وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

داستان زندگی ماریو گوتسه؛ از مسی آلمانی تا خانه نشین همیشگی

"هر بازیکنی در طول زمان، پیشرفت می کند. هرگز آن ماریو گوتزه سابق نخواهم شد. هر بخشی از زندگی، تمام می شود و در بایرن نیز دروس زیادی آموختم. با بازیکنان کلاس جهانی بازی کردم و بالغ شدم." ماریو گوتسه  

آلمان برابر انگلیس قرار خواهد گرفت و ترکیب مانشافت پر از بازیکنانی از که قهرمان جهان شده اند؛ به جز مرد اصلی.

ماریو گوتسه گلی تاثیرگذار را در فینال جام جهانی برابر آرژانتین به ثمر رساند تا ژرمن ها قهرمان جام جهانی 2014 شوند اما در لیست یواخیم لوو برابر انگلیس قرار ندارد؛ او ادامه فصل را به دلیل مشکل متابولیک از دست داده است. قصد داریم دوران فوتبال "مسی آلمانی" را مرور کنیم.

از دورتموند به بایرن

در آکادمی های دورتموند رشد کرد و تبدیل به یکی از اصلی ترین بازیکنان یکی از هیجان انگیزترین دورتموندهای تاریخ شد. آن ها دو بار قهرمانی بوندس لیگا شدند (بله دورانی بود که بایرن قهرمان بوندس لیگا نمی شد) و جام حذفی را نیز در سال 2012 بلند کردند؛ فصل بعد بود که به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیدند و این بار، تسلیم باواریایی ها شدند.

ماریو گوتسه - mario gotze - یورگن کلوپ

گوتسه به عنوان بازیکن جوان سال 11-2010 انتخاب شد و دو بار در لیست تیم برتر سال کیکر قرار گرفت. فرانتس بکن باوئر، اسطوره تاریخ فوتبال آلمان او را با لیونل مسی مقایسه کرد.

“هیچکس بهتر از او بازی نمی کند. طوری بازیکنان حریف را رد می کند انگار هیچکس مقابلش نیست. فوتبالیستی غریزی است؛ مانند لیونل مسی.
 

این حرف ها به تابستان 2011 باز می گردند. وقتی ماریو در تابستان 2013 به بایرن مونیخ پیوست، تبدیل به گرانقیمت ترین بازیکن تاریخ فوتبال آلمان شد.

هانس یواخیم واتسکه، مدیر باشگاه دورتموند درباره این انتقال عنوان کرد:

“بی اندازه ناامیدکننده است. گوتسه می خواست با سرمربی خارق العاده ای مانند پپ گواردیولا کار کند.
 

خود پپ درباره ماریو می گوید:

“عاشق ماریو گوتسه هستم. این را میلیون ها بار گفته ام و میلیون ها بار دیگر نیز خواهم گفت. بازیکن فوق العاده ای است و شخصیت فوق العاده و نگرش بسیار خوبی نیز دارد.
 

یورگن کلوپ اذعان می کند که به گوتسه نصیحت کرده است در دورتموند بماند.

“بایرن به ماریو گفت یا حالا یا هیچوقت. به او گفتم آن ها سال دیگر، دو سال دیگر و سه سال دیگر نیز برای خرید تو خواهند آمد. او تنها 20 سال داشت و با خود گفت: "باید بروم"
 

بازی زیر نظر پپ

گوتسه با امیدهای فراوان راهی مونیخ شد. در نظرسنجی تاثیرگذارترین خرید فصل بوندس لیگا، توانست 40 درصد آرا را برای خود کند. سه قهرمانی در بوندس لیگا، دو قهرمانی در سوپرکاپ آلمان، یک قهرمانی در سوپر کاپ یوفا و 59 بار حضور در ترکیب اصلی بایرن، آمار بدی نیست اما باید قبول کرد که گوتسه، نتوانست تاثیری را که در دورتموند داشت، در بایرن نیز داشته باشد؛ ناامیدی آغاز شد.

در می 2014 گوتسه گفت:

“البته که از وضعیت فعلی ام راضی نیستم.
 

بکن باوئر سال آینده گفت:

“گوتسه گاهی شبیه بازیکنان جوان می شود. نحوه از دست دادن توپ و تسلیم شدنش؛ به نظر کمی نوجوان است. بازیکن مناسب بایرن مونیخ نیست. وقتش است که بالاخره رشد کند. همه می دانیم که استعداد فوق العاده ای دارد اما باید ثبات را به بازی اش بیافزاید.
 

قهرمان جام جهانی

شاید فصل 2014 در بایرن، فصل خوبی برای گوتسه نبود اما او در جام جهانی به رویاهایش دست یافت. فینال جام جهانی، یک گل، یک پسر، یک جام و یک جهان.

یواخیم لوو درباره او عنوان کرد:

“اسم او را پسر جادویی می گذارم، پسر شگفت انگیز. به او گفتم: "به دنیا نشان بده که بهتر از مسی هستی" می دانم که همیشه می تواند نتیجه بازی را تغییر دهد. گلی که زد فوق العاده بود.


ماریو گوتسه - mario gotze

 بازگشت به دورتموند

مارتی پرارنائو در کتاب "پپ گواردیولا: تکامل" درباره رابطه گوتسه و پپ می نویسد:

“پپ هر کاری می کرد تا بفهمد چگونه باید بهترین استفاده را از گوتسه بکند. بر روی هیچ بازیکنی، بیشتر از گوتسه وقت نمی گذاشت.
 

ماریو گوتسه - پپ گواردیولا

خود گوتسه معتقد است که گواردیولا بیش از هر سرمربی دیگری بر روی بازی او تاثیر گذاشته است.

“تاثیر پپ در پیشرفت تاکتیکی من بیش از هر فردی دیگری بود. جزییات ذهن گواردیولا فوق العاده هستند. او مرا تبدیل به بازیکنی بهتر کرد.
 

طی فصل نهایی اش در بایرن مونیخ، تنها 14 بار در بوندس لیگا بازی کرد و بخش زیادی از فصل را نیز به دلیل مصدومیت از دست داد. با اینکه گفته بود می خواهد زیر نظر کارلو آنچلوتی، سرمربی جدید بایرن مونیخ نیز بازی کند و جای خود را در ترکیب اصلی بایرن بیابد اما راهی دورتموند شد و از انتقال اولیه اش به بایرن، اظهار پشیمانی کرد.

“با تجربه ای که حالا دارم، تصمیمم را کمی دیرتر می گرفتم. می خواستم ریسک کنم و گامی رو به جلو بردارم. به گذشته که بنگریم، تصمیم دیگری می گرفتم.
 

خوش آمدگویی؟

هنوز هم برخی از هواداران دورتموند او را نبخشیده اند. خود گوتسه اذعان کرده بود که انتظار ندارد هواداران با آغوش باز او را بپذیرند. مشکل او تنها همین موضوع نبود.

مصدومیت های پیاپی و عجیب و غریب از راه می رسیدند و حالا نمی تواند تا پایان فصل برای تیمش به زمین برود. دورتموند در بیانیه ای اعلام کرد:

“هدف بلند مدت گوتسه آماده شدن برای بازی در فصل آینده است.
 

گام بعدی؟

توماس توخل، سرمربی دورتموند اذعان کرده است از گوتسه انتظار دارد دوباره تبدیل به بازیکنی کلیدی برای دورتموند شود.

“باید گوتسه را وارد جوی آرام و صلح آمیز بکنیم. نیاز به استراحت، درک کردن و حمایت دارد و همه این ها را برایش فراهم آورده ایم. درمان شدن، زمان می برد. بعد از درمان اما او تبدیل به بازیکنی کلیدی برای دورتموند خواهد شد.
 

گوتسه درباره آینده و گذشته اش عنوان می کند:

“هر بازیکنی در طول زمان، پیشرفت می کند. هرگز آن ماریو گوتسه سابق نخواهم شد. هر بخشی از زندگی، تمام می شود و در بایرن نیز دروس زیادی آموختم. با بازیکنان کلاس جهانی بازی کردم و بالغ شدم.
 

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد