وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

یواخیم لوو و همتایان

نگاهی به کارنامه یواخیم لوو و مقایسه مربی ها هم زمان او در تیم های معتبر جهان. 

 

یواخیم لوو از 2006 سرمربی آلمان است. اگر چه آلمانها همیشه به ثبات چه در نتیجه گیری در تورنمنتها و چه در امر انتصاب سرمربی شهره بوده اند ولی پس از دوران هلموت شون هرگز یک سرمربی را برای بیش از 10 سال بکار گمارده نشده است. یوپ دروال، 6 سال، بکن باوئر 6 سال، برتی فوگتس 8 سال، اریش ریبک 2 سال، رودی فولر 4 سال و کلینزمن 2 سال سرمربی مانشافت بوده اند.

یواخیم لوو اگر به تمدید قراردادش پس از جام جهانی 2018 پایبند نباشد، تا آن روز 12 سال سرمربی تیم ملی آلمان بوده. یوپ دروال، اریش ریبک و رودی فولر بدنبال ناکامی در صعود از دور گروهی یورو یا استعفا دادند یا برکنار شدند. برتی فوگتس هم بدنبال 2 جام جهانی که در یک چهارم برابر تیمهای شرق اروپا ناکام بود و  پس از آن دو بازی در برابر مالت و رومانی نتایج خوبی کسب نکرد برکنار شد. قیصر نیز پس از قهرمانی با یک تیم کامل و در اوج که به قهرمانی در جام جهانی ختم شد ترجیح داد در اوج خداحافظی باشکوهی با تیم ملی آلمان داشته باشد. در آخر هم کلینزمن شرایط دشوار مربی از راه دور را تحمل نکرد و ترجیح داد ساکن آمریکا باقی بماند و اتفاقا برای 5 سال هم سرمربی یانکیها شد.

اما یواخیم لوو در این 10 سال همیشه تیم را دست کم به نیمه نهایی رسانده است. 10 سال حفظ کردن یک تیم در اوج و رساندن تیم به نیمه نهایی 5 تورنمنت پیاپی تا کنون برای هیچ تیم اروپایی حاصل نشده، حفظ انگیزه و تزریق مداوم نیروهای جوان و مشتاق که با وجود مصدومیتهای متعدد و فوق تصور، محرومیتهای سختگیرانه و ناخوشایند نظیر محرومیت مولر در نیمه نهایی 2010 یا محرومیت هوملس در نیمه نهایی 2016، هیچگاه تیم با کمبود بازیکن آماده و سطح بالا روبرو نشد. حتی داوریهای نامهربانانه نیز نتوانستند آلمان را از قالب یک تیم همیشه مدعی و با انگیزه که نمایشهای جذابش زینت بخش هر تورنمنتی است و بدون آن نمایشها ویترین آن تورنمنت بسیار کم فروغ می شود، خارج سازند.

جالب اینکه لوو حتی پس از قهرمانی مقتدرانه و بی سابقه یک اروپایی در آمریکای جنوبی و در سرزمین صاحبان ابدی جام ژولریمه و پرافتخارترین تیم تاریخ جهان فوتبال که اتفاقا با درخشانترین پیروزی تاریخ جام جهانی همراه بود حاضر نشد در اوج کنار برود. او اعتبارش را وسط گذاشت تا باز هم برای آلمان افتخار بیافریند و این بار در روسیه قهرمان شود و شاید ماموریت ناتمام جنگ جهانی دوم را تمام کند و این بار مسکو و روسیه را با مانشافت به جای وورماخت فتح کند. همچنانکه تاکنون بسیاری از ماموریتهای غیر ممکن نظیر حذف برزیل و ایتالیا در دیدارهای رسمی یا قهرمانی اروپاییها در آمریکای جنوبی یا پایان دادن به بسیاری انتظارها نظیر فتح پاریس پس 78 سال و ... را با موفقیت انجام داده است. او با همان انگیزه مثال زدنی همچون روز اول خستگی ناپذیر تلاش می کند و هدف بسیار بزرگ و با ارزشی دارد و آن فتح مجدد جام جهانی، دفاع از عنوان قهرمانی جام جهانی و تبدیل آلمان به پر افتخارترین تیم جام جهانی است.

اما لوو در این مدت با سرمربیان مختلفی روبرو شده است. چرا که هیچیک از سرمربیان تیمهای مقابل نه موفقیتهای متوالی او را داشتند و نه انگیزه ادامه موفقیتها را. در زیر نگاهی می اندازیم به رقبای لوو تا ببینیم هر کدام چند سرمربی عوض کرده اند.

1-   برزیل. همزمان با روی کارآمدن لوو، دونگا هم سرمربی برزیل شد و جای کارلوس آلبرتو پریرا را گرفت. ولی به ترتیب منزس، اسکولاری، مجدد دونگا و اکنون تیته سرمربی برزیل شدند تا برزیل دست کم 5 سرمربی را به عنوان همتای لوو معرفی کرده باشد (دونگا دو بار). در این بین گناه رفتن اسکولاری قطعا به عهده لوو است. هرچند منزس هم به لوو باخته، ولی شاید لوو تنها مقصر کنار رفتن او نباشد.

2-   آرژانتین : همزمان با روی کار آمدن لوو، بیلسا مربی آرژانتین شد، پس از او مارادونا، باتیستا، سابیا، تاتا مارتینو و حالا بوئه سا سرمربی آرژانتین شده اند تا لوو تنها در آرژانتین تا اینجای کار 6 نفر را همتای خود ببیند. مارادونا و سابیا آخرین تجربه مربیگریشان باخت به لوو در جام جهانی بوده. نمیدانم از دست دادن فینال جام جهانی گناه نابخشودنی تری است یا باخت 4-0 در یک چهارم جام جهانی. هر چه هست در این بین هم گناه لوو حد اقل در مورد این دو سرمربی محرز است.

3-   ایتالیا : دونادونی، لیپی، پراندلی، کونته و ونتورا. 5 سرمربی برای ایتالیا. در این بین کونته هم آخرین تجربه اش را در تیم ملی ایتالیا حذف در برابر مردان لوو تشکیل داده است.

4-  اسپانیا: آراگونس، دل بوسکه و لوپتگی. 3 سرمربی اسپانیا که در دوران لوو مربیگری کرده اند.

5-   فرانسه : دومنک، بلان و دشامپ. 3 سرمربی برای فرانسه.

6-  انگلیس : مک لارن، کاپلو، پیرس، هاجسون، آلاردایس و ساوت گیت. تا کنون 6 مربی همتای لوو بوده اند. صابون لوو بدجوری به تن کاپلو خورد و سنگین ترین شکست انگلیس در برابر آلمان آنهم در جام جهانی برای او رقم خورد.

7-  هلند : فان باستن، فان مارویک، فان خال، هیدینک و بلیند. 5 سرمربی.

8-  پرتغال: اسکولاری، بنتو، کی روش و سانتوس. 4 سرمربی. تازه اگر آگوستینو الیورا را که مدتی مربی موقت پرتغال بود را در نظر بگیریم می شود 5 همتا برای لوو در پرتغال. در اینجا هم اسکولاری آخرین تجربه اش باخت به آلمان است و بنتو هم آخرین باختش در جام جهانی 2014 (4-0) به آلمان بود. هر چند او در یورو 2012 نیز مقابل تیم لوو باخت را تجربه کرد.

دقت کنید که تا کنون یعنی ممکن است همچنان مربیان دیگری به نام همتای یواخیم لوو در تیمهای رقیبش معرفی بشوند. بخصوص این اتفاق وقتی شیرین تر می شود که حذف طرف بخاطر شکست سنگین مقابل یواخیم لوو باشد. مانند مارادونا و اسکولاری، بخصوص اسکولاری برزیل و  البته برزیل 2014

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد