وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

مسابقات کلاسیک انگلیس و آلمان: ده نبرد به یادماندنی که هرگز فراموش نخواهند شد

این بار یواخیم لوو و گرت ساوتیگت رهبری دو تیم را در دست دارند؛ آیا فردا شب یک مسابقه به یادماندنی دیگر از این دو تیم شاهد خواهیم بود؟ 

 

جمعه شب انگلیس در یک بازی دوستانه، در ومبلی برابر آلمان قرار می گیرد؛ دیداری که از تاریخچه ای غنی برخوردار است. این دو کشور به دفعات در جام های جهانی و جام ملت های اروپا، به پیروزی برابر یکدیگر دست پدا کرده اند. در اینجا قصد داریم تا نگاهی به 10 رویارویی کلاسیک این دو تیم داشته باشیم.

  • آلمان 3 انگلیس 6 (برلین، 14 می 1938)

مسابقه ای که با سلام نظامی پیش از شروع آن و حین پخش سرودهای ملی، شهرتی منفی نزد بازیکنان انگلیسی دارد. البته پیامد این موضوع انگیزه بالای انگلیس برای چیره شدن بر حریفش در طول 90 دقیقه بود. کلیف باستین، جکی رابینسون (2 بار)، فرانک بروم، استنلی ماتئوس و لن گلدن گلزنان انگلیس در روزی بودند که آخرین رویارویی دو تیم پیش از جنگ جهانی 16 ماه بعد بود.

  • انگلیس 4 آلمان غربی 2 (لندن، 30 جولای 1966)

دیدار نهایی جام جهانی 1966، پنجمین رویارویی انگلیس و آلمان غربی از سال 1950 بود. با توجه به پیروزی در چهار رویارویی گذشته، پسران سر آلف رمزی مدعی نخست پیروزی در این بازی بودند و تقریبا در همان 90 دقیقه هم برنده بودند؛ قبل از این که وولفگانگ وبر بازی را به وقت های اضافی بکشاند. کمک داوری اهل شوروی سابق با اعلام این که شوت جف هرست از خط عبور کرده است به انگلیس کمک کرد ولی بر سر گل هت تریک مهاجم وست هم که یک پیروزی به یادماندنی را رقم زد، شبهه ای وجود نداشت.

  • آلمان غربی 3 انگلیس 2 (لئون، 14 جولای 1970)

در جام جهانی بعدی، آلمان با عوض کردن یک باخت 2-0 با پیروزی 3-2، از قهرمان دوره پیشین انتقام گرفت. آلن مولری و مارتین پیترز با گل های خود انگلیس را پیش انداختند ولی اشتباه پیتر بونتی به حریف اجازه بازگشت به بازی را داد و در حالی که بابی چارلتون پس از گذشت 70 دقیقه از بازی تعویض شده بود، آلمان با گل گرد مولر در وقت های اضافی، کامبک خود را تکمیل کرد.

  • آلمان غربی 1 انگلیس 1 (تورین، 4 جولای 1990)

یک نیمه نهایی خاطره انگیز که شروع کننده هراس انگلیس از ضربات پنالتی بود. حوالی دقیقه 60 بود که ضربه آزاد آندریاس برمه با برخورد به پل پارکر وارد دروازه پیتر شیلتون شد. گری لینکر در دقیقه 80 بازی را به تساوی کشاند و سپس تلاش دو تیم در وقت های اضافی ثمری در بر نداشت تا کار به ضربات پنالتی بکشد. لینکر، پیتر بیردزلی و دیوید پلات همگی برای انگلیس گلزنی کردند ولی استوارت پیرس و کریس ودل با خراب کردن ضربات شان، حکم راهیابی آلمان غربی به دیدار نهایی را امضا کردند.

  • انگلیس 1 آلمان 1 (لندن، 26 ژوئن 1996)

به نظر فوتبال به خانه اش بر می گشت؛ هنگامی که آلن شیرر پس از گذشته سه دقیقه از بازی، تیم تری ونیبلز را پیش انداخت ولی قرار بود باز هم سه شیرها از پنالتی روی خوش نبینند. خیلی زود استفان کونتس بازی را به تساوی کشاند و با وجود این که انگلیس در وقت های اضافی فرصت های بهتری داشت (درن اندرتون به تیرک دروازه زد و شوت پل گاسکوئین تنها چند اینچ با گل شدن فاصله داشت)، پس از این که پنالتی گرت ساوتگیت مهار شد، این آندریاس مولر بود که تیمش را به پیروزی رساند.

  • انگلیس 0 آلمان 1 (لندن، 7 اکتبر 2000)

فینالی در روزی بارانی و خسته کننده، در ومبلی قدیم و بازیکنان انگلیس نمایشی ارائه کردند که در حد و اندازه های یک تیم راه یافته به جام جهانی نبود. ضربه آزاد زمینی دیتمار هامان به پشت دیوید سیمن، سه امتیاز را به حساب ژرمن ها ریخت و نوار حضور کوین کیگان بر روی نیمکت سه شیرها را پاره کرد؛ کسی که خیلی زود پس از سوت پایان بازی از سِمت خود استعفا داد.

  •  آلمان 1 انگلیس 5 (مونیخ، 1 سپتامبر 2001)

 نقطه اوج دوران حضور اسون گوران اریکسون در تیم ملی انگلیس. این بازی در مقدماتی جام جهانی، خاطره شکست برابر آلمان در ومبلی که 11 ماه پیش رخ داده بود را از اذهان پاک کرد و البته به وسیله هت تریکی فوق العاده از مایکل اوون به دست آمد. تیم مهمان ابتدا با ضربه کارستن یانکر از حریف خود عقب افتاد ولی گلزنی اوون و جرارد موجب شد تا سه شیرها با برتری 2-1 راهی رختکن شوند. پس غوغایی به پا شد؛ اوون طی 21 دقیقه از شروع نیمه دوم، هت تریک خود را تکمیل کرد و در فاصله 17 دقیقه به پایان بازی، امیل هسکی نیز گلی را به گل های انگلیس اضافه کرد.

  • انگلیس 1 آلمان 2 (لندن، 22 آگوست 2007)

نخستین شکست انگلستان در ومبلی جدید. گل فرانک لمپارد خیلی زود انگلیس را از حریف پیش انداخت اما روی اشتباه پل رابینسون در پی سانتری از برند اشنایدر، کونی کورانی حساب کار را 1-1 کرد. به فاصله 5 دقیقه تا پایان نیمه نخست نیز، کریستین پاندر به زیبایی هر چه تمام تر در نخستین تجربه ملی خود گلزنی کرد.

  • آلمان 4 انگلیس 1 (بلومفونتین، 27 ژوئن 2010)

پیروزی محرزی برای آلمان در جام جهانی، در روزی که شاگردان فابیو کاپلو اسیر ضد حملات شدند. میروسلاو کلوزه و لوکاس پودولسکی 2-0 آلمان را پیش انداختند ولی با گلزنی متیو آپسون و ضربه چیپ فرانک لمپارد که برای همه جز کادر داوری بازی از خط دروازه عبور کرد، انگلیس تقریبا به بازی برگشت. دو گل دیگر از توماس مولر در نیمه دوم، شاگردان یواخیم لوو را به جمع 8 تیم نهایی جام جهانی رساند.

  • آلمان 2 انگلیس 3 (برلین، 26 مارس 2016)

تقابل اخیر دو تیم، بازگشتی دراماتیک از شاگردان روی هاجسون را شاهد بود؛ جایی که آن ها با جبران گل های نیمه نخست تونی کروس و ماریو گومز به برتری رسیدند. گل های هری کین و جیمی با ضربه سر اریک دایر در وقت های اضافی این پیروزی را رقم زدند. این نخستین گل ملی دایر بود.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد