وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

ستاره های پنهان بوندسلیگا

بوندسلیگا در بازار نقل و انتقالات توان رقابت با سایر لیگ های بزرگ اروپایی را ندارد. لیگ هایی که از قدرت مالی فراوانی به دلیل پذیرش نامحدود سرمایه گذاری خارجی و همچنین قراردادهای نجومی تلویزیونی برخوردار هستند. با این وجود لیگ آلمان با استفاده از روشی مبتنی بر برنامه ریزی دقیق به رقابت با آنها می پردازد.  

پاری سن ژرمن و منچسترسیتی در مهلت نقل و انتقالات تابستانی 2017 که هنوز به پایان نرسیده، برای جذب هشت بازیکن مورد نیاز خود مبلغی در حدود نیم میلیارد یورو سرمایه گذاری کرده اند. هزینه جنون آسایی که برابر با تمام مبلغی است که 18 باشگاه حاضر در بوندسلیگا در همین مدت برای جذب دویست بازیکن جدید خرج کرده اند. چون باشگاه های آلمانی به دلیل عدم وجود قراردادهای میلیاردی تلویزیونی و همچنین سرمایه گذاران خارجی از قدرت مالی لازم برای رقابت با سایر رقبای بزرگ اروپایی خود جهت جذب بازیکنان گران قیمت برخوردار نیستند.

تیم های حاضر در بوندسلیگا به همین دلیل برای کسب درآمد و فعالیت در بازار نقل و انتقالات نیاز به استفاده از استراتژی دیگری دارند. آنها مجبور هستند بازیکنان مورد نیاز خود را پیش از آنکه قیمت آنها افزایش یابد، جذب نمایند و به همین دلیل در بوندسلیگا بازیکنان جوانی که به تازگی اولین و یا دومین قرارداد حرفه ای خود را امضا کرده اند، در بورس قرار گرفته و ترجیح داده می شوند.

 

استعدادیاب ها و مدیران ورزشی، ستاره های جدید بوندسلیگا

باشگاه هایی همانند دورتموند، مونشن گلادباخ، کلن و هوفنهایم از سال ها قبل با برنامه ریزی مناسب سعی در جذب استعدادهای فوتبال آلمان و اروپا داشته اند. موضوعی که در سال های اخیر به سایر تیم های آلمانی نیز تعمیم یافته و سبب بالا رفتن جایگاه این افراد متخصص شده است. به طوری که مدیران ورزشی، برنامه ریزان و استعدادیاب ها نیز در فوتبال آلمان از بازار نقل و انتقالات کوچکی برخوردار هستند و حتی اخبار جابه جایی آنها به رسانه ها نیز کشیده می شود.

برای نمونه انتقال میشائیل رشکه برنامه ریز و استعدادیاب بایرن مونیخ به تیم تازه صعود کرده اشتوتگارت در روزهای اخیر با حاشیه هایی همراه بوده است. موضوعی که سبب شده سران مونیخی برای پر کردن جای خالی وی پیشنهاد وسوسه کننده ای به سون میزلینتال استعداد یاب یا به طور دقیق تر "مدیر بخش فوتبال حرفه ای" باشگاه دورتموند ارائه دهند. این استعداد یاب 44 ساله از کارنامه موفقی در این زمینه برخوردار است و ستاره هایی نظیر اوبامیانگ، کاگاوا و لواندوفسکی را وی با هزینه ای کمتر از 18 میلیون یورو به دورتموند آورده است. برای مقایسه، باشگاه پاری سن ژرمن در این تابستان تنها برای جذب مدافعی 27 ساله به نام یوری برچیچ از اسپانیا همین مبلغ را سرمایه گذاری کرده است.

در روزهای اخیر اخبار و گمانه زنی های فراوانی در زمینه مبلغ غیر قابل باور پیشنهادی بارسلونا به دورتموند برای جذب عثمان دمبله منتشر شده است. بازیکنی که در تابستان گذشته توسط سون میزلینتال برای زردپوشان آلمانی خریداری شده بود. از روی مبلغ پیشنهادی کاتالان ها می توان به ارزش فراوان چنین استعداد یاب کارکشته ای پی برد. استعداد یابی که پتانسیل ورزشی و اقتصادی بازیکنانی نظیر عثمان دمبله، کریستین پولیشیچ و الکساندر ایساک را زمانی درک می کند که توجه الیگارش های روسی و شیخ های عرب هنوز به آنها جلب نشده است.

 

رالف رانگنیک، الگوی استعدایابی در آلمان

از رالف رانگنیک مدیر روزشی حال حاضر باشگاه لایپزیش می بایست به عنوان الگویی در زمینه استعداد یابی نام برد که در سال های اخیر و در باشگاه های مختلف، همواره سعی نموده استراتژی و سیاستی عقلانی را در بازار نقل و انتقالات دنبال نماید. زمانی که رانگنیک در هوفنهایم حضور داشت، با توجه به حضور دیتمار هوپ از مدیران متمول شرکت SAP آلمان در کادر مدیریتی باشگاه، وی محدودیت مالی چندانی نداشت. با این وجود رانگنیک برای جذب بازیکنانی نظیر لوئیز گوستاوو، کارلوس ادواردو و روبرتو فیرمینیو مبلغی در حدود 25 میلیون یورو هزینه کرد. در سال های بعد اما باشگاه هوفنهایم این سه بازیکن را در مجموع با مبلغی در حدود 78 میلیون یورو به فروش رساند تا سودی 312 درصدی، نصیب این باشگاه کوچک آلمانی شود.

در لایپزیش نیز رانگنیک به استراتژی خود وفادار مانده، هر چند که در این باشگاه نیز با توجه به سرمایه گذاری دیتریش ماتشیتس رئیس شرکت اتریشی رد بول، نمی توان برای وی محدودیت مالی خاصی متصور بود. رانگنیک در این باره معتقد است: "ما همچنان مایل به جذب بازیکنانی 17 تا 23 ساله هستیم." سال گذشته این مدیر موفق توانست بازیکنان توانایی نظیر تیمو ورنر و نبی کیتا را به لایپزیش منتقل نماید و در این تابستان نیز وی زمینه های حضور استعدادهایی همانند آگوستین (پاری سن ژرمن) و بروما (گالاتاسارای) را در این تیم تازه وارد بوندسلیگایی فراهم آورده است.

 

شبکه بزرگ استعداد یابی در گلادباخ

در باشگاه های دیگر آلمانی اما چنین پروسه ای با سر و صدای کمتر دنبال می شود. برای نمونه ماکس ابرل در باشگاه مونشن گلادباخ مسئولیت اصلی در زمینه سیاست گذاری در نقل و انتقالات را عهده دار است، وی نیز همانند رانگنیک علاقه زیادی به جذب بازیکنان جوان و ناشناخته دارد. این باشگاه قدیمی فوتبال آلمان به همین منظور از شبکه استعدادیابی گسترده ای در آلمان، هلند و حتی کشورهای اسکاندیناوی برخوردار است که بازیکنان مستعد فوتبال را بین سنین هشت تا سیزده سالگی زیر نظر می گیرد و برای بازیکنان بالای چهارده سال نیز گروه مخصوصی در این شبکه وجود دارد. این شبکه استعداد یابی موظف است به صورت مرتب گزارش های دقیق بازرسی های خود را از سراسر آلمان و کشورهای نام برده شده، در اختیار ماکس ابرل و تیم تحت هدایت او قرار دهد.

 

سیستم امتحان شده در بوندسلیگا

سیستم مشابهی در سایر باشگاه های آلمانی نیز وجود دارد، برای مثال یوناس بولدت در بایرلورکوزن مشاور اصلی رودی فولر مدیر ورزشی باشگاه در زمینه استعدادیابی محسوب می شود. در آینتراخت فرانکفورت چندین استعدایاب زیر نظر فردی بوبیچ مدیر ورزشی باشگاه فعالیت دارند. در شالکه نیز کریستین هایدل از مشاوره چندین استعدادیاب با تجربه بهره می برد که آنها را به همراه خود از ماینتس به جمع آبی پوشان پادشاهی آورده است.

یورگ اشمادتکه مدیر ورزشی باشگاه کلن نیز از سال 2012 چنین وظیفه ای را بر عهده دارد، وی برای این منظور از تیم استعدادیاب بزرگی استفاده می کند که از سال های دور و از زمان حضور وی در تیم های آلمانیا آخن و هانوفر با وی همکاری موفقیت آمیزی در زمینه جذب بازیکنان مستعد و جوان داشته اند. در تابستان اخیر اشمادتکه موفق شده چهار بازیکن زیر بیست سال و مستعد را از چندین تیم مختلف در مجموع به مبلغ 17 میلیون یورو جذب نماید، در حالی که این باشگاه در مهلت نقل و انتقالات اخیر تنها از واگذاری مودسته به فوتبال چین، درآمدی 34 میلیون یورویی داشته است.

به قلم Stefan Moser از وب سایت آلمانی Sport1

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد