وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

مرته ساکر: برای قهرمانی در یورو 2012 خیلی انگیزه داریم

  

به گزارش وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران٬ پرمرته ساکر، مدافع تیم ملی آلمان و وردربرمن، گفت‌‌وگویی با سایت فیفا انجام داده است که در ادامه می خوانیم.

آقای مرته‌ساکر، واقعا هتل محل اقامت تیم ملی در لهستان و اوکراین رزرو شده است؟  

(می‌خندد) تدارکات در این مورد از چند سال قبل انجام گرفته است، ولی این گونه برنامه‌‌ریزی‌ها را باید با قدرت انجام داد. البته ماموریت ما برای حضور قاطعانه در جام ملت های 2012 اروپا هنوز نهایی نشده است.

تصور می‌کردید اینقدر با صلابت در مرحله مقدماتی یورو 2012 حاضر شوید؟  

همیشه چنین چالش بسیار بزرگی وجود دارد. آن برد مقابل ترکیه، یک نتیجه کلیدی بود که مسلما به ما مثل موفقیت در بازی در خانه بلژیک، کمک کرد. این دو مصاف، مسابقاتی بودند که واقعا نشان دادیم می‌خواهیم صعود کنیم. ما در سال‌های اخیر به مقام‌های دوم و سومی رسیده‌ایم، ولی در این حال هر بازیکنی انتظار دارد عاقبت به جام قهرمانی برسد.

پس هدف نهایی شما کسب قهرمانی یورو 2012 است؟  

برای این منظور کماکان آماده‌ایم، ولی همیشه تیم‌های هستند که ما را از رسیدن به ایستگاه آخر، محروم می‌کنند. ما خواهان کسب جام هستیم و خیلی هم انگیزه داریم.

در تیم ملی آلمان اکنون شاهد ظهور موج جوانگرایی خاصی هستیم. موجی که می‌گوید بازیکن جوان کارآمدتر است. یک بازیکن 26 ساله مثل شما به این گونه مسائل چگونه فکر می‌کند؟
واقعیت این است که روند فعلی برای فوتبال آلمان بسیار مهم است که بازیکنان در سنین کم، در قالب بازیکن اصلی در بوندسلیگا تجربه‌اندوزی می‌کنند. خودم از همین طریق قبلا به تیم ملی رسیدم. چنین خصلتی برای آینده فوتبال بسیار حائز اهمیت است. تازه اگر روزی برسد که از نظر فنی دیگر در اوج نباشم، آن‌وقت جایم را برای دیگری آماده می‌کنم.

کارشناسان می‌گویند که سن 26 سالگی اوج دوران فوتبالی یک بازیکن تازه شکل می گیرد. آیا این ایده را قبول دارید؟
بله. در سال‌های گذشته پیشرفت هایی وجود داشته است. ضمن آنکه میزان فشارها بر یک بازیکن 26 ساله هم نسبت به قبل بیشتر شده است. در همین بازی‌های ملی فشار زیادی به یک بازیکن وارد می کنند.

شما از سال‌ها قبل جزو ترکیب اصلی تیم ملی آلمان هستید، ولی وقتی بحث فرماندهی و کاپیتانی پیش آید، فکر آدم در وهله نخست متوجه بازیکنانی دیگر مثل فیلیپ لام یا میروسلاو کلوزه می‌شود. در این‌گونه مسائل حق شما نادیده گرفته می شود؟
من به این قضیه طور دیگری فکر می کنم. از سال‌ها قبل جزو شورای بازیکنان تیم ملی هستم. جایگاه خودم را در تیم ملی کاملا یافته‌ام. ما بازیکنان زیادی داریم که می‌توانند نقش فرمانده را به خود بگیرند که من هم جزیی از این گروه هستم. خیلی مهم نیست که از من به عنوان فرمانده نام ‌برده نشود. تیم ملی مجموعه‌ای همگون است که تلاش می‌کند و قدرت می‌گیرد. مهم‌ این است که کدام‌یک بهتر از همه فرمانده باشد. ما در سال‌های گذشته فقط یک فرمانده خاص نداشته‌ایم. بلکه گروهی بوده‌ایم که خودش را یافته و هرکس خودش را در موفقیت سهیم دانسته است.

تا به حال شما در پیراهن تیم ملی توانسته‌اید گلی بزنید؟  

سال 2005 و در بازی با استرالیا در جام کنفدراسیون‌ها بود. خوب می‌توانم به خاطر بیاورم که چه کار کردم. چون توپ را با روی پیشانی محکم به سمت دروازه زدم. بعد از زدن گل احساس خوبی پیدا کردم که امیدوارم بازهم همین احساس را تجربه کنم.

آینده کاری‌تان چه می‌شود؟ در وردربرمن می‌مانید یا جدا خواهید شد؟  

من هنوز یک سال دیگر با وردربرمن قرارداد دارم. باید دید آینده چه خواهد شد. وردربرمن با وجود پشت سرگذاشتن فصلی ضعیف، هنوز هم دورنمای خوبی دارد تا تیمی بالانشین باشد. این موضوع برای هر بازیکن به طور قطع مهم است.

از مدت‌ها قبل شایع بوده که شما راهی لیگ برتر انگلیس خواهید شد. چه چیز لیگ برتر برای شما جذاب است؟ آن وقت چرا به اسپانیا نمی‌روید؟
از نظر دورنمای کاری، لیگ برتر انگلیس رقابت‌هایی است که بسیار مجذوب‌کننده است. البته در سال‌های اخیر جذابیت‌ بوندسلیگا هم افزایش یافته است، ولی لیگ برتر انگلیس و لالیگا جلوتر از بوندسلیگا هستند که تیم‌های خوب زیادی دارند. انتقال به چنین لیگی از نظر فنی و شخصی باعث تحول می‌شود.

لیگ برتر انگلیس بهترین لیگ جهان است؟  

در اسپانیا 2 تیم هستند که حرف اول وآخر را می‌زنند. بارسلونا اکنون به منزله "معیاری" برای سنجش است. البته از نظر فیزیکی، لیگ انگلیس بهترین لیگ جهان است. مقایسه این لیگ‌ها کاری بسیار سختی است که من هم دنبالش نمی‌روم. هر 2 لیگ واقعا در سطح بالایی هستند.

فصل گذشته برخلاف تیم ملی که همه‌چیزش مثبت بود‌، اوضاع در تیم باشگاهی‌تان خوب نبود. تیمی که در لیگ قهرمانان بوده، ‌سرانجام در رده سیزدهم جدول بوندسلیگا ایستاد. چقدر تلاش کردید آن دوره را از خاطر ببرید؟
کارسختی بود. مدت‌ها برای حفظ تیم در دسته اول برخود لرزیدیم و تلاش کردیم. خوشحال شدیم که یک هفته مانده به پایان فصل مقابل دورتموند برنده شدیم و به این ترتیب حفظ تیم در دسته اول قطعی شد.

با این حال سقوط تیم در فصل قبل کاملا باعث شگفتی شد. علت این افت چه بود؟  

از همان ابتدای شروع فصل اوضاع خوب پیش نرفت. وضعیت تیم از نظر مصدومیت‌‌ها، در همان بدو کار، باعث دشواری بود. ما در قالب تیم موفق نشدیم، جای خالی بازیکنان مصدوم را پر کنیم. قدرت تیم نیز کافی نبود.

وردربرمن می‌تواند فصل بعد باردیگر در صدر جدول حضور داشته باشد و تاخت و تاز کند یا اینکه باید به حداقل روزی ممکن، بسنده کند؟
تصمیمات مشخصی در تابستان امسال گرفته می‌شود. وقتی بازیکنی مثل تورستن فرینگس، یعنی بازیکن محوری و کاپیتان چند سال گذشته تیم کنار می‌رود، در این باره صحبت می‌شود که تیم تازه‌ای شکل گیرد. هرچند که خانه تکانی اساسی نیز در کار نباشد. البته خیلی سخت است که از حالا بتوان گفت در بالای جدول خواهیم تاخت. اول از همه باید مطابق با انتظارات وارد فصل شویم و بنگریم اوضاع چگونه خواهد شد.

با رفتن فرینگس در حقیقت یک یار قدیمی از وردربرمن جدا شد. از این بابت ناراحت نیستید؟ با او حرف نزدید؟
مسئله او و وردربرمن به گونه‌ای بود که می‌خواست به کارش در اینجا ادامه دهد. حرف کلی او همین بود. وقتی بازیکنی سال‌های سال برای تیمی بازی کرده باشد، با همه شرایط آن می‌سازد، اما اینکه قضیه آخرش اینگونه شد ‌به هرحال تعجب‌انگیز بود و برای وردربرمن نبود او یک نقصان بزرگ است.

از نظر شما بهترین مدافع حال حاضر کیست؟ الگوی شما کیست؟  

من قبلا توجه ام به جای بازیکنان متوجه برخی تیم‌ها بود. از این جهت یک مدافع الگوی خاص ندارم. هرچند که به کار همه مدافعین توجه می کنم و خیلی ها مورد پسندم هستند.

چه خصلتی یک مدافع را برجسته می‌کند؟  

این که بتواند در نبردهای تن به تن همه چیز را به سود خود به پایان ببرد. این که بتواند تشخیص دهد در یک جنگ تن به تن چگونه باید وارد شود و تا آخر چگونه باید رفتار کند. این قضیه البته با فهم تاکتیکی بسیار مرتبط است.

نظرات 1 + ارسال نظر
شروین سه‌شنبه 28 تیر 1390 ساعت 16:44

خوبه این جام تیم المان با وجود اوزیل و خدیرا و ...دیگه قهرمانه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد