وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

ماتیاس سامر و سهم او از موفقیت بایرن مونیخ

 

ماتیاس سامر از سال 2012 به سمت مدیر ورزشى باشگاه بایرن مونیخ انتخاب شده است و با هشدارها و انتقادات همیشگى از تیم، خود را به چهره اى جنجالى تبدیل نموده است. اما براى او چه سهمى در موفقیت بایرن مونیخ مى توان قائل بود؟

دوازدهم سپتامبر 1990 به روزى تاریخى در فوتبال آلمان تبدیل شده است، نه به این دلیل که ماتیاس سامر در این روز و در پیروزى 2:0 آلمان شرقى مقابل بلژیک زننده هر دو گل تیم خود بود، بلکه به این دلیل که این بازى آخرین دیدار آلمان شرقى یا جمهورى دموکراتیک آلمان بوده است و نود و هشت روز بعد از چنین اتفاقى، ماتیاس سامر موفق شد به عنوان اولین بازیکن از آلمان شرقى پیراهن تیم ملى آلمان را به تن نماید. در واقع فرو ریختن دیوار برلین باعث تغییرات زیادى در زندگى ماتیاس سامر شد، چون وى پس از اتحاد دو آلمان بلافاصله تیم شهر زادگاه خود دینامو درسدن را ترک نمود و به اشتوتگارت پیوست.

در سال 1992 او به اینتر ایتالیا پیوست اما با وجود کسب عنوان قهرمانى سرى آ با این تیم، هرگز در ایتالیا دوران خوشى نداشت و بار دیگر به بوندسلیگا و این بار به دورتموند بازگشت. پیوستن او به دورتموند مقارن با ایجاد رنسانسى در این باشگاه آلمانى بود، قابلیت هاى فنى و روحیه مبارزه طلبى سامر او را به بازوى مستقیم سرمربى تیم در میدان بدل نمود.

ماتیاس سامر به عنوان رهبر تیم، دورتموند را به قهرمانى در بوندسلیگا، لیگ قهرمانان و لیگ باشگاه هاى جهان رساند و تیم ملى آلمان را نیز با درخششى که توپ طلا را براى او همراه داشت، به مقام قهرمانى در رقابت هاى یورو 96 رساند. مصدومیت بسیار شدید از ناحیه زانو تنها عامل توقف دوران درخشان فوتبال او بود، به طورى که به دلیل عفونت، حتى قطع پا نیز او را تهدید مى نمود. سامر در این رایطه معتقد است:" این مصدومیت باعث شجاع تر شدن من گردیده است، چون من عاشق فوتبال هستم."

او سپس براى چهار فصل هدایت دورتموند را بعه عنوان سرمربى بر عهده گرفت و توانست این تیم را در سال 2002 به قهرمانى در بوندسلیگا برساند. سپس او براى مدت کوتاهى به عنوان سرمربى اشتوتگارت برگزیده شد و بعد از آن از سوى فدراسیون فوتبال آلمان به عنوان مدیر ورزشى انتخاب گردید. در منصب جدید ماتیاس سامر به اصلاح طلبى تبدیل شد که افکارى انقلابى در بخش کار با جوانان داشت که فوتبال آلمان هنوز هم از آن بهره بردارى مى نماید. در سال 2012 سران بایرن مونیخ، سامر را به عنوان مدیر ورزشى باشگاه خود انتخاب نمودند و وظیفه او در این مقطع بازگرداندن هر چه سریع تر بایرن مونیخ به دوران اوج بود.

تابستان 2012 هنگامى که ماتیاس سامر به مونیخ پیوست، تابستان تغییرات بزرگ بود. بایرن مونیخ به تازگى فینال خانگى لیگ قهرمانان را از دست داده بود و شرایط چندان مناسبى نداشت. براى از دست دادن چهره تیمى بازنده، مونیخى ها خیلى سریع بازیکنانى نظیر ژردان شکیرى، ماریو ماندژوکیچ و دانته را جذب نمودند و بعد از آمدن ماتیاس سامر، بایرن مونیخ خاوى مارتینز جچهل میلیون یورویى را نیز به کادر خود اضافه نمود.

بایرن مونیخ در فصل 2012/13 به موفقیتى تاریخى رسید و توانست یک سه گانه فراموش نشدنى را کسب نماید. سال بعد از چنین موفقیتى، بایرن مونیخ باز هم خود را تقویت نمود، پپ گواردیولا جانشین یوپ هاینکس شد، ماریو گوتسه به مبلغ 37 میلیون یورو از دورتموند و تیاگو به مبلغ 25 میلیون یورو از بارسلونا خریدارى شدند. علاوه بر این پیرامیل هویبیرگ و یان کریشهوف به درخواست سامر به تیم اضافه شدند. اما ماریو گومز که در زمان یوپ هاینکس غیر قابل چشم پوشى به نظر مى رسید و لوئیز گوستاوو، به دلیل عدم تطبیق پذیرى با ایده هاى پپ گواردیولامجبور به ترک مونیخ شدند.

در سال 2014 بایرن مونیخ باز هم فعالیت بیشترى در بازار نقل و انتقالات داشت و براى جذب بازیکنانى نظیر مهدى بن عطیه، خوان برنات و ژابى آلونسو 50 میلیون یورو سرمایه گذارى نمود. اما جذب روبرت لواندوفسکى به صورت بازیکن آزاد بى تردید شاهکار ماتیاس سامر به حساب مى آید. سباستین روده و سینان کورت نیز با اصرار سامر به عنوان بازیکنان آینده دار به مونیخ آورده شدند. مهمترین نکته مبهم فعالیت هاى ماتیاس سامر در این سال ها اما بى تردید صدور مجوز جدایى تونى کروس و جایگزینى او با ژابى آلونسوى مسن تر مى باشد.

از هنگام پیوستن سامر به بایرن مونیخ، همواره پرسش هایى در خصوص نقش وى در این تیم مطرح بوده است. مطبوعات آلمانى در این مدت زمان از وى به عنوان جستجوگر مشکلات، روشنفکر و یا هشدار دهنده لجباز یاد کرده اند، با همه این مشخصات اما بى تردید وى مهمترین دستیار پپ گواردیولا محسوب مى شود. او همواره نگاهى روانشناسانه و تحلیلى به تیم داشته است و سعى دارد جریان هاى منفى در روند بازى تیم حتى در هنگام پیروزى را شناسایى نموده و برطرف نماید تا تمرکز تیم بر هم نخورد، سامر در حقیقت به نوعى وظیفه حفظ تعادل بین نفوذ آلمانى و اسپانیایى در تیم را دارد.

در مونیخ همه از عملکرد ماتیاس سامر راضى هستند به طورى که قرارداد او بسیار زودتر از موعد تا سال 2018 تمدید شده، ماتیاس سامر براى رسیدن به موفقیت از هیچ کوششى فروگذار نیست و از روحیه پیروزى طلبانه اى برخوردار است که آن را به تیم نیز منتقل نموده است. در حال حاضر وى با همکارى پپ گواردیولا در فکر ایجاد یک تغییر نسل نرم در بایرن مونیخ است، سینان کورت و یوشوآ کیمیش در واقع سرمایه گذارى هاى سامر براى فردا هستند. هر چند که پیدا کردن جانشینان مناسبى براى ریبرى، روبن، شواین اشتایگر و لام کارى بسیار دشوار به نظر مى رسد.
 

به قلم مارتین ارنست از وب سایت Goal 

 

منبع

نظرات 2 + ارسال نظر
basti31 جمعه 29 اسفند 1393 ساعت 02:13

ی مدیرکاردان,قاطع,خیلی خیلی دوستش دارم.فوتبال المان بهش مدیونه همینوبس!

باستین جمعه 29 اسفند 1393 ساعت 07:59

خداى میتونه سکان بایرن رو به دست بکیره

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد