وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

محو تدریجی مرد نامرئی بایرن!

حمیدرضا صدر به نزول توماس مولر در فصل جاری پرداخته. چرا پسر کارساز بایرن و تیم ملی آلمان نمی تواند به مسیر صعودی اش بازگردد، چرا آنچلوتی نمی تواند از او بهره ای ببرد؟ 

 
مولر با نمایش غیرمنتظره اش برابر انگلیس در جام جهانی 2010 در صف اول قرار گرفت، همان دیداری که دریافتیم چرا آن پسر 21 ساله موبور قد بلند از دل تیم ذخیره های بایرن مونیخ راهش را به تیم اصلی باز کرده و چگونه در ترکیب اصلی یواخیم لو جای گرفته. آن پسر طی آن ضد حمله برق آسا دقیقه 67 دروازه دیوید جیمز را گشود و فاصله یک گل را به دو افزایش داد و نتیجه را 1-3 کرد. انگلیسی ها بلافاصله خود را به دروازه نوئر نزدیک کردند، ولی عقربه روی دقیقه 70 که رسید دروازه مردان فابیو کاپلو دوباره توسط آن پسر باز شده بود و نتیجه باورنکردنی 1-4 را دنبال می کردیم. آن پسر در دیداری که اشلی کول، استیون جرارد و وین رونی بازیکنان انگلیسی حریفان رو در رویش بودند چنان درخشان ظاهر شده که همه را مات کرده بود.


آن پسر 21 ساله توماس مولر بود. بازیکنی همنام گرد مولر ستاره بایرن و تیم ملی آلمان که در جام جهانی 1970 تیر خلاص را درون دروازه انگلیس شلیک کرده بود. توماس مثل گرد مولر پیراهن شماره 13 را بر تن کرده بود. توماس پس از آن پیروزی تاریخی برابر انگلیس پسر شیرین ژرمن ها شد. او برابر دوربین ها جای به رخ کشیدن گل هایش متواضعانه برای مادر بزرگ 81 ساله اش سلامی فرستاد. مادر بزرگی در روستای پال در چهل کیلومتری جنوب غربی مونیخ که اهل دعا و نیایش برای نوه اش بود. پرواز توماس از همان فصل در بایرن مونیخ به رهبری لویی ونگال آغاز شده بود. هم قهرمان لیگ بود و هم جام حذفی را بالا برده بود. بازی اش آن قدر ساده به نظر می رسید که لقب " Nturbursche " را به او دادند: "پسر طبیعی". 


پسر طبیعی" تاکنون پنج بار قهرمان بوندسلیگا شده و چهار بار فاتح جام حذفی، یک بار لیگ قهرمانان را به چنگ آورده و یک بار جام جهانی را. وقتی او گل اول آلمان برابر برزیل در جام جهانی 2014 را زد گل 2000 ژرمن ها در بازی های ملی را به ثمر رسانده بود. او برای بایرن مونیخ جواهری بود نایاب. او برای مونیخی ها بازیکنی بود "غیر قابل فروش". او تدریجا بدل شد به یک بازیکن چند منظوره. هم در میانه میدان بازی کرد، هم در گوش و هم در نوک حمله. تکنیک والایی نداشت، نمی توانست به دریبل زنی اش تکیه کند یا به شیرینکاری روی آورد. ولی هوشیاری و جایگیری اش لقب دیگری برایش به ارمغان آوردند: "Raumdeuter " به مفهوم "تفسیرگر فضا". هنر او نه در مغلوب کردن رو در روی حریفانش، بلکه بهره گیری از غیبت حریفان و فاصله گرفتن از آنها بود. به نظر می رسید او گاهی برای آنها نامرئی می شود، در حالی که تیغ زهرآلودش برتافته از هوش فراوانش در لحظات کلیدی از نیام درمی آمد: محض نمونه طی دیدار اول بایرن - یوونتوس در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان 2013- 2012 در آلیانز آره نا که بایرن 0-2 پیروز شد و گل دوم را برابر بوفون به ثمر رساند. او در آن دیدار پر تب و تاب نه خطایی انجام داد و نه خطایی رویش انجام شد، در حالی که طی بازی با بونوچی، مارکیزیو، ویدال و کیلینی جنگیده بود.


با این وصف همه چیز از یورو 2016 برای مولر پیچیده شد. او آن تورنمنت را بدون زدن گل به پایان برد، در حالی که در آخرین بازی آلمان در یورو برابر فرانسه در نیمه نهایی نود دقیقه را در نوک حمله بازی کرد تا یواخیم لو نشان دهد تا چه حد به او دل بسته بود. آلمان در آن دیدار برابر تک گل گریزمان زانو زد و زمان سپری شد و... اکنون از آخرین گل ملی مولر برابر جمهوری چک پانزده ماه سپری شده. وقتی در سوپر کاپ آلمان در آغاز فصل 2017-2016 دروازه دورتموند را گشود به نظر می رسید فصل را دلگرم کننده آغاز کرده. به نظر می رسید برای کارلو آنچلوتی بازیکن کلیدی شده، ولی پس از آن همه چیز سخت تر جلو رفت، پیچیده تر. مولر در بوندسلیگا از بازی به بازی دیگر درجا زد و طی 999 دقیقه دروازه ای را باز نکرد. باز نکرد تا آخر سال و پیروزی پنج گله بایرن برابر وولفسبورگ که یکی از گل ها را زد.  


کارلو آنچلوتی از مولر به عنوان "مهاجمی با کیفیت بالای تاکتیکی" یاد کرده و او را برابر وردربرمن پشت سر لواندوفسکی قرار داد، ولی به نظر می رسد آنچلوتی نمی داند با او در سیستم 1-3-2-4 چه کند. آرین روبن در گوش راست کارسازتر ظاهر شده و تیاگو آلکانتارا پشت سر لواندوفسکی جا افتاده تر. به همین دلیل مولر طی 24 بازی نیم فصل اول بایرن 16 بار در ترکیب اصلی قرار گرفت و فقط 9 بار تا آخر بازی در میدان باقی ماند. 4 گل زده مولر در این فصل که یک گل آن در لیگ به ثمر رسیده تناسبی با نمایش او طی سه فصل پیش از آن ندارد. سه فصلی که در هر فصل برای بایرن - و پپ گواردیولا - بیش از 30 گل زد و فصل 16-2015 پس از لواندوفسکی بهترین گلزن تیم شد.

 

این که نزول مولر برگرفته از خود او است یا ترافیک سنگین بازیکنان بزرگ در بایرن یا اوجگیری دوباره روبن یا  ناکارآمدی آنچلوتی معمای این فصل باواریایی ها شده. معمایی که مونیخی ها نمی خواهند "حل مسئله" منجر به "حذف مسئله" شود. "تفسیرگر فضا" 27 ساله است و مسیر طولانی پیش رو دارد. قراردادش تا 2022 با مونیخی ها پا برجا است، ولی شاید راهی مقصد دیگری شود. ولو آن که خیلی ها نوع بازی اش را نه برای لیگ برتر انگلیس مناسب می دانند، نه لالیگا و نه سری آ. همان هایی که اعتقاد دارند مولر باید دوباره خود را پیدا کند. همان چیزی که چالش پیچیده آنچلوتی هم هست.

 
حمیدرضا صدر

 

منبع

نظرات 6 + ارسال نظر
محمد سه‌شنبه 12 بهمن 1395 ساعت 10:42

به نظرمولر گل نمیزنه نمیزنه وقتی هم بزنه جایی میزنه که همه راخوشحال میکنه

MEHDI ZAHERI سه‌شنبه 12 بهمن 1395 ساعت 11:29

ehsan سه‌شنبه 12 بهمن 1395 ساعت 11:53

مولر هیچ حایی نمی ره.... چیزی که واضحه اشکال از مولر نیست مربی نمی دونه چطور ازش استفاده کنه وگرنه مولر هنوز از بهترین بازیکنای بایرنه

Just Bayern سه‌شنبه 12 بهمن 1395 ساعت 15:53

چقدر متن غمگینی بود بابا
ولی در هر صورت مولر فقط متعلق به تیم ژرمن بایرنه...
و مولر تنها باید خودش رو پیدا کنه،‌ مولر واقعا از بهتریناست

آرش سه‌شنبه 12 بهمن 1395 ساعت 16:05

مولر برمیگرده.همه بزرگان فوتبال دوران نزول رو طی کردن.مولر هم به همین ترتیب از این مرحله می گذره.مطمئنم .............

علی سه‌شنبه 12 بهمن 1395 ساعت 23:37

سلام
نویسندش حرف زیاد میزنه مثل گزارشگرای ایرانی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد