسته‌های هم دارند. هاینکس در مصاحبه‌ای با روزنامه آلمانی TZ در این باره بیان کرد: «بزرگ‌ترین قدرت من اعتبار من است. بازیکنان تیم می‌دانند که من یک مربی هستم و تصمیماتم را بر اساس عملکرد آنها می‌گیرم. همه تلاشم را می‌کنم همه را خوشحال و راضی نگه دارم.»

هاینکس نه تنها ستاره‌ای مثل مولر را برای بازی کردن در ترکیب اصلی بازسازی کرده بلکه بزرگ‌ترین ستاره‌ای که کارلتو خرید یعنی خامس رودریگس را هم به بهترین روزهای خودش رسانده. بازیکنی که در رئال‌مادرید نیمکت‌نشین شده بود و ناامیدی او را فرا گرفت. به مونیخ آمد تا در قامت یک ستاره دوباره خودش را نشان دهد. آنچلوتی مربی سابقش نمی‌دانست چطور از او در ترکیب بایرن استفاده کند و حتی خبر بازگشت ستاره کلمبیایی به مادرید در نیم‌فصل شنیده می‌شد، اما با حضور هاینکس روح دوباره‌ای در کالبد خامس دمیده شد. او دوباره تبدیل شده به همان ستاره تأثیرگذاری که می‌شناختیم. در طول فصل هم با مدیریت هاینکس ۶ گل زده و ۱۰ پاس‌گل برای هم‌تیمی‌هایش ارسال کرده است. نکته جالب در ارتباط بین خامس و یوپ این است که سرمربی آلمانی تیم به واسطه مربیگری در رئال‌مادرید، اتلتیک‌بیلبائو و تنریف به خوبی اسپانیولی صحبت می‌کرد و ستاره کلمبیایی‌اش هیچ مشکلی بابت حرف زدن با مربی ندارد.

  

نظم و قانون

در حالی که یوپ هاینکس به عنوان یک مربی که جای پدربزرگ بازیکنان است وارد شد بازیکن‌هایی که قبلاً با او کار کرده بودند انتظار داشتند روزهای سخت‌تر و سخت‌گیری بیشتری را در تیم ببینند. او برای دستیابی به چهارمین جام در بوندسلیگا همراه بایرن‌مونیخ مجموعه‌ای از قوانین خاص خودش را برای تقویت روحیه تیم و همبستگی پیاده کرد. این قوانین شامل مرتب کردن اتاق توسط خودِ بازیکن، اجبار در غذا خوردن مشترکِ بازیکنان، ممنوعیت استفاده از موبایل در زمان غذا خوردن و تمرین بدنسازی بود. قوانینی که به طور دقیق و لحظه به لحظه پیاده کردن آنها توسط خودِ هاینکس بررسی می‌شد. ممکن است تصور کنید ستاره‌های در کلاس جهانی با چنین قوانینی کنار نیایند، اما تصورتان کاملاً بر خلاف چیزی‌ست که در بایرن‌مونیخ اتفاق افتاد. متس هوملس مدافع بایرن‌مونیخ و یکی از برترین دفاع‌های حال حاضر فوتبال جهان در این باره توضیح می‌دهد: «واضح است که ساختار یوپ هاینکس نظم و انضباط را وارد تیم می‌کند. اینها مسائلی هستند که باعث می‌شوند بچه‌ها بهترین عملکرد خودشان را نشان بدهند. وقتی یوپ وارد شد با همه مفصل صحبت کرد. این اتفاقی عالی بود برای این که برخی بازیکنان فکر می‌کنند هرچه انجام می‌دهند و تلاش‌های‌شان را مربی نمی‌بیند.»

هاینکس پیش از دیدار هفته بیست‌و‌نهم برابر آگسبورگ که منجر به قهرمانی تیم می‌شد هشدار داد هیچ جشن قهرمانی مفصلی توسط بازیکنان برگزار نشود. بایرنی‌ها ۴-۱ پیروز شدند و شادی بازیکنان هم در کنار هواداران مثل همیشه پس از یک برد معمولی در لیگ بود. این موضوع است که هاینکس را برجسته می‌کند. او نمی‌خواهد تمرکز بازیکنانش با گرفتن جشن قهرمانی به هم بخورد و در حالی که هنوز جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا را در حساس‌ترین مراحل خودش پیش رو دارند فکر کنند همه‌چیز تمام شده است. جالب است بدانید هاینکس پس از کسب سه‌گانه در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۲ هم گرفتن جشن‌های اضافه قهرمانی را ممنوع کرد، اتفاقی که همیشه در بایرن‌مونیخ مرسوم بود. تصمیماتی که یوپ هاینکس گرفته وزن زیادی به اعتبار باواریایی‌ها در زمان هدایت او داده است.

  

ترفندهای تاکتیکی

یکی دیگر از نقاط قوت مربیگری یوپ هاینکس این است که او به لحاظ تغییر در تاکتیک تیمی شعاع کوچکی را در نظر می‌گیرد. به جای این که پس از ورودش یک تغییر اساسی در تیم بدهد سعی می‌کند به یک باره ذهن بازیکن را با تغییر جایگاه خودش و برنامه‌های تیم به هم نریزد. از کوچک‌ترین تغییرهای محل قرار گرفتن مهره‌ها شروع می‌کند. برای مثال هاینکس همیشه اعتقاد داشته خاوی مارتینز در میانه میدان ثمربخشی بیشتری دارد تا در مرکز دفاع، به این ترتیب بازگرداندن بازیکن اسپانیایی به وسط زمین اولین و تنها تغییر او در روزهای ابتدایی بازگشتش به آلیانتس‌آرنا بود. هاینکس همان روزها درباره تغییر مکان قرار گرفتن خاوی در ترکیب تیم گفت: «باید بازیکن‌های بیشتری با خصوصیات مشابه با مدافعان در خط میانی داشته باشیم و خاوی این کار را به خوبی انجام می‌دهد. از آنجایی که مارتینز تجربه بازی کردن در میانه میدان را داشته می‌تواند به ثبات کار ما و بالاتر رفتن کیفیت کار دفاعی کمک کند.» بعد از آن کم‌کم تصمیم گرفت آرین روبن و فرانک ریبری را با حدود یک دهه تجربه در مونیخ به ترکیب تیم برگرداند. بازیکن‌هایی که در بازی‌های بزرگ بایرن را نجات داده‌اند. در همین مدت زمان زوج روبری در ترکیب بایرن‌مونیخ موفق شدند ۱۰ گل بزنند و ۸ مرتبه پاس گل بدهند. اتفاقی که باعث شده باز هم اعتبار و ارزش تجربه آنها را در بایرن ببینیم. شاید باشگاه با در نظر گرفتن همین مقطع بازی روبن و ریبری زیر نظر هاینکس تصمیم بگیرد با ستاره‌های ۳۴ و ۳۵ ساله هلندی و فرانسوی قرارداد جدیدی منعقد کند.

مورد بعدی بیرون آوردن روبرت لواندوفسکی از زیر فشار بود. ستاره لهستانی تیم تک مهره ارزشمند خط حمله محسوب می‌شد و باواریایی‌ها دیگر بازیکنی با خصوصیات او برای جانشینی‌اش نداشتند. ساندرو واگنر محصول آکادمی بایرن‌مونیخ یک دور در تیم‌های آلمانی زد و پس از درخشش در ترکیب دارمشتات و سپس هوفنهایم به آرزوی خودش یعنی بازگشت به مونیخ که محل تولدش هم هست، رسید. از ژانویه به بعد که او آمده لواندوفسکی هم فرصت استراحت دارد و این مسئله می‌تواند بازدهی او را در لیگ قهرمانان اروپا و پس از آن جام جهانی ۲۰۱۸ با پیراهن لهستان، بالا ببرد. همه این مواردی که گفتیم منجر به کسب ششمین قهرمانی بایرن‌مونیخ شده در حالی که اول فصل هواداران تیم نگران پاره شدن نوار قهرمانی‌های متوالی بودند. حالا تیمی که ۵ امتیاز از دورتموند عقب بود از بزرگ‌ترین رقیب خودش ۲۴ امتیاز بیشتر دارد و ۵ هفته مانده به پایان رقابت‌ها خیالش بابت قهرمانی در لیگ راحت شده. فشاری در این رقابت‌ها دیگر روی بایرن نخواهد بود و این تیم بزرگ آلمانی می‌تواند با آسودگی خاطر به کسب جام‌های دیگر در همین فصل با هاینکس فکر کند. حتماً دلیل علاقه بایرنی‌ها به نگه داشتن پیرترین مربی قهرمان در بوندسلیگا را با نکاتی که یادآوری شد، متوجه شدید.

 

برگردان یادداشتی از وبسایت بوندس لیگا

امیر رشیدی

 

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد