وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

یواخیم لو

  

یواخیم لو، سوم فوریه سال 1960 در شوناو در شوارتزوالد (جنگل سیاه) آلمان به دنیا آمد. لو که او را یوگی نیز خطاب می‌کنند، دوران کورکی و نوجوانی‌اش را در محل تولد خود در شوناو گذراند. پس از اتمام مدرسه ابتدایی به دبیرستان فنی رفت و در ژوئن 1977 آنجا را ترک کرد. 

دوران بازیگری

در همان زمان، در حالی که ‌در کلیسا به کشیش در هنگام عبادت کمک می‌کرد، در تیم شوناو 1896 هم بازی می‌کرد، تیمی که در آنجا استعداد او کشف شد. قدم بعدی در راه تبدیل شدن به فوتبالیست حرفه‌ای، انتقال به تیم فرایبورگ بود.

فعالیت حرفه‌ای لو ازسال 1978 در تیم فرایبورگ آغاز شد که به تازگی به بوندسلیگای 2 صعود کرده بود. وی دو سال بعد‌، این تیم لیگ 2 را ترک کرد و در بوندسلیگا به تیم اشتوتگارت پیوست والبته در ابتدا مجبور بود روی نیمکت بنشیند. این مهاجم در اولین فصل حضورش (81-1980) چهار بار به میدان آمد، اما در این فصل موفق به زدن هیچ گلی نشد. پس از یک فصل نارضایت بخش در بوندسلیگا، به اینتراخت فرانکفورت رفت. در آنجا در 24 بازی 5 گل به ثمر رساند.
در ژوئن سال 1982 پیشنهادی از تیم دسته دومی فرایبورگ دریافت کرد و به اولین تیم حرفه‌ای‌اش بازگشت. فرایبورگ به تازگی ورنر اولک را به عنوان مربی به خدمت گرفته بود که مانند لو، دو سال را در این تیم سپری کرده بود. در فصل 83-1982 لو هشت گل زد و در تمامی 34 بازی تیمش حضور داشت. در سال دوم،‌ لو بهترین فصل عمر فوتبالش را گذراند: وی در 31 بازی بوندسلیگای 2، 17 گل وارد دروازه حریفان کرد. 

بعد از این فصل، در تابستان 1984 به کارلسروهه در بوندسلیگای 1 منتقل شد. اما مانند فصولی که در اشتوتگارت و فرانکفورت بود، نتوانست نمایش خوبی از خود ارائه دهد. او در 24 بازی، تنها موفق به زدن دو گل شد و بیشتر به عنوان یار ذخیره وارد زمین می‌شد. پس از این فصل ناامیدکننده، دوباره به فرایبورگ رفت و در آنجا چهارسال در بوندسلیگای ۲ بازی کرد. از 1985 تا 1989 لو 116 بازی انجام داد و 38 گل هم به ثمر رساند. دو فصل اول بسیار موفقیت آمیز بودند (هرفصل 37 بازی و به ترتیب 12 و 17 گل زده)، با این وجود در دو فصل بعد، فقط توانست 7 و 2 گل بزند.
او در 52 بازی در بوندسلیگا هفت گل زد و در بوندسلیگای ۲ نیز 252 بازی انجام داد و 81 گل زد که همه آنها را برای فرایبورگ به ثمر رساند. به علاوه وی چهار بار نیز در تیم ملی زیر 21 ساله های آلمان بازی کرد. پس از آن از سال 1989 تا 1992 در تیم شافهاوزن سوئیس و سپس دو سال در تیم وینترتور بازی کرد. 

دوران مربیگری 

یواخیم لو در سوئیس به عنوان مربی، هدایت تیم جوانان وینترتور را به عهده گرفت و همزمان به عنوان بازیکن در ناسیونال لیگا (لیگ فوتبال سوئیس) B هم بازی می‌کرد. ‌در سال 1994 بعد از انتقالش به تیم دسته اولی سوئیسی فرائن‌فلد، مربی این تیم شد.
در همان زمان یک دوره آموزشی به عنوان مربی فوتبال را شروع کرد، اما این دوره را به پایان نرساند. علت آن هم پیشنهادی بود که از طرف رولف فرینگر، که در سال 1995 مربی جدید اشتوتگارت شده بود، ‌مطرح شده و از لو خواسته بود که دستیارش شود و او هم پذیرفته بود. با اینحال، این تیم در فصل 96/1995 با کسب رتبه دهم جدول نتوانست با وجود انتظارات به جام یوفا راه پیدا کند. گرهارد مایر فورفلدر، رئیس آن زمان باشگاه اشتوتگارت هم که نمی‌خواست بر سر راه فرینگر که در این میان پیشنهاد مربیگری تیم ملی سوئیس را پیش رو داشت، مانعی ‌ایجاد کند، دستیار او، لو را چهار روز قبل از شروع فصل جدید 1997/1996 در 14 آگوست سال 1996به عنوان مربی، و بعد از شش بازی متوالی بدون شکست،‌ در 21 سپتامبر همان سال به عنوان سرمربی انتخاب کرد. اما لو در اولین بازی به عنوان سرمربی، در مقابل فورتونا دوسلدورف شکست خورد.
مثلث جادویی کراسیمیر بالاکوف،‌ جووانی البر، و فردی بوبیچ تحت هدایت یواخیم لو، در بوندسلیگا غوغا به پا می‌ کرد و این تیم در پایان فصل 97/1996 نیز در فینال جام حذفی آلمان در برلین، با پیروزی 2 بر 0 در مقابل انرژی کوتبوس، فاتح این جام شد. یک سال بعد از آن، اشتوتگارت به فینال مسابقات جام در جام اروپا رسید که در آن دیدار در استکهلم با یک گل مغلوب چلسی لندن شد.
در کنار رسیدن به فینال،‌ لو با اشتوتگارت به رتبه چهارم بوندسلیگا دست یافت. لو در اول جولای 1998 به تیم فنرباغچه استانبول ترکیه رفت که فعالیتش در آنجا،‌ تنها پس از گذشت یک فصل، در تاریخ 29 مه 1999 پایان یافت.
وی بلافاصله بعد از آن مربی کارلسروهه آلمان شد. این تیم پس از یازده سال حضور در بوندسلیگا، در سال 1998 یک بار دیگر به دسته پایین‌تر سقوط کرده بود و از آنجایی که نتوانسته بود بلافاصله در فصل بعد به دسته اول صعود کند، در تاریخ 25 اکتبر 1999، مربی این تیم، ‌راینر اولریش برکنار شده و لو جانشین وی شد. لو هم که در 18 بازی فقط به یک پیروزی رسید، قبل از پایان فصل از کار برکنار شد.
پس از نیم سال بیکاری،‌ در 20 سپتامبر 2000 هدایت تیم آدانا اسپور ترکیه را به دست گرفت. در آنجا نیز به علت عدم نتیجه‌گیری، در 4 مارس سال 2001 اخراج شد.
در 10 اکتبر 2001 بازهم پس از نیم سال بیکاری، مربی تیم تیرول اینسبروک اتریش شد. لو در این تیم، افتخارات مربی قبلی، کورت یارا (قهرمانی لیگ در سال‌های 2000 و 2001) را ادامه داد و در سال 2002 آخرین قهرمانی لیگ فوتبال اتریش را برای این تیم به ارمغان آورد. در همان سال باشگاه تیرول پس از سلب مجوز حضور در بوندسلیگای اتریش منحل شد. بدین ترتیب مبحث تیرول در 18 ژوئن 2002 برای لو خاتمه یافت. بعد از گذشت یک سال بی‌تیمی، ‌در 4 ژوئن سال 2003 مربی آستریا وین اتریش شد. پس از یک شکست 0 بر 2 در برابر تیم ته جدولی اف. ث. کرنتن، در مارس 2004 از کار برکنار شد،‌ گرچه آستریا در صدر جدول بود. 

در سال 2004 بعد از جام ملت‌های اروپا و کناره‌گیری رودی فولر از سمت سرمربی تیم ملی، در جولای 2004 لو در کنار مربی جدید تیم ملی، یورگن کلینزمن که به همراه او در مدرسه ورزش فدراسیون فوتبال میتل راین در هنف، دوره مربیگری را به پایان رسانده بود و نیز مدیر جدید تیم، الیور بیرهوف، کادر سه نفره هدایت تیم ملی را تشکیل داد. در جام کنفدراسیون‌ها سال 2005، و نیز در جام جهانی سال 2006 تیم ملی آلمان در رتبه سوم قرار گرفت.
یواخیم لو در 12 جولای 2006 به عنوان سرمربی جدید تیم ملی فوتبال آلمان معرفی شد. این انتخاب وقتی صورت گرفت که کلینزمن تصمصم گرفت قراردادش را که تا 31 جولای 2006 اعتبار داشت، تمدید نکند. ابتدا با لو قراردادی دو ساله امضاء شد. وی هدف ورزشی‌اش را قهرمانی در جام ملت‌های سال 2008 اروپا نامید و گفت که می‌خواهد روش رهبری خود و کلینزمن را ادامه دهد. او پس از اوتو نرتس و اریش ریبک،‌ سومین مربی تیم ملی آلمان است که خود هیچگاه در تیم ملی بزرگسالان این کشور بازی نکرده است.
اولین حضور او به عنوان سرمربی بر روی نیمکت تیم ملی، در 16 آگوست 2006 در پیروزی 3 بر 0 مقابل تیم سوئد بود. سه بازی بعدی نیز بدون گل خورده، با پیروزی همراه بود (سومین بازی، 13 بر 0 مقابل سن مارینو)، به طوریکه او اولین مربی تیم ملی آلمان است که با چهار پیروزی بدون گل خورده ( 0 : 19 ) کارش را شروع کرد. پیش از وی فقط رودی فولر توانسته بود با سه پیروز آغاز کند، اما تیمش یک گل در دیدار با اسپانیا که 4 بر 1 شد، دریافت کرد. تیم آلمان با هدایت لو در پنجمین پیروزی در دیدار انتخابی جام ملت‌های اروپا در اسلواکی ( 1 : 4 ) اولین گل را خورد. با پنج پیروزی در آغاز، یواخیم لو موفقترین مربی در شروع است. ششمین باری در مقابل قبرس (1 : 1) در 15 نوامبر، اولین بازی‌ای بود که تیم لو نمایش چندان خوبی نداشت. در 7 فوریه 2007 این تیم در دیداری دوستانه در برابر سوئیس 3 بر 1 به برتری رسید. در 24 مارس نیز در یک دیدار حساس در مقابل جمهوری چک در مسابقات انتخابی جام ملتهای اروپا، این تیم 2 بر 1 پیروز شد.
اولین شکست در دوران لو در 28 مارس در یک دیدار تدارکاتی مقابل دانمارک ( 0: 1 ) به وقوع پیوست. لو در آن بازی از شش بازیکن تازه‌وارد و یک بازیکن از لیگ دسته دوم استفاده کرد. در 22 آگوست 2007 تیم او که به دلیل داشتن چند بازیکن مصدوم ضعیف شده بود، در انگلیس 2 بر 1 بر این تیم غلبه کرد.
پس از صعود زودهنگام تیم ملی آلمان به رقابت‌های جام ملت‌های اروپا با تساوی بدون گل در ایرلند، این تیم در 17 اکتبر در ورزشگاه آلیانس آر‌نا در مونیخ با یک نمایش ضعیف،‌ 3 بر 0 از جمهوری چک شکست خورد و سبب شد تا تیم چک نیز پیش از موعد به جام ملت‌های 2008 اروپا در سوئیس و اتریش راه پیدا کند. این اولین شکست لو در تیم ملی آلمان در یک بازی رسمی بود.
تیم ملی آلمان تحت رهبری او تا 18 نوامبر 2008، 24 پیروزی (73%)، 5 تساوی (15%) و 4 شکست (12%) به دست آورد، نتایجی که تاکنون بهترین آمار یک مربی در تیم ملی فوتبال آلمان می‌باشد. با هدایت او، تیم ملی آلمان در جام ملت‌های 2008 اروپا، پس از 12 سال، بازهم به مرحله حذفی راه یافت. در آخرین دیدار مرحله مقدماتی در گروه B، تیم آلمان فقط به یک تساوی در مقابل اتریش، میزبان بازی‌ها نیاز داشت تا به مرحله بعدی صعود کند. در این دیدار، ‌به علت بروز غیرمنتظره و ناگهانی رفتاری احساسی، و مشاجره میان دامیر اسکومینا، داور چهارم بازی، یوزف هیکرزبرگر، سرمربی اتریش،‌ و نیز یواخیم لو، هر دو مربی در دقیقه 40 از نیمکت اخراج شده و مجبور شدند بقیه بازی را از روی سکوها دنبال کنند. پس از اخراج لو، دستیار وی، هانسی فلیک هدایت تیم را در دست گرفت. بازی با یک گل به سود آلمان به اتمام رسید. برای دیدار بعدی در مرحله یک چهارم نهایی در مقابل پرتغال (3 : 2) نیز از سوی هیئت کنترل و کمیته انضباطی اتحادیه فوتبال اروپا،‌ بازهم لو بازی را از روی سکوها تماشا کرد. در بازی نیمه نهایی برابر ترکیه، ‌تیم المان 3 بر 2 به پیروزی رسید و در فینال با اسپانیا رو به رو شد. این بازی اما با یک گل به نفع اسپانیا تمام شد و این تیم به قهرمانی اروپا رسید. 

اما پس از آن نمایش خیره کننده در جام ملتهای اروپا در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی لو با یک تیم جوان و مصدومین فراوان که پیش از آغاز جام گریبان تیم آلمان را گرفته بود پا به میدان نهاد و کمتر کسی شانس جدی قهرمانی را برای آلمانها تصور داشت. ولی لو که به تیمش اطمینان کامل داشت با شایستگی هر چه تمام تر چشم ها را به خود خیره کرد و تا نیمه نهایی رقابتها پیش رفت. وی در این راه تیمهای انگلیس و آرژانتین را با ۴گل روانه خانه کرد تا اثبات کند تحول شگرفی در تیم بوجود آورده است. اما در نیمه نهایی این جام یکبار دیگر مغلوب اسپانیایی شد که در جام ملتها نیز مانع قهرمانی ژرمنها شده بودند. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان فوتبال٬ آلمان در این دیدار برخلاف بازیهای زیبا و جسورانه اش مقابل دیگر حریفان در برابر اسپانیا با ترس و احتیاط بیش از حد قدم به میدان گذاشت و نتوانست به فینال این رقابتها راه یابد.
لو در دوران مدرسه در رشته بازرگانی خارجی فارغ‌التحصیل شد. او در ویره در حومه شهر فرایبورگ زندگی می‌کند و متاهل است.

فعالیت‌های جنبی

یواخیم لو از سال 2000 نایب رئیس بنیاد فوتبال جوانان است که‌ یک پورتال اینترنتی برای هواداران جوان فوتبال و فوتبال خیابانی جهانی است که یک کار شبکه‌ای جهانی است واز سوی پروژه‌های اجتماعی فوتبال حمایت می‌شود. در هیئت رئیسه این بنیاد چند بازیکن قدیمی و فعلی دیگر تیم ملی آلمان از جمله یورگن کلینزمن،‌ آندریاس کوپکه، ینس لمان، کریستف متسلدر و پی‌یر لیت بارسکی نیز حضور دارند.
لو از سال 2006 مربی جام جوانان دایملر نیز می‌باشد که یکی از مهمترین تورنمنت‌ها برای نیروهای جوان و حرفه‌ای فوتبال است.

نظرات 1 + ارسال نظر
محدثه پنج‌شنبه 4 آذر 1389 ساعت 19:56

خیلی عالی بود. ممنون

خواهش میکنم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد