وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

برای کلوزه ای که رونالدو و مولر نبود

ساعاتی پیش میروسلاو کلوزه 36 ساله از بازی های ملی خداحافظی کرد و باید اکنون به خاطر ثبات و دستاوردهای دوران فوتبالی اش مورد ستایش قرار گیرد.


فکر می کنم هیچ کس در اعماق قلب اش دوست نداشت میروسلاو کلوزه رکورد گلزنی گرد مولر در تیم ملی آلمان یا رونالدو در جام های جهانی را بشکند، ولی این مهاجم باشگاه لاتزیو هر دوی این کارها را در سال 2014 انجام داد. کلوزه بعد از آنکه در ماه ژوئن با گلزنی مقابل ارمنستان، رکورد گرد مولر در تیم ملی را پشت سر گذاشت، موفق شد با گشودن دروازه سله سائو در جام جهانی هم خود را به آقای گل تمام ادوار جام جهانی بدل کرده و رونالدو برزیلی را نفر دوم این لیست کند. میرو دوران 13 ساله حضورش در تیم ملی را با 71 گل زده در 137 بازی ملی و قهرمانی در جام جهانی، به پایان برد. دید بین المللی نسبت به رقابت مولر و کلوزه این است که نفر قبلی بیشتر از نفر بعدی استحقاق حفظ رکورد بهترین گلزن ملی تاریخ آلمان را داشت.

بمبر مشهور مانشافت توانسته بود 68 گل ملی خود را در تنها 62 بازی ملی به ثبت برساند که بی نظیر بود و بعد از زدن گل قهرمانی آلمان در جام جهانی 1974، از فوتبال خداحافظی کرد. این آمار ثبت شده توسط مولر هیچ گاه قابل رقابت نخواهد بود. او که یکی از فوق ستاره های معدود دوره خود بود که قبل از ظهور ستاره های عصر مدرن بازی زیبا می زیست. آن زمان هنوز اینجا و آنجا رازهای بسیاری بین فوتبالیست ها وجود داشت و ستاره های آن به خاطر تنها یک بازی بد، از صفحه فوتبال محو نمی شدند. مولر اگر امروز هم بازی می کرد، می توانست به یکی از بهترین ها بدل شده و یک اسطوره باشد. شما نمی توانید اسطوره ها را شکست دهید.

یکی از اولین مربیان مولر در بایرن او را "کوتاه و چاق" خوانده بود. او مگر آنکه بوی گل به مشامش خورده باشد، چندان تحرکی نداشت و شاید در دوران مدرسه هم فقط به عنوان دروازه بان از او استفاده می شد. با این حال رکوردهای او منطق را هم از پا درمی آورد. می توان ادعا کرد که دوره درخشش فرانس بکن بائر افسانه ای، او مهم ترین بازیکن بایرن و آلمان بود. او برای گلزنی متولد شده بود. کلوزه همیشه به صداقت مشهور بوده است. او بعد از شکستن رکورد مولر در تیم ملی در مورد این مساله گفته بود: "رکورد بسیار ارزشمندی است، ولی نمی خواهم مرا در سطحی برابر با گرد قرار دهید. مقایسه ما بیشتر به یک لطیفه شبیه خواهد بود."

اگر به اعداد و ارقام توجه کنیم خواهیم دید که مقایسه آن دو مضحک است. مولر توانسته بود در تقریبا نیمی از بازی هایی که کلوزه انجام داد، تعداد برابری از گل ها را ثبت کند. افتخارات او را هم اضافه کنید تا به طبیعت مقایسه او و میرو پی ببرید. در هر حال، زمان تغییر می کند و همان طور که لیونل مسی توانست رکورد بیشترین تعداد گل مولر در یک سال تقویمی را ازان خود کند، کلوزه هم رکورد گلزنی در تیم ملی او را مال خود کرد. حتی توماس مولر هم به عنوان شماره 13 این سال های مانشافت، یک تهدید برای گرد به شمار می رود و حتی اگر رخ هم ندهد، حضور گرد مولر در رده دوم برترین گلزن های ملی آلمان می تواند موجب سوتفاهم در وجهه اش شود.

در طرف مقابل، رسیدن کلوزه به رکورد مولر در تیم ملی و گذشتن از رکورد رونالدو در نیمه نهایی جام جهانی 2014 مقابل برزیل، بیشتر از آنکه نشانی از جرقه ناگهانی او باشد، ثمره ثبات بالای کاری اوست. درست است که او وقتی در 2002 مقابل عربستان چشم ها را به سوی خود جلب کرد، مهاجمی سریع بود، ولی هیچ کس فکر نمی کرد کلوزه بلندقد و سنتی، بتواند 12 سال در تیم ملی در سطح اول آن، حضور داشته باشد، اما این گونه شد. او یکی از 3 بازیکنی است که توانسته در 4 جام جهانی گلزنی کند در حالی که دو نفر دیگر پله و اووه زیلر هستند. چه او را دوست داشته باشید و چه از او متنفر باشید، او یادآور دوران قبل از سرمایه گذاری عظیم آلمان در فوتبال پایه و معرفی بازیکنان کلاس جهانی یکی بعد از دیگری طی دهه گذشته است. کلوزه حتی با وجود تغییر ماهیت فوتبال آلمان و جانشینی یرمیس با فرینگز و فرینگز با خدیرا و خدیرا با کرامر، در تیم ملی دوام آورده است.

عدم توفیق در رده باشگاهی هیچ گاه نتوانست حتی با وجود پشت خط ماندن بازیکنانی چون اشتفان کیسلینگ، جایگاه میرو در قلب یواخیم لوو را تضعیف کند. او همان طور که ماریو گومز را شکست داده بود، رقیب دیگری را هم پشت سرگذاشت و سرپا ایستاد. کلوزه به عنوان تنها بازیکنی در تاریخ جام جهانی شناخته می شود که توانسته در 3 جام جهانی، 4 گل یا بیشتر از آن گل بزند و آلمان هیچ گاه در بازی هایی که شماره 11 سابق اش گلزنی کرده، بازنده نبوده است. او یکی از ارکان موفقیت تاریخی ژرمن ها در برزیل هم به شمار می رود.

پس بهتر است به یاد داشته باشیم که بهتر بودن کدام مهاجم آلمان مهم نیست، چون مولر ثابت کرده که قابل مقایسه با کلوزه نیست. بهتر بودن کدام گلزن جام جهانی از بین رونالدو و کلوزه هم اهمیت ندارد، چون باز هم رونالدو برنده جدال خواهد بود. با این حال، کلوزه برای مدت طولانی تری بازی کرد و آمار بهتری هم ثبت کرده و رکوردها را یکی پس از دیگری شکسته است و برای درخشان تر کردن آن، جام جهانی را هم ازان خود نموده است. پسرک آلمانی رونالدو و مولر نبود، ولی  ولی لایق تمام احترامات بود. 

 

به قلم پیتر استانتون، نویسنده بین المللی گل

نظرات 14 + ارسال نظر
Nima Muller دوشنبه 20 مرداد 1393 ساعت 20:08

از تنها چیزی که ناراحتم اینه که اسم کلوزه زیاد جلوی عنوان بهترین گلزن جام جهانی نمیمونه.
واقعا حیفه چونن توماس مولر خیلی زود رکوردش رو میشکنه

خدا کنه توماس هم به چیزایی که لایقشه برسه.

محمد دوشنبه 20 مرداد 1393 ساعت 20:21

نویسنده رو :فکر می کنم هیچ کس در اعماق قلب اش دوست نداشت میروسلاو کلوزه رکورد گلزنی گرد مولر در تیم ملی آلمان یا رونالدو در جام های جهانی را بشکند.

هینجا تو سایت همه دوس داشتن رکوردها جابجا بشه. رونالدو ممکنه از کلوزه بهتر باشه ولی نه اون اندازه. گرد مولر هم باید با بازیکنای زمان خودش مقایسه کنن نه با بازیکنای امروزی که تو فوتبال فوق تاکتیکی بازی می کنن.

MERSAD33 دوشنبه 20 مرداد 1393 ساعت 21:00

ایشالا که مابقی عمرتو با شادی سپری میکنی

ریبرو دوشنبه 20 مرداد 1393 ساعت 21:05

اقا جان من ترکیبای بازی بایرن رو که قراره با دورتموند بازی کنه نگاه کنید باز این پپ رفته اشتارک رو دروازه بان کرده هنوز از اون باختش مقابل ام ال اس عبرت نگرفته بابا لامصب نویرو دروازه بان کن دیگه اخه بازی سوپر کاپ المانه ها اگه بایرن از دورتموند باخت با اون بازیکنایی که پپ گزاشته میبازیما حالا ما که از خدامونه ببریم خدایا بایرنو قهرمان کن زنده باد بایرن مونیخ راستی روبن چرا بازی نمیکنه؟؟؟؟؟

محمد دوشنبه 20 مرداد 1393 ساعت 21:54

کلوزه تموم کننده خوبیه مردونه میجنگه

ارین دوشنبه 20 مرداد 1393 ساعت 21:54

یعنی اگه بایرن با این ترکیب با دورتموند بازی کنه باید به عقل گواردیولا شک کرد

لواندوسکی دوشنبه 20 مرداد 1393 ساعت 22:01

با این ترکیب باختبون حتمیه 100 درصد شاید گواردیولا فکر می کنه بازی دوستانه است

mohammad دوشنبه 20 مرداد 1393 ساعت 22:05 http://bayern.blogsky.com

آقا هنوز که کاملا مشخص نیست که ترکیب چی هست در ضمن من همیشه کلوزه را دوست داشتم اون خاطرات خوبی را با آلمان داشت و من همیشه دوستش داشتم.هر جا هست امیدوارم موفق باشه.

آرین دوشنبه 20 مرداد 1393 ساعت 22:53

می خواستم بدونم بازی سوپر کاپ آلمانو تو شبکه سه یا ورزش می ده

الیور کان دوشنبه 20 مرداد 1393 ساعت 23:34

یعنی چی که اشتارک دروازه است مگه بهترین جانشین برای تیتان که کل دنیا داره میگه یه روزی میرسه که میگن نویر از کان بهتر یود رو بیرون بندازیم که اون اشتارکو بزاریم خاک حیفه گل تو سر پپ

آلمان 90 + 14 سه‌شنبه 21 مرداد 1393 ساعت 00:19

خیلی دوست دارم ....... میرو

محمد سه‌شنبه 21 مرداد 1393 ساعت 00:37

تمامی فورواردهای معروف و شاخص همزمان با کلوزه چی کار کردن:
رونی 3 جام جهانی 1 گل
مسی 3 جام جهانی 5 گل
رونالدو 3 جام جهانی 3 گل
تیری هانری 4 جام جهانی 5 گل
نمی دونم چرا به کلوزه میرسه همه دوست دارن گلاشو بی ارزش کنن.
حالا اگه مسی و رونالدو بودن اون کثافتای به ظاهر گزارش نمای تلویزیون چقدر خودشونو پاره می کردن.
حالا 33 و 34 سالگی این بازیکنارو هم می بینیم

المایرن سه‌شنبه 21 مرداد 1393 ساعت 08:34

درود بر کلوزه

آلمان پادشاه فوتبال سه‌شنبه 21 مرداد 1393 ساعت 09:14

ممنون آدمین خیلی زیبا بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد