وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

هشت بازیکن بزرگ که به سرمربیان بزرگی نیز بدل گشتند

در دنیای فوتبال بازیکنان معدودی وجود دارند که به سرمربیان بزرگی بدل گشته اند، به طوری که می توان مدعی شد بیشتر اسطوره های فوتبال در عرصه مربی گری تنها ناکامانی بزرگ بوده اند. 

 

با انتخاب زین الدین زیدان به عنوان سرمربی جدید رئال مادرید، در روزهای اخیر بحث های فراوانی در خصوص موفقیت یا شکست وی بر روی نیمکت مربی گری رئال مادریددر مطبوعات اروپایی به چشم خورده است. زین الدین زیدان فرانسوی بی تردید یکی از بزرگترین اسطوره های تاریخ فوتبال محسوب می شود، اما آیا چنین موفقیت بی نظیری می تواند به ضمانتی برای موفقیت احتمالی وی در عرصه مربی گری نیز بدل شود؟ با نگاهی به تاریخ می توان متوجه شد که برخی ستارگان بزرگ فوتبال نظیر دیگو مارادونا، لوتار ماتئوس، مارکو فان باستن و میشل پلاتینی در عرصه مربی گری تنها به بازندگان بزرگی تبدیل شده اند، اما بازیکنان بزرگی نیز وجود داشته اند که در عرصه مربی گری نیز همانند دوران فوتبال خود بسیار تاثیرگذر و موفق بوده اند و یا هستند که این یادداشت به بررسی هشت نفر از آنها می پردازد.

یک- یوهان کرایوف

در دهه هفتاد میلادی بازیکنان زیادی به بزرگی یوهان کرایوف وجود نداشته اند، این ستاره هلندی در اوایل این دهه توانست در چهار سال، سه مرتبه Ballon d’Or را کسب نماید و با آیاکس آمستردام نیز وی نه مرتبه قهرمانی در لیگ هلند و حتی فتح لیگ قهرمانان اروپا را نیز تجربه کرده است. این ستاره بزرگ با موفقیت های فراوان خود در آیاکس راه رسیدن خود به بارسلونا را هموار نمود و در جمع کاتالان ها نیز کینگ یوهان به درخشش خود در فوتبال ادامه داد.

یوهان کرایوف خوشبختانه توانست قابلیت های منحصر به فرد خود در فوتبال را در عرصه مربی گری نیز به اثبات رساند و همچنین خود را به عنوان یکی از خوش فکرترین و خلاق ترین سرمربیان تاریخ فوتبال مطرح نماید. کرایوف در آیاکس و بارسلونا به عنوان سرمربی با اجرا نمودن سیستم 3-3-4 ابعاد جدیدی از فوتبال را به نمایش گذاشت و با ایده های خود در احداث لاماسیا آکادمی جوانان فوتبال بارسلونا نیز نقش بسیار مهمی داشت. امروزه نیز حتی افکار تاکتیکی یوهان کرایوف در جهان فوتبال تاثیرگذار است، برای نمونه پپ گواردیولا این اسطوره هلندی را بزرگترین الگوی فوتبالی خود قرار داده است.

دو- کنی دالگلیش

کنی دالگلیش در دو باشگاه کلاسیک لیورپول و سلتیک از فوتبال بریتانیا چه به عنوان بازیکن و چه سرمربی اسطوره ای بزرگ به حساب می آید، کینگ کنی برای هر دو باشگاه هم در مستطیل سبز و هم بر روی نیمکت مربی گری افتخارات فراوانی به ارمغان آورده و به اسطوره ای فراموش نشدنی بدل گشته است. این ستاره اسکاتلندی به دلیل موفقیت هایی که کسب کرده، در فوتبال جزیره بسیار محبوب می باشد و هواداران هر دو باشگاه لیورپول و سلتیک همچنان خاطرات بسیار شیرینی از وی در ذهن خود دارند.

سه- آنتونیو کنته

با وجود اینکه کنته همچنان بسیار جوان بوده و دوران سرمربی گری وی به پایان نرسیده، اما می توان وی را با آسودگی تمام در چنین لیستی قرار داد. کنته به عنوان بازیکن سیزده سال در یوونتوس حضور داشت و توانست در این مدت پنج عنوان قهرمانی در سری آ و همچنین فتح لیگ قهرمانان اروپا را تجربه نماید. در دوران سرمربی گری خود نیز آنتونیو کنته به بانوی پیر فوتبال ایتالیا وفادار ماند و سه عنوان قهرمانی متوالی در سری آ را به هواداران این تیم هدیه داد، علی رغم اینکه وی در ایستگاه های مربی گری خود در تیم های آریتزو، باری، آتالانتا و سینا به موفقیت چندان بزرگی دست نیافت. حال آنتونیو کنته احساسی به عنوان سرمربی تیم ملی ایتالیا مشغول به فعالیت است و امیدوار است که بتواند این تیم را در رقابت های یورو 2016 به موفقیتی بزرگ برساند، هواداران فوتبال ایتالیا نیز در این زمینه به کنته اعتماد کامل دارند.

چهار- دیگو سیمئونه

دیگو سیمئونه نیز همانند آنتونیو کنته همچنان در عرصه مربی گری فعال و موفق است. این سرمربی آرژانتینی توانست در فصل 2013/14 تیم آتلتیکومادرید را بالاتر از دو غول رئال مادرید و بارسلونا فاتح لالیگا نماید و اقتدار این دو تیم بزرگ را در فوتبال اسپانیا خدشه دار نماید. دیگو سیمئونه همچنین در همان فصل توانست اتلتیکو مادرید را به فینال لیگ قهرمانان اروپا در شهر لیسبون برساند، اما در آنجا اتلتیکو مادریدموفق به شکست حریف مشهور همشهری خود نگردید.

سیمئونه به عنوان بازیکن نیز بسیار موفق بوده و در تیم های اینترمیلان، لاتزیو و اتلتیکومادرید همواره درخشان ظاهر گردید و توانست فتح رقابت های سری آ را نیز در کارنامه خود به ثبت رساند، وی همچنین بیش از یکصد مرتبه از تجربه پوشیدن پیراهن تیم ملی آرژانتین برخوردار است.

پنج- لوران بلان

بوسه های لوران بلان بر سر فابیان بارتز سنگربان تیم ملی فرانسه پیش از شروع بازی های این تیم، برای بیشتر دوستداران فوتبال به صحنه هایی فراموش نشدنی بدل گشته اند. بلان از سابقه نود و هفت مرتبه حضور در تیم ملی فرانسه برخوردار است و موفق شده با این تیم هم جام جهانی و هم رقابت های یورو را فتح نماید. لوران بلان همچنین به عنوان بازیکن حضور در تیم هایی نظیر بارسلونا، منچستریونایتد و اینترمیلان را نیز تجربه کرده است.

لوران بلان حضور خود در عرصه مربی گری را با تیم بوردو آغاز نمود و بعد از آن به عنوان سرمربی تیم ملی فرانسه انتخاب گردید، حال نیز وی با حضور بر روی نیمکت سرمربی گری پاریس سن ژرمن از شانس خوبی برای درخشش بیشتر در این عرصه برخوردار است و بی تردید در آینده از موفقیت های لوران بلان در عرصه مربی گری بیشتر شنیده خواهد شد.

شش- کارلو آنچلوتی

سرمربی آتی بایرن مونیخ یکی از موفق ترین سرمربیان عصر جدید فوتبال به حساب می آید و تا کنون هدایت تیم های بزرگی نظیر یوونتوس، میلان، چلسی، پاریس سن ژرمن و رئال مادرید را بر عهده داشته است. وی با این تیم ها علاوه بر فتح لیگ های مختلف اروپایی، سه مرتبه نیز موفق شده لیگ قهرمانان اروپا را فتح نماید، در حقیقت حضور این سرمربی ایتالیایی بر روی نیمکت مربی گری هر تیمی می تواند به ضمانتی برای موفقیت آن تیم بدل گردد.

آنچلوتی به عنوان بازیکن نیز به موفقیت های فراوانی دست یافته و یکی از بازیکنان تاثیرگذار تیم رویایی میلان در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود میلادی محسوب می گردد و موفقیت های فراوانی از جمله فتح لیک قهرمانان اروپا را تجربه کرده است.

هفت- فرانتس بکن باوئر

قیصر فوتبال آلمان نیز بی تردید از شایستگی لازم برای حضور در چنین لیستی برخوردار است، در خصوص سطح بالای وی در دوران فعالیت در فوتبال نیازی به توضیح بیشتر نیست، چون وی همواره یکی از بزرگترین بازیکنان تاریخ فوتبال محسوب می شود که در دهه هفتاد میلادی در عرصه ملی و باشگاهی به همه افتخارات ممکن دست یافته است. در زمینه مربی گری نیز وی بسیار موفق بوده که فتح جام جهانی 1990 ایتالیا را می توان بزرگترین شاهکار وی در این عرصه نام برد. فرانتس بکن باوئر در سطح باشگاهی نیز به عنوان سرمربی تاثیرگذار بوده و توانست در سال 1994 یک قهرمانی در بوندسلیگا و در سال 1996 یک قهرمانی در جام یوفا برای بایرن مونیخ به ارمغان بیاورد.

هشت- پپ گوادیولا

در زمینه نحوه مربی گری و تصمیمات پپ گواردیولا اختلافات فراوانی وجود دارد، با این وجود باید اعتراف نمود که این سرمربی اسپانیایی یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال می باشد که فوتبال مدرن را به شدت تحت تاثیر افکار پیچیده خود قرار داده است. در دوران فعالیت در فوتبال نیز گواردیولا مهره ای ارزشمند محسوب می گردید که به موفقیت های فراوانی در بارسلونا دست یافته است، موفقیت هایی که وی همه آنها را به عنوان سرمربی نیز در بارسلونا تکرار کرده است. بی تردید حضور وی نیز بر روی نیمکت مربی گری هر تیمی می تواند به ضمانتی برای موفقیت بیشتر آن تیم بدل گردد.

از وب سایت FTBpro Deutschland

منبع

نظرات 2 + ارسال نظر
b پنج‌شنبه 1 بهمن 1394 ساعت 23:27

چه جالب....اینجا همه ایتالیایی ند!!!!نتونستند کسی دیگه را پیدا کنند!!!خدایی این امار را از کجا درمیارید؟

اکبرماتئوس شنبه 3 بهمن 1394 ساعت 00:15

خیلی جالب بود. ولی اینو بدونید که کارنامه‌ ی مربیگری لوتار به طور کامل ناکام نبوده.
درباره ی قیصر هم بگم که اون بلند پرواز نبود و با کسب عنوان بهترین مربی جام جهانی، مربیگری را رها کرد.
در سال 1994هم در وسط فصل ،به داد بایرن رسید و با فتح دو جام برای همیشه دور مربیگری خط قرمز کشید. وگرنه نه کرویف و نه هیچ کس دیگه به گرد پاش نمی رسیدند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد