وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

معجونی از ثبات، اخلاق و کیفیت؛ به مناسبت خداحافظی فیلیپ لام از فوتبال

ماه های آتی تا تابستان آخرین روزهایی خواهند بود که می توان فیلیپ لام را در زمین فوتبال دید. 

 

فیلیپ لام کاپیتان ۳۳ ساله بایرن مونیخ به طور رسمی اعلام کرد که در پایان فصل جاری بوندس لیگا، از دنیای فوتبال خداحافظی خواهد کرد. چه کسی فکر می کرد که آن پسر ۲۰ ساله در دفاع چپ اشتوتگارت، یک روز تبدیل به بهترین دفاع راست دنیا شود؟

بدون شک آن قدر خوب هست که بتوان از واژه اسطوره در کنار نامش استفاده کرد و وی را هم ردیف با بزرگانی همچون پائولو مالدینی قرار داد. فیلیپ لام ۳۳ ساله پس از ۱۵ سال حضور در باشگاه بایرن مونیخ، خبر خداحافظی اش از دنیای فوتبال را به طور رسمی اعلام کرد.

از هر نظری که کاپیتان بایرن مونیخ مورد ارزیابی قرار گیرد، باید اعتراف کنیم که بهترین است. از لحاظ اخلاقی، فنی و البته میزان کسب افتخارات و عناوین مهم در دنیای فوتبال. فیلیپ لام که طی یک سال اخیر، اقدام به یادداشت نویسی درباره وقایع فوتبال نیز می کرد، دقیقا" سه روز پس از رسیدن به رکورد ۵۰۰ بازی با پیراهن بایرن، خبر رسمی خداحافظی اش از فوتبال را اعلام کرد در حالی که تا سال ۲۰۱۸ با این باشگاه قرارداد داشت. به نظر می رسید که کاپیتان محجوب و محبوب باواریایی ها درباره میزان آمادگی خویش، شک و تردید داشت:
مطمئنم که حداکثر آمادگی خود را تا پایان فصل حفظ خواهم کرد. تا انتهای فصل می توانم آمادگی را مدیریت کنم اما پس از آن، نه!

شاید نیمکت نشینی های گاه و بی گاه در فصل گذشته و به ویژه در فصل جاری، ارائه چند بازی نه چندان خوب و تغییر پست باعث شدند تا لام تصمیم به خداحافظی از فوتبال بگیرد.  فیلیپ لام نه تنها بهترین دفاع راست دنیا در عصر خویش، بلکه یک رهبر واقعی، کاپیتان تمام عیار، بازیکنی کامل و بسیار باهوش است. تصمیم او مبنی بر خداحافظی، چه در تیم ملی آلمان و چه در بایرن مونیخ نیز به همین ذکاوت فوق العاده اش مربوط می شود زیرا فیلیپ لام الگوی بسیاری از بازیکن های جوان به ویژه در فوتبال آلمان محسوب می شود و برای کسی که همواره رهبر و الگو بوده، روزهای افول یک ضربه مهلک به اعتبار و وجهه اش وارد می کند. جالب این که تصمیم لام برای خداحافظی از فوتبال شباهت زیادی به تصمیم وی در سال ۲۰۱۴ برای خداحافظی از مانشافت داشت. چه باشکوه است که آخرین تصویر ماندگار از یک بازیکن با پیراهن تیم ملی کشورش، لحظه فتح جام جهانی باشد!

فیلیپ لام طی مصاحبه با وبسایت رسمی بوندس لیگا گفت که اتخاذ چنین تصمیمی برای وی، اصلا" دشوار نبوده و خداحافظی اش هیچ ربطی به تغییر پست در این فصل و حضور در خط هافبک به جای دفاع راست نداشته است. برای بازیکنی همچون لام که در دفاع راست، دفاع چپ، هافبک دفاعی و هافبک راست بازی کرده، مطمئنا" تغییر پست یک پدیده ترسناک نبوده و دلیلی برای خداحافظی اش تلقی نمی شود.

فیلیپ لام نخستین قرارداد حرفه ای خود با بایرن مونیخ را در سال ۱۹۹۵ امضا ولی برای پوشیدن پیراهن تیم اصلی اف.سی هالیوود، ۷ سال صبر کرد. در تساوی ۱-۱ مقابل شالکه در سال ۲۰۱۷ نیز برای پانصدمین بار با پیراهن بایرن وارد میدان شد.

دو سال حضور قرضی در اشتوتگارت و کار کردن با فیلیکس ماگات از وی یک بازیکن پخته ساخت و پس از بازگشت به بایرن، به سرعت جای ویلی سانیول را در دفاع راست گرفت و بعدها در دوران پپ گواردیولا در خط هافبک نیز بازی کرد.

۷ قهرمانی بوندس لیگا، ۶ قهرمانی جام حذفی، قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، سوپر جام اروپا و آلمان و همچنین جام جهانی باشگاه ها در کارنامه باشکوه و کم نظیر لام مشاهده می شود، اما همه این افتخارات را یک طرف باید گذاشت و قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ را طرف دیگر.

فیلیپ لام پس از فریتز والتر، فرانتس بکن باوئر و لوتار ماتئوس تبدیل به چهارمین بازیکن آلمانی در تاریخ فوتبال شد که با بازوبند کاپیتانی مانشافت، جام جهانی را بر بالای سر برد و پس از ۱۱۳ بازی ملی، در اوج با پیراهن مانشافت خداحافظی کرد.

به هر حال تصمیم اسطوره باواریایی ها بسیار تحسین بر انگیز بود. حال این پرسش مطرح می شود که سرنوشت فیلیپ لام پس از خداحافظی از دنیای فوتبال چه خواهد شد؟ اغلب محافل فوتبالی در آلمان از هم اکنون ردای مدیریت ورزشی باشگاه بایرن مونیخ را بر تن فیلیپ لام می بینند، همان پستی که افرادی مانند کریستین نرلینگر و ماتیاس زامر توفیق چندانی در آن به دست نیاوردند. به نظر می رسد که پس از اولی هوینس، بالاخره بایرنی ها مهره گمشده خویش را برای این پست یافته باشند و احتمالا" دیر یا زود، لام دوست داشتنی را در این سمت خواهیم دید که به راستی برازنده اوست زیرا مدیریت و رهبری در خون کاپیتان محجوب بایرن وجود دارد.

منبع

نظرات 3 + ارسال نظر
محمد پنج‌شنبه 21 بهمن 1395 ساعت 14:31

متن خوبی بود مابایرنیها عاشقتیم ناخدا امیدوارم همیشه موفق باشی کاپیتان با اخلاق

امرایی واقعا بایرن پنج‌شنبه 21 بهمن 1395 ساعت 23:29

جفاست اگه بگیم بازیکن بزرگ،
لام دوست داشتنی یک انسان بزرگ و شایسته است.
عاشقتم و صد البته دلتنگه همیشگی ات.....

hosein002 پنج‌شنبه 21 بهمن 1395 ساعت 23:35

من خیلی وقت زیادی نیست بایرنیم.
دوست داشتم بیشتر این مرد بزرگ رو توی تیم محبوبم ببینم
عاشقتم اسطوره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد