وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

اتحاد دو آلمان و نقش بازیکنان بخش شرقى در مانشافت

بعد از فروپاشى کامل بلوک شرق و دیوار آهنین که اتحاد دو آلمان را در سال 1990 به همراه داشت، تغییرات زیادى در همه زمینه هاى اقتصادى، سیاسى،‌ صنعتى و فرهنگى در این کشور روى داد که فوتبال و تیم ملى فوتبال این کشور نیز از این مسئله مستثنى نبوده اند.  

سوم اکتبر بیست و پنجمین سالگرد اتحاد دو آلمان مى باشد، به چنین رویداد مهمى از جنبه هاى سیاسى، اقتصادى، فرهنگى، صنعتى نگریسته شده است، اما اتحاد دو آلمان چه تاثیرى براى فوتبال ملى این کشور داشته است؟ این یادداشت به نقش بازیکنان متولد آلمان شرقى در مانشافت بعد از اتحاد دو آلمان مى پردازد.

 فرانتس بکن باوئر بعد از فتح جام جهانى 1990 در فینال فراموش نشدنى رم، به عنوان سرمربى تیم فاتح جام جهانى با چهره اى بشاش در یک کنفرانس خبرى حاضر شد تا به پرسش رسانه هاى بین المللى در زمینه این موفقیت بزرگ پاسخ دهد. یکى از خبرنگاران آمریکایى در این جلسه پرسشى را در زمینه آینده تیم ملى آلمان این گونه مطرح نمود که آیا از نظر فرانتس بکن باوئر آلمان متحد تیمى قوى خواهد بود که بتواند فوتبال جهان را تحت تاثیر خود قرار دهد، قیصر فوتبال آلمان در این زمینه پاسخى مشهور را به این صورت بیان نمود:

“من معتقدم که تیم ملى آلمان براى سال ها بدون شکست باقى خواهد ماند و به همین خاطر براى باقى دنیا متاسفم.
 

سال هاى بعد از جام جهانى 1990 ایتالیا اما آن طور که بکن باوئر پیش بینى نموده بود براى فوتبال آلمان به دورانى باشکوه و فراموش نشدنى تبدیل نگشتند و تیم ملى فوتبال این کشور موفق به تکرار موفقیت هاى بزرگ خود در عرصه بین المللى نشد، از طرفى دیگر بازیکنان زیادى از آلمان شرقى بعد از اتحاد دو آلمان توفیقى در راهیابى به مانشافت نداشتتند و تنها بازیکنانى نظیر آندراس تام، اولف کرشتن و ماتیاس سامر از بخش شرقى آلمان توانستند در آن سال ها خود را به مهره هایى تعیین کننده در مانشافت بدل نمایند.

بالاک و سامر چهره هایى تاثیرگذار

اما در رقابت هاى یورو 96 تغییرى بزرگ در این زمینه ایجاد شد، ماتیاس سامر متولد شهر درسدن در آلمان شرقى توانست مانشافت با مربى گرى برتى فوگتس را به فتح فینال ویمبلى و قهرمانى در این رقابت ها برساند و علاوه بر این به عنوان برترین بازیکن سال اروپا نیز انتخاب گردد. در سال 1997 اما ماتیاس سامر به دلیل مصدومیتى سنگین از تیم ملى کناره گیرى نمود که این موضوع با آغاز دوره فاجعه بار فوتبال آلمان در زمینه ملى هم زمان گردید، دوره اى که تا ظهور ستاره اى به نام میشائیل بالاک بازیکنى دیگر از آلمان شرقى ادامه یافت.

میشائیل بالاک در جام جهانى 2002 که آلمان به مقام نایب قهرمانى دست یافت، خوش درخشید، موفقیتى غیر قابل انتظار که فوتبال آلمان تنها مدیون گل زنى هاى میشائیل بالاک و درخشش فوق تصور الیور کان بود. میشائیل بالاک بعدها همچنین موفق شد به عنوان کاپیتان، مانشافت را به مقام سوم در جام جهانى 2006 که آلمان میزبان بود و نایب قهرمانى در رقابت هاى یورو 2008 برساند. در این دوران بى تردید میشائیل بالاک ملقب به "کاپیتانو" تاثیرگذارترین و درخشان ترین چهره فوتبال آلمان بود. گونتر نتسر اسطوره فوتبال آلمان اما کیفیت میشائیل بالاک را تا حدودى به اتحاد دو آلمان نسبت مى دهد:"بالاک در آلمان شرقى رشد نمود، در آنجا تنها بر کارهاى جمعى تاکید مى شد و نبوغ فردى کمتر مورد توجه بود."

تعداد بازیکنان آلمان شرقى در مانشافت در سال هاى اخیر به شدت کاهش یافته است و از طرفى پیش بینى بکن باوئر مبنى بر غیر قابل شکست ماندن تیم ملى آلمان نیز به واقعیت تبدیل نشد، اما آیا براى مانشافت برخى موفقیت هاى سال هاى اخیر بدون حضور بازیکنانى از شرق آلمان دست یافتنى بود؟ حداقل مى توان مدعى شد که قهرمانى آلمان در یورو 96 بدون حضور ماتیاس سامر قابل تصور نبوده و بدون میشائیل بالاک به احتمال زیاد مانشافت در بین سال هاى 2000 تا 2006 به طور کامل به تیمى درجه دوم در فوتبال جهان بدل مى گشت. بر طبق آمار نیز از بین 186 بازیکنى که بعد از اتحاد دو آلمان به تیم ملى آلمان دعوت شده اند، 34 بازیکن از آلمان شرقى بوده اند که این بازیکنان البته حدود یک سوم از گل هاى مانشافت را در سال هاى اخیر به ثمر رسانده اند.

در فتح جام جهانى 2014 برزیل آخرین موفقیت بزرگ فوتبال آلمان، بار دیگر بازیکنى از شرق این کشور نقشى مهم بر عهده داشت. تونى کروس که در سال 1990، زمانى کوتاه پیش از اتحاد دو آلمان به دنیا آمد در برزیل به مغز متفکر تیم بدل گشت و نه تنها یکى از بهترین بازیکنان کادر یوآخیم لوو محسوب مى گردید، بلکه تنها بازیکن اهل شرق آلمان حاضر در کادر تیم فاتح جام جهانى نیز بود، وى در این زمینه در گفته است:"واقعا من تنها بازیکن از شرق آلمان در کادر تیم هستم؟ شاید آخرین هم باشم."

به قلم Patrick Rösingاز وب سایت Focus

منبع

نظرات 3 + ارسال نظر
بهنام شنبه 11 مهر 1394 ساعت 07:55 http://footballsat.blogsky.com

فوتبالهای زوز دنیا وکانالهای رایگان دراین وبلاگ .اینکخ چه فوتبالی ازچه شبکه ای پخش میشه
http://footballsat.blogsky.com

بهنام شنبه 11 مهر 1394 ساعت 12:07 http://google.com

سلام دوستای عزیز و هوادارای آلمانی یه درخواستی ازتون داشتم کاری که با یسری از بچه ها شروع کردیم این هفته که داره میاد بازی مهم بایرن دورتموند که در کمال ناباواری شبکه سه این بازی مهمو پخش نمیکنه فقط بحث این بازی نیست کلا در حق هوادارای آلمان داره ظلم میشه خواهشا برین اینستا شبکه سه و خیلی محترمانه درخواست خودتونو بگین خیلی محترمانه من و یکسری از دوستان اونجا کامنت گذاشتیم شما هم ما رو تنها نذارین ممنون
اینستا شبکه سه: tv3.ir

نوید شنبه 11 مهر 1394 ساعت 14:02

من که هیچوقت از تیم های شرقی خوشم نیومده بازیکنایی هم از اونجا هستن همشون نمیگم بازیکنای بدی هستن ولی یه جورایی عوضین همیشه بازیکنای عوضی آلمان از شرقه تیم هاشون مث بازیکناشون همینطورن

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد