وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

خاوی مارتینز؛ کلیدی ترین مرد بایرن هاینکس

در این یادداشت نگاهی داریم به مهمترین مرد این روزهای تیم هاینکس؛ خاوی مارتینز.  

برای درک نقش خاوی مارتینز در بایرن هاینکس ما باید به 5 سال پیش برگردیم، جایی که پیرمرد پرافتخار ما در بخاطر از دست دادن سه جام قهرمانی و کسب سه نایب قهرمانی و از مهمتر شکست تلخ مقابل چلسی در فینال لیگ قهرمانان آن هم در خانه، در آستانه از دست دادن شغلش بود. پس از بحث های فراوان، هیئت مدیره تصمیم گرفت تغییراتی را در تیم اعمال کند اما نه روی نیمکت. تیم هاینکس در مهمترین و کلیدی ترین پست ها تقویت شد و البته ماتیاس سامر جایگزین کریستین نرلینگر به عنوان مدیرورزشی تیم شد. سامر در بدو ورود تصمیم به تقویت 3 پست کلیدی تیم گرفت و از این رو، دانته را برای تقویت خط دفاع، خاوی مارتینز را برای تقویت خط هافبک و ماریو مانژوکیچ را برای تقویت خط حمله تیم جذب کرد. خرید این بازیکنان باعث شد بایرن بتواند بازی های هجومی تری به نمایش بگذارد و شکاف هایش در خط دفاع را برطرف کند. در میان این خرید ها بی شک خاوی مارتینز بیشترین تاثیرگذاری را داشت. با وجود محافظت از فضای پشت سر باستین شواین اشتایگر و البته پوشش جلوی خط دفاع مثل یک سوییپر، خاوی خیال دیگر بازیکنان را برای انجام هر حرکت هجومی راحت می کرد. دقیقا همانطور که سامر پس از خریدش درباره اش گفته بود:

” ثباتی که او در عقب زمین ایجاد می کند باعث می شود که تیم با انرژی و قدرت بیشتری در جلو پرس کند.
 “

قبل از فینال چمپیونزلیگ بین بایرن و دورتموند، کلوپ بایرن را به دزدیدن تاکتیک هایش متهم کرد ولی بایرن در آن بازی مسیر دیگری را انتخاب کرد. درست است که دفاع دورتموند بخاطر پرسینگ عالیشان، فوق العاده خوب عمل می کرد اما حضور مارتینز با تکل ها و بازی تخریبی اش باعث شد حاکمیت دورتموندی ها بر زمین کاهش یابد و آنها در به جریان در آوردن توپ با مشکلات زیادی روبرو شوند و بایرن بتواند سه گانه اش را تکمیل کند. پپ گواردیولا که در پایان فصل جانشین هاینکس شد اعتقادی به داشتن یک هافبک دفاعی با خصوصیات مارتینز نداشت و از او در این پست استفاده نمی کرد. پپ از مارتینز به عنوان مدافع وسط استفاده می کرد که البته بخاطر مصدومیت های گاه و بی گاه خاوی بازیهای خیلی زیادی از او در بایرن پپ و پست دفاع وسط ندیدیم. کارلو آنچلوتی هم از خاوی به عنوان دفاع وسط استفاده می کرد، البته با نتایج متفاوتی!

تعجب آور هم نبود که هاینکس در اولین اقدامش پس از چهارمین بازگشتش به بایرن در بازی مقابل فرایبورگ دوباره خاوی را به هافبک برگرداند تا موج شکن تیم باشد. بازگشت این هافبک باسکی به پست اصلی اش، دوباره نفس را به خط هافبک درهم شکسته بایرن دمید.

بایرن هاینکس را آورد تا آرامش و ثبات را به این تیم پر تنش و پر از اختلافات برگرداند، نقش مارتینز هم در این داستان این است که مثل یک چسب در اختیار یوپ باشد و اجزای جدا از هم تیم را دوباره به هم وصل کند. برخورد و سبک مربی جدید و دوست داشتنی بایرن، در حال حاضر منجر به تغییرات قابل توجهی در فضای روحی باشگاه شده، این روزها همه در بایرن خوشحال تر هستند اما توانایی این تیم بانشاط برای رسیدن به اهدافش تا حد زیادی بستگی به موفقیت مارتینز برای تکرار کارش همانند سال 2013 به عنوان کامل کننده تیم دارد. خاوی مارتینز در بایرن هاینکس بازیکنی است که هیچ جایگزینی ندارد. تولیسو یک هافبک باکس تو باکس است، تیاگو یک بازیساز است، رودی یک متخصص انتقال توپ است و ویدال هم یک بازیکن جنگنده است که بیشتر بخاطر مهارت توپگیری اش شهرت دارد. اگرچه ویدال هم گزینه خوبی برای قرارگیری جلوی خط دفاع است اما بی انضباطی های فراوان او ممکن است مشکلات زیادی برای هاینکس ایجاد کند. ویدال بازیکنی نیست که بشود روی دیوارش یادگاری نوشت، ممکن است درعین انجام یک بازی عالی در یک لحظه تیم را به ورطه نابودی ببرد، چیزی که در مورد مارتینز کاملا متفاوت است. و برای اثبات نقش مهم او در بایرن همان پاسخ هاینکس کافی بود که:

” تفاوت بایرن 2012 و 2013؟ خاوی مارتینز!
 “

 

یادداشتی از رافائل هونیگشتاین

 

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد