وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

یادداشت روز: شواین اشتایگر و منچستریونایتد؛ عاشقانه ای که پایانش خوش نبود

هافبک دوست داشتنی آلمانی 15 ماه زودتر از پایان قراردادش با شیاطین سرخ، این تیم را ترک می کند.  

باستین شواین اشتایگر مسیرش در انگلیس هم به انتها رسید و راهی آمریکا شد، ولی پس از اتفاقاتی که تحت نظر پپ گواردیولا و لوئیس فن خال رخ داده بود، نباید وقایع چند ماه اخیر تحت هدایت ژوزه مورینیو چندان غافلگیرکننده تلقی شود.

در ابتدا این ترانسفر به مثابه داستانی عاشقانه با پایانی خوش بود: منچستریونایتد به عنوان یکی از بزرگترین و محبوب ترین باشگاه های دنیا تلقی می شد و شواین اشتایگر بازیکن باکیفیت تیم ملی آلمان با سابقه قهرمانی جام جهانی و چمپیونزلیگ به شمار می رفت. وقتی او در سال 2015 وارد اولدترافورد شد، بسیاری اعتقاد داشتند این انتقال همانند رنسانسی در دوران بازی شواینی خواهد بود.

با این حال، همان ذات انتقال از بایرن به یونایتد می توانست نشانه مطمئنی در ترک خوردن دوران حضور پرافتخار مرد باواریایی در سطح بالای فوتبال باشد و تنها یک سال بعد شرایط طوری رقم خورد که او به تمرین با تیم جوانان باشگاه برسد. امروز (سه شنبه) هم اعلام شد قراردادی یک ساله با باشگاه آمریکایی شیکاگو فایر امضا کرده و منچستر موافقت کرد او را 15 ماه زودتر از موعد اتمام قرارداد، واگذار کند.

شنیدن این جملات برای ایده آل گراهایی که انتقال او به یونایتد را با اشتیاق، خوش آمد گفتند، واقعیتی تلخ خواهد بود. شاید ژوزه مورینیو به عنوان بدمن این ماجرا شناخته شود، ولی او اولین کسی نبود که از پایان افسانه شواین اشتایگر صحبت کرده بود. کاپیتان سابق مانشافت، بایرن مونیخ را هم با جملات هشداردهنده ای از گواردیولا ترک کرده بود:

“او بازیکن بسیار بزرگی است، ولی متاسفانه، طی سه سال گذشته، هیچ گاه در شرایط آرمانی نبوده است.

پپ این جملات را در شرایطی به زبان آورد که شواینی در 31 سالگی در حال ترک باشگاه محبوبش بود. تنها چند ماه پس از رفتن او به یونایتد، لوئیس فن خال هم لب به انتقاد از وضعیت بدنی باستین کرده بود:

“در ماه دسامبر گفتم انتظار بیشتری از او دارم و از این جمله ام دلخور شد، ولی فکر می کنم باید چنین چیزی را بر زبان می آوردم چون توقعم بیشتر است. منچستریونایتد او را با وجود اینکه 31 سال داشت، به خدمت گرفت و من مجبور شدم تمام اعضای هیات مدیره را در خصوص این ترانسفر متقاعد کنم. او بازیکن بسیار خوبی است و همیشه به تیم تعادل می بخشد.
در ادامه، بازیکن 32 ساله آن زمان داستان ما بسیاری از مسابقات نیم فصل دوم در فصل نخست حضورش در منچستر را به خاطر مصدومیت از دست داد و با وجود آنکه برای یورو 2016 به تیم ملی برگشت، مشخص بود آمادگی اش مقطعی خواهد بود.

ادعای مورینیو در خصوص عدم آمادگی بدنی باستین کسی را غافلگیر نکرد. این مرد آلمانی مجبور شد با تیم جوانان تمرین کند و بعد تمرین دهنده شخصی دست و پا کند که حاشیه ساز هم شد، اما در نهایت نتیجه با صحبت هایی که پپ و لویس فن خال ابراز داشته بودند، صدق می کرد: شواین اشتایگر دیگر آن بازیکن دوران اوجش نبود.

البته او یکی دو نمایش خوب پس از بازگشتش به تمرینات تیم اول در ماه نوامبر داشته که شامل گلزنی اش در جریان پیروزی 4 بر صفر یونایتد مقابل ویگان در جام حذفی هم می شود و بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. عاشقانه منچستریونایتد و باستین شواین اشتایگر در بعد انسانی، حکایت بسیار خوبی است ولی مهم تر از آن، نشان گر بازیکن متوسطی است که خدای سابق مونیخ به آن تبدیل شده است. استاد سابق خط هافبک مانشافت قهرمان جهان و باواریایی ها به عروسک اولدترافورد بدل گشت که همه دوستش دارند.

قبلا هم از طریق شبکه های اجتماعی و مصاحبه های مختلف اعلام کرده بود یونایتد آخرین باشگاه او در اروپا خواهد بود، ولی اگر می خواست تا پایان قرارداد سه ساله اش در منچستر باقی بماند، وارد مبارزه ای می شد که برنده از آن خارج نمی شد. رقیب اصلی او در این جدال، سرمربی نیست، بلکه شرایط بدنی اش در گذر زمان افت محسوسی کرده و با رفتن به آمریکا حداقل می تواند روی حرفش برای بازی نکردن در یک تیم اروپایی دیگر، باقی مانده باشد.

شاید از نظر خیلی ها این انتقال هم در ادامه پاک کردن ردپای حضور فن خال در یونایتد از سوی مورینیو باشد. پس از واگذاری ممفیس دیپای و مورگان اشنایدرلین در ژانویه، با رفتن شواینی، سه نفر از 6 خرید پیرمرد هلندی در سال 2015، اولدترافورد را ترک کرده اند. با این حال، ترانسفر شواین اشتایگر بیشتر از آقای خاص، به خود این بازیکن برمی گردد.

شواینی اگر هر زمانی برگردد و به دوران حضورش در لیگ برتر بنگرد، نباید کینه ای نسبت به مورینیو یا فن خال به خاطر تصدیق گفته های گواردیولا داشته باشد، چون واقعیت این است که بدنش تاوان سال ها زحمت و تلاشش را پس می دهد و از همین رو داستان او و یونایتد هیچ گاه قرار نبود پایانی خوش داشته باشد.

او همیشه سرش را بالا نگه داشته و جنجالی راه نینداخته است و از همین رو، باستین شواین اشتایگر به عنوان یک بازیکن نه، ولی به عنوان یک انسان همیشه در قلب هواداران منچستریونایتد باقی خواهد ماند.

به قلم کریس وکس برای گل بین الملل

منبع

نظرات 2 + ارسال نظر
Ali چهارشنبه 2 فروردین 1396 ساعت 01:43

شعر گفته در مورد المانیا همیشه همین طور حرافن

محسن.اشتایگر چهارشنبه 2 فروردین 1396 ساعت 10:32

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد