وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

پل برایتنر

 

به گزارش وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران، پنجم سپتامبر سالروز تولد 60 سالگی پل برایتنر یکی از اسطوره های فوتبال آلمان می باشد. او یکی از اولین سوپراستارهای فوتبال آلمان بود که عناوین قهرمانی بسیاری را بهمراه تیم باشگاهی بایرن و تیم ملی آلمان کسب کرد. متن زیر بازگردانی از مقاله ای است که در سایت رسمی فیفا برای بزرگداشت این اسطوره منتشر شده است.

پل برایتنر یکی از فوتبالیست های با کلاس جهان بود، اما یکی از دلایل افسانه ای شدن وی علاوه بر تکنیک خوب، شخصیت فوق العاده و چند وجهی اوست. برایتنر رفتاری مسئولانه را در داخل زمین و خارج آن به نمایش می گذاشت و یکی از افرادی بود که قدرتمندانه در مورد فوتبال صحبت می کند.

او از بازیکنان بومی تیم باواریایی بود. برایتنر و سخت کوشی، همواره دست به دست در کنار هم هستند بطوریکه برخی ها به او عشق می ورزند و برخی دیگر از وی متنفرند. امروزه سالها پس از دوران درخشان حرفه ای پل برایتنر، او همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده است و با حضور در برنامه های تلویزیونی و نقل قهرمانی ها و گاهی نیز با مطرح کردن کنایه هایی توانسته طرفداران خود را راضی نگه دارد.

مسلما یکی از موفقیت های فراموش نشدنی دوران حرفه ای او جام جهانی 1974 و فینال آن در خاک آلمان بود. باواریایی آتشین، بهمراه فرانتس بکن باوئر یکی از رهبران تیم ملی فوتبال آلمان محسوب می شد. دیدار فینال جام 1974 برابر تیم ملی هلند انجام شد و نارنجی پوشان موفق شده بودند با پنالتی زود هنگام در دقیقه 2 بازی، با یک گل از میزبان پیش بیافتند. ژرمنها در دقیقه 25 موفق شدند تک گل هلند را با ضربه پنالتی پل برایتنر پاسخ گویند و گرد مولر نیز تیر خلاص را در دقیقه 43 بر پیکر لاله های نارنجی نواخت تا تیم ملی آلمان قهرمانی جهان را در خاک خود جشن بگیرند.

پل برایتنر در مورد پنالتی فینال اینگونه می گوید: "حتی از بازی افتتاحیه جام 74 ،ما در مورد اینکه در صورت بدست آوردن ضربه پنالتی چه کسی پشت توپ قرار گیرد صحبت می کردیم و هیچ کسی این مسئولیت را نمی پذیرفت. گرد مولر نیز چند ضربه پنالتی را در بوندسلیگا از دست داده بود و کس دیگری پا پیش نمی گذاشت. تا اینکه من گفتم من اینکار را انجام خواهم داد."

 

قهرمانی ها و جایگاهی در کنار پله 

برایتنر در دوران حرفه ای فوتبال خود در واقع تمامی جام های ممکن را بدست آورده است. دو سال پیش از جام جهانی 1974 برایتنر عضو تیم قهرمان یورو 1972 بلژیک بود و قهرمانی اروپا را بهمراه تیم رویایی آلمان جشن گرفت. هنوز هم تیم آن زمان آلمان ها یکی از برترین تیم های ملی است که ژرمن ها داشته اند. هواداران به دلیل شکل ظاهری و آرایش موهای برایتنر نام مستعار "مرد آفریقایی" را به وی داده بودند. او با پیراهن بایرن نیز قهرمانی های متعددی را در لیگ و جام حذفی آلمان بدست آورد و همراه تیم رویایی بایرن موفق شد عنوان برتر لیگ قهرمانان اروپا را نیز بدست آورد.

او اکثر موفقیت های خود را با پیراهن قرمز بایرن تجربه کرد. او با غول باواریا 5 عنوان قهرمانی در بوندسلیگا و دو بار قهرمانی در جام حذفی را کسب کرد و مدتی را نیز در لا لیگا و باشگاه رئال مادرید گذارند. او همراه کهکشانی ها دو بار عنوان قهرمانی لیگ اسپانیا و یک بار نیز قهرمانی در کوپا دل ری را بدست آورد. برایتنر به عنوان یکی از برجسته ترین هافبک های فوتبال جهان، همواره جلوتر از زمان خود حرکت می کرد. او به عنوان یک مهاجم بسیار خوب گلزنی می کرد و در دوران انتهای فوتبال خود در پست دفاع حاضر شد و در دفاع نیز بسیار کم اشتباه و قابل اعتماد بود.

برایتنر هر جایی که حضور داشت موفقیت با وی همراه می شد. او به دنبال یک سری اختلافاتی که با کادر مربیگری و برخی از بازیکنان تیم ملی آلمان داشت از حضور در جام جهانی 1978 باز ماند. جام جهانی 78 در آرژانتین برگزار می شد که یکی از بدترین و فاجعه بارترین جام های جهانی برای آلمان بود. او بار دیگر به تیم ملی دعوت شد و اینبار کمک کرد تا آلمان ها در جام جهانی 1982 به فینال بازی ها راه یابند ولی در فینال بازی را با حساب 3 بر 1 به ایتالیا واگذار کردند. برایتنر پس از کسب عنوان نائب قهرمانی اولین فردی بود که کنار پله موفق شده بود در دو فینال جام جهانی حضور داشته باشد.

 

یک اسطوره دست نیافتنی 

با توجه به توانایی ها استثنائی و قدرت بالای رهبری، او به یک نام معروف در سراسر جهان بدل شد. در بیرون زمین نیز فعالیت های غیر متعارفی داشت و اکثرا در فعالیت های اجتماعی حاضر می شد. وی در سن 18 سالگی تحصیلات دانشگاهی را رها کرد و به عنوان یک فوتبالیست حرفه ای وارد بایرن شد. زمانیکه جوانتر بود یکی از حاشیه سازان سیاسی باشگاه بایرن محسوب می شد. او در یکی از اجتماعات سیاسی با بالابردن عکس چه گوارا با وی ابراز همدردی کرده بود.

او در مورد مدال ها و قهرمانی هایی که بدست آورده است می گوید: "این قهرمانی ها چشم گیر است و من نمی توانم چیزی را مقابل آن قرار دهم اما همه آن ها یک نماد هستند که برای قهرمانی جهان در نظر گرفته می شود. این مدال ها تنها برای من ارزشی معادل یک نماد دارند نه چیزی بیشتر و نه کمتر. اهمیت این مدال ها به دلیل زیبایی آن ها نیست بلکه دلیل اهمیت آن ها ارتباطی است که با مردم دارند."

به نظر می رسد هیچ پایانی برای پیچیدگی های و جذابیت های شخصیتی برایتنر وجود ندارد. او حتی خویشاوندی دوری با پاپ بندیکت شانزدهم نیز دارد. برایتنر که قهرمانی اروپا و جهان را در سن 22 سالگی کسب کرد یکی از اولین سوپراستارهای فوتبال آلمان بود ولی او هرگز در اوج قهرمانی، پیشینه خود را فراموش نکرد. او امروزه برای بایرن به عنوان یک مشاور فعالیت می کند و با حضور در رسانه ها مانند همیشه با کلامی صریح سخن می گوید. روحی آزاد و مطمئن و عزمی راسخ برای دستیابی به اهداف بلند پروازانه همواره از ویژگیهای او بوده و برای همیشه خواهد بود.

 

آیا می دانید که: 

پل برایتنر در سال 1977 پس از ترک باشگاه رئال مادرید در اقدامی عجیب به باشگاه گمنام اینتراخت برانشویگ پیوست و پس از حضور یک ساله در این باشگاه بار دیگر به خانه خود، بایرن مونیخ بازگشت.

برایتنر استعداد های دیگری نیز در زمینه هنرپیشگی داشت و آنرا در سال 1976 با حضور در فیلم وسترن با عنوان Potato Fritz به خوبی نشان داد.

پل برایتنر و اولی هوینس رئیس باشگاه بایرن از دوستان بسیار صمیمی هستند و قدمت دوستی آنها به چندین دهه پیش باز می گردد. این دو در ابتدای حضور خود در باشگاه بایرن مونیخ در آپارتمانی مشترک در مونیخ زندگی می کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد