وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

داستان طلوع دوباره غرور و افتخار یک ملت؛ معجزه برن

سال 1954یعنی چیزی حدود 9 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم، با وجود تشکیل حکومت فدرال در سال 1949 و بهبود نسبی وضعیت زندگی آلمان ها، هنوز هم آثار شکست، بیچارگی و نومیدی در آلمان ها به خوبی قابل روئت بود و اقتصاد ژرمن ها در اثر 6 سال جنگ و غرامت های پس از آن هنوز جانی نگرفته بود.  

آن سال ژرمن ها برای اولین بار پس از جنگ جهانی اجازه حضور در جام جهانی را بدست آوردند. ژرمن ها قهرمان شدند تا بار دیگر غرور و افتخار از دست رفته خود را باز یابند. آلمان ها اما برای قهرمانی آن هم در مقابل مجارستان پرستاره به چیزی فراتر از یک تیم نیاز داشتن. به یک معجزه! معجزه برن.

ژرمن ها همواره به یک نکته بسیار معروف بوده اند، منطق همواره بر احساساتشان غلبه داشته است. همین مسئله باعث شده در طول تاریخ نقاط روشن و تاریک زیادی پیرامون انها دیده شود. اما در فوتبال هیچکس نمیتواند اهمیت و قدرت این کشور را منکر شود. مجارستان قدرتمند و شکست ناپذیر دهه ی 50 در دیداری تاریخی از تیم محلی المان که ملی نامیده میشد در فینال شکست خورد تا آلمان بار دیگر غرور رفته ی خود را بازیابد.

سال 2009 فیفا فینال 1954 را بالاتر از تمام فینالها به عنوان زیباترین و حماسی ترین بازی تاریخ فوتبال قرار داد، جایی که المان در یک سمت و دنیا در سمت دیگر بود، اما این بار المان بود که پیروز میشد.
پس از این بازی باز هم احساسات و غرور ملی در المان بیدار شد و مهم تر از همه مجارستان روابط دوستانه ای با المان ایجاد کرد و تنها دو سال بعد از سلطه شوروی خارج شد. امروزه بسیاری از تاریخ دانان فینال جام جهانی 1954 را زمینه ساز سقوط شوروی و خروج انقلاب های پس از ان میدانند. به روایتی ژرمن ها با فوتبال خود آزادی بخش شدند.
تیم مجارستان در ان زمان به تیم طلایی معروف بود، این تیم به مدت 5 سال و در طول 31 بازی از هیچ تیمی شکست نخورده بود.آنها قهرمان المپیک و جام بین قاره ای نیز بودند و در تمام دنیا هیچ حریفی نداشتند. این تیم انگلیس را با نتیجه ی 6-3 در خاک خودشان شکست دادو تبدیل به اولین تیم تاریخ شد که در خاک انگلیس انها را شکست میداد. همان تیم انگلیس در خاک مجارستان 7-1 از این تیم شکست خورد.
تیم ملی مجارستان جهانی ترین و به واقع بهترین بازیکنان جهان را در اختیار داشت، پوشکاش، کوسیچ، لانتوس، گروسیچ و...همگی افسانه تلقی میشدند.
اما از طرف دیگر تیم ملی المان که درواقع تیمی محلی به حساب می امد تنها دو شخصیت شناخته شده داشت، سپ هربرگر مربی این تیم و فریتس والتر ستاره آلمان.
به شکل عجیبی از همان ابتدا المان قدرتمند نشان میداد اما در نه در حدی که بتواند مانع مجارستان شود، در مسابقات دور اول مجارستان المان را 8-3 درهم کوبید، سپس برزیل و اروگوئه را ویران کرد و به فینال رسید. اما المان از سد یوگوسلاوی و اتریش قدرتمند عبور کرد، این دو تیم ایتالیا و سوییس را در دور اول مرحله ی گروهی درهم کوبیدند.
فینال تقابل دوباره المان و مجارستان بود، مجارستانی که کمی قبل 8 گل به المان زده بود. در همان دقایق ابتدایی بازی پوشکاش گلی برای مجارستان به ثمر رساند اما تنها 4 دقیقه بعد المان گل اولش را به ثمر رساند. ستاره ی بی چون و چرای این بازی وینگ المان با سرعت مهیب خود بود، او نه مانند پوشکاش چهره ای جهانی بود و نه ثروتی داشت، هلموت ران، احیای کننده ی یک ملت بود.دو گل دیگر از او یک گل از زیبور و در نهایت نتیجه 3-2 به نفع المان به پایان رسید. معجزه ی برن لقب بازی قرن بود، مسابقه ای فراتر از فوتبال، رقابتی برای اثبات قدرت و اراده ی یک ملت.
سِبِس مربی مجارستان در مصاحبه ی خود پس از بازی گفت: المان ها کاری که باید سال ها طول میکشید را در 5 روز انجام دادند، انها تمام نقطه ضعف های مارا میدانستند.
مجارستان تا ان زمان در تاریخ خود درهیچ بازی که در آن گل اول را به ثمر رسانده بود شکست نخورده بود! المان تاکتیکی نوین در فوتبال ارائه داده بود، استفاده از هافبک های تخریبی به شکل تخصصی.
این بازی که به شکل زنده و رادیویی در تمام دنیا گزارش میشد هزاران هزار نقل قول عجیب و جالب با خود داشت،گزارشگر المانی: شنوندگان عزیز هلموت ران شش دقیقه به پایان بازی گل پیروزی را زد، نمیتوانم اشک هایم را کنترل کنم، افرین هلموت، درود بر تو!
گزارشگر مجار:بازی به پایان رسید، شنوندگان عزیز این برای من خیلی سخت است اما واقعا شکست خوردیم، المان ها بهتر بودند و لیاقت پیروزی را داشتند. ما سال ها شکست نخورده بودیم و امروز شکست خوردیم، این یک تراژدی نیست، یک ورزش است.
عکس العمل ها:
پس از این بازی میلیون نفر از مردم مجارستان به خیابان ها ریختند و علیه ظلم حکومت شوروی و نظام کومونیستی شعار دادند ودر نهایت تنها 1 سال و 10 ماه بعد مجارستان انقلاب کرد.
اما در المان همه چیز فرق میکرد، پس از سالها که از شکست المان در جنگ جهانی میگذشت بار دیگر المان شادشده بود.
سال هاست که دمورد فلسفه های مختلف فوتبال و تاثیرات ان بر زندگی مردم شنیده ایم؛ اما چه کسی حقیقت را میداند؟ کدام فلسفه بزرگتر از ازادی است؟ المان با فوتبال ازادی بخشید، تفکر بخشید، زندگی بخشید....هلند و برزیل و شوروی؟

 

نویسنده: فردین رضایی

تغییر و تصحیح: آرمین عباباف

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد