وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران
وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ

وبلاگ کانون هواداران بایرن مونیخ در ایران

تحلیلی بر وضعیت فوتبال آلمان در آستانه جام جهانی

 

در فصلی که گذشت اتفاقات مهم و زیادی برای فوتبال آلمان افتاد. در عرصه باشگاهی بایرن،برمن و هامبورگ در اروپا فصل موفقی را پشت سر گذاشتند اما عملکرد فوق العاده اینتر و فیورنتینا باعث شد تا لیگ ایتالیا با اختلاف بسیار ناچیز (به اندازه یک مساوی در طول فصل!) در مجموع امتیازی از لیگ آلمان جلو بماند تا برای یک سال دیگر سهمیه چهارم لیگ قهرمانان را در اختیار داشته باشد.

واقعاً باعث تأسف است که این همه تلاش فقط به خاطر امتیازی به اندازه یک مساوی به نتیجه نرسد و بوندس لیگا یک سال دیگر را در انتظار سهمیه اضافه لیگ قهرمانان بماند ولی در عوض سال آینده را با اختلاف مثبت پنج امتیازی و پیشتازی نسبت به لیگ ایتالیا فصل را شروع خواهد کرد و در صورتی که فاجعه رخ ندهد کسب سهمیه حتمی به نظر می رسد.

از موفقیت در کسب امتیاز برای لیگ که بگذریم باشگاه های آلمانی حاصل زحمات خود و سرمایه گذاری روی جوانان در چند سال اخیر را دیدند و شاهد شکوفایی نسل جدیدی از فوتبال آلمان بودیم نسلی که خیلی از بازیکنانش به تازگی قهرمان زیر 21 سال اروپا شده بودند. اوزیل و مارین در برمن شکوفا شدند و نبود دیه گو را کاملاً جبران کردند، در هامبورگ مدافعینی چون بواتنگ و آوگو ظاهر شدند، هوملس بازیکن سابق بایرن در دورتموند به یکی از بهترین مدافعین جوان اروپا تبدیل شد و کروس دیگر بازیکن بایرن که قرضی در لورکوزن بود به یک بازی ساز قهار تبدیل شد و نقش مهمی در موفقیت لورکوزن و 21 گلی که کیسلینگ زد داشت ، شالکه هم هوودس مدافع جوان عضو تیم قهرمان اروپا را در ترکیب اصلی قرار داد و اشتوتگارت هم کاپیتان همان تیم خدیرا یا به قول خود آلمانی ها کدیرا را شکوفا کرد تا جای بالاک مصدوم شده را بگیرد از همه مهم تر مولر و بادشتوبر ناگهان در بایرن ظهور کردند و استعداد های دروازه بانی ما نویر و آدلر همچنان به رشد ادامه دادند... می بینید که آینده فوتبال آلمان بیمه شده و یک تیم جدید به سرعت در حال رشد است...

از نظر مالی هم باز پنج باشگاه آلمانی در لیست بیست باشگاه ثروتمند دنیا قرار گرفتند (بایرن شالکه،هامبورگ،برمن،دورتموند) که اشتوتگارت هم با توجه به فصل موفقش سال آینده به این لیست اضافه خواهد شد، ضمن اینکه لیگ آلمان با کمترین میزان بدهی باشگاه ها در بین بقیه لیگ های معتبر اروپا آینده درخشان مالی را هم در انتظار خود می بیند، از طرفی بوندس لیگا در آفریقا و آسیا قرارد های خوبی جهت پخش تلویزیونی بسته که از این لحاظ تیم های ضعیف تر آلمان هم سود خواهند برد. همه این عوامل نشان از افزایش جذابیت بوندس لیگا دارد به طوری که بالاخره بورسیا دورتموند توانست پر تماشاگرترین تیم اروپا در فصل گذشته لقب بگیرد و این عنوان را که با اختلاف کم در چند سال اخیر به منچستر می داد کسب کند. گل های زیاد، ستاره های جدید، استادیوم های مدرن، فوتبال زیبا و بسیاری عوامل دیگر همه و همه نوید روز های خوش بیشتری را در آینده برای بوندس لیگا دارند.

و اما تیم ملی...

هر وقت بایرن در اروپا موفق بوده تیم ملی آلمان هم قدرتمند ظاهر شده، امسال بایرن با هسته ای آلمانی و با کمک بازیکنان خارجی با کیفیت به فینال رسید و تیم خوبی داشت. بازیکنانی چون لام و شواین اشتایگر که در جام های جهانی قبل جوان بودند حالا با تجربه شدند و امسال المان امیدوار است تا بتواند جام را به خانه ببرد جامی که آخرین بار در سال 1990 نصیب آلمان شد و خیلی ها معتقدند امسال نوبت آلمان است تا جام را ببرد و با فرمول های ریاضی هم ثابت کرده اند! اما روند آماده سازی تیم ملی مدام با خبر های ناخوشایند مصدومیت بازیکنان مختل می شد...

مرگ روبرت انکه که شوکی برای فوتبال آلمان بود تقریباً حضور رنه آدلر را به عنوان دروازه بان اول آلمان در جام جهانی قطعی کرد اما او با بد شانسی آسیب دید تا دنیا شاهد پرواز عقاب آلمانی در آفریقای جنوبی نباشد...اما خوشبختانه آلمان همیشه آن قدر دروازه بان خوب داشته که نگران نباشیم و حالا مانول نویر که قرار بود دروازه بان سوم آلمان باشد نفر اول در درون دروازه خواهد بود او قهرمان زیر 21 سال اروپا شده پس می توانیم به او اطمینان کنیم.

اما با مصدومیت مشکوک کاپیتان بالاک چه کنیم؟ چه کسی می تواند جای او را در تیم پر کند؟ بهترین پاسخ را رودی فولر داد: هیچ کس! بله بالاک قابل جانشینی نیست و این بازیکن بدشانس یک جام دیگر را هم از دست داد...اگر چه در این اواخر بالاک نقش کلیدی مثل گذشته در ترکیب آلمان نداشت اما تجربه بالای او در عرصه بین الملی برای هدایت تیم لازم بود...اما زیاد جای نگرانی نیست چون شواین اشتایگر که امسال تبدیل به هافبک وسط شده و به قول نویسنده سایت گل بی احترامی به ژاوی است که بازیکنی را در پستش در حال حاضر نزدیک به او بدانیم اما شواین اشتایگر در حال حاضر نزدیک به سطح ژاوی شده است هوش بالای او و قدرت شوت زنی اش باعث می شود چیز زیادی از بالاک کم نداشته باشد و بتواند در کنار کدیرا میانه میدان را برای آلمان در اختیار بگیرد.

مسئله نگران کننده دیگر فرم مهاجم های تیم ملی است، کلوزه و گومز در شرایط خوبی قرار ندارند و بازی آنها در فینال نا امید کننده بود، پودولسکی فصل خوبی را پشت سر نگذاشته اما امیدواریم مثل همیشه در تیم ملی خوب بازی کند، کیسلینگ در بوندس لیگا خوب گل زد اما در تیم ملی و مقابل مالت موفق نبود و در گل زنی ناتوان بود (البته با کمی بدشانسی) مولر مهاجم خوبی است اما نشان داده که تمام کننده خوبی نیست و نمی تواند مهاجم نوک باشد، می ماند کاکائو که شاید الان آماده ترین مهاجم آلمان باشد، کسی که قرار نبود در تیم ملی بازی کند و برزیلی است و پاسپورت آلمانی گرفت تا برای اشتوتگارت راحت تر بازی کند اما دست تقدیر او را به اینجا کشانده و اگرچه احتمالاً ثابت بازی نخواهد کرد اما در جام جهانی می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد.

در خط دفاع و به خصوص مرکز دفاع مشکل بوده و هست و با مصدومیت بازیکنان دفاعی نظیر وسترمن، تراش، حذف فرینگز و بالاک فشار روی مرکز خط دفاع بیشتر از قبل هم خواهد بود اما میتوان امیدوار بود یک دروازه بانی خوب و یه خط هافبک تهاجمی خوب آن را جبران کند.
در جام جهانی قبل ترکیب تیم ملی و تقریباً همه بازیکنان فیکس مشخص بود اما امسال اصلاً اینطور نیست. امسال آلمان می تواند با ترکیب های  2-4-4 ، 3-3-4 و 1-3-2-4 بازی کند و به جز هسته تیم شامل دروازه بان، لام، مرته ساکر، و شواینی تقریباً بقیه بازیکنان هر کسی می تواند باشد! این غیر قابل پیش بینی بودن ترکیب یک برتری تاکتیکی را برای آلمان به ارمغان می آورد ضمن اینکه امسال ذخیره ها با بازیکنان اصلی اختلاف خیلی کمی دارند و می توانند به خوبی در موقع نیاز وارد و جریان بازی را تغییر دهند.

حدس و گمان ها و ترکیب تیم در بازی های اخیر و فرم مهاجمین تیم حاکی از این است که تیم احتمالاً با ترکیب 1-3-2-4 تیم وارد رقابت ها خواهد شد.نویر درون دروازه، مرته ساکر و فریدریش که با تجربه ترین مدافعین در ترکیب هستند در مرکز، لام و احتمالاً بواتنگ در دو طرف خط دفاعی و در جلوی آنها شواینی و کدیرا، یک خط جلو تر سه هافبک تهاجمی که دو تا از آنها در موقع لزوم به مهاجم تبدیل می شوند در کنار مهاجم نوک علامت سؤال های اصلی ترکیب تیم ملی هستند، احتمالاً اوزیل به عنوان بازی ساز در کنار پودولسی و کلوزه به عنوان دو بازیکن مورد علاقه لو در ترکیب قرار خواهند گرفت اما در سمت راست  مولر، کروس، مارین و تروکوسکی کاندید هستند که امیدوارم مارین انتخاب لو باشد.

اما با این ترکیب از آلمان باید انتظار چه جوری بازی را داشت؟ با یکی از آنالیزور های تیم استیل آذین که صحبت می کردم می گفت سیستم ایده آلش سیستم بدون مهاجم است! سیستم جدید آلمان هم در واقع نزدیک به این سیستم است، کلوزه مهاجمی است که تمایل به پاس دادن و فضا سازی برای دیگر بازیکنان دارد و با توجه به آماده نبودنش باید انتظار گل زنی زیاد از خط هافبک آلمان باشیم و شاید کلوزه به عنوان یک بازیکن هدف برای مدافعین حریف عمل کند تا بقیه بازیکنان صاحب موقعیت شوند. قرار گرفتن پودولسکی در خط هافبک یکی از نقاط قوت این سیستم است، سرعت خوب، هوش و قدرت شوتزنی او در این سیستم به خوبی استفاده می شود. در بازی های تدارکاتی چند فرصت شوتزنی خوب برای پودولسکی ایجاد شد در جام جهانی پولدی اگر از این طریق گل بزند می توانید از الان مطمئن باشید که گلی تماشایی خواهد بود! شوت های پر قدرت پولدی اگر در چارچوب باشند مهار آنها کار سختی است...از دیگر نکات کلیدی این سیستم نفوذ هافبک های وسط به قلب خط دفاع حریف است. شواینی آرشیتکت و طراح حملات آلمان خواهد بود و اوزیل و کدیرا به قلب دفاع حریف خواهند زد کدیرا و اوزیل در بازی های تدارکاتی چندین بار صاحب موقعیت های خوبی شدند باید امیدوار باشیم تا ضربه آخر را در جام جهانی بهتر بزنند. ترکیب دوست داشتنی لام، پولدی و شواینی می تواند در سمت چپ باعث دردسر هر تیمی بشود در سمت راست هم اگر مارین بازی کند بار دیگر دنیا شاهد یک بازیکن تکنیکی آلمانی خواهد بود هماهگنی او با اوزیل اگر گل در بر نداشته باشد به احتمال زیاد می توانند از حریف پنالتی بگیرند!

خوب حالا آیا با این ترکیب و این بازیکنان تیم قادر به کسب جام هست؟ این تیم تا کجا می تواند جلو برود و حریف چه تیم هایی می تواند بشود؟ برای رسیدن به جام تیم ها از دو مسیر عبور می کنند در سمت آلمان تیم های انگلیس، فرانسه و آرژانتین قدرت های قدیمی مدعی جام هستند و در سمت مخالف برزیل، ایتالیا، هلند و اسپانیا. رنکینگ فیفا و فرم تیم ها حاکی از این است که تیم های سمت مخالف آلمان قوی تر از تیم های سمت خود آلمان هستند و از این لحاظ شاید کمی خوش شانس باشیم که تا نیمه نهایی به این تیم ها برخورد نخواهیم کرد. پس اگر آلمان می خواهد به فینال برود مسیر نسبتاً مناسبی دارد، در صورت صعود از گروه به عنوان تیم اول و رد شدن از مرحله بعد احتمالاً بازی با آرژانتین در یک چهارم نهایی اولین چالش اصلی برای تیم ملی خواهد بود. آلمان با آرژانتین به همراه مسی و مارادونا؟ انتخاب های بد مارادونا و بازی نگرفتن بهینه از مسی می تواند به آلمان این امید را بدهد که بار دیگر این رقیب سنتی را شکست دهد و به نیمه نهایی پا بگذارد در صورت رسیدن تیم به این مرحله دیگر همه چیز ممکن است...مسابقه احتمالی مجدد با اسپانیا می تواند نقطه پایان آلمان باشد؟ این تیم آلمان از تیم فینالیست یورو از نظر تهاجمی قوی تر است (به خاطر هافبک های تهاجمی بهتر) ضمن اینکه اسپانیا از برزیل برای آلمان بهتر است! چون آلمان همیشه با برزیل مشکل داشته ولی اسپانیا باز یک تیم اروپایی است...همه اینها اما و اگر است اما فینال آلمان - برزیل و کسب جام به خاطر بالاک می تواند شادترین لحظات را برای طرفداران آلمان در کمی بیشتر از یک ماه از الان به ارمغان بیاورد.
آلمان در سه بازی تدارکاتی خود 9 گل زد و کمی فراتر از حد انتظار بهتر بازی کرد و بازی به بازی بهتر شد. بوسنی قوی ترین و آخرین حریف تدارکاتی آلمان بود که بسیار شبیه به صربستان بازی می کند، آلمان در این بازی به مشکل نخورد پس به نظر می رسد بتواند صدر نشین گروه خود بشود. بعد از صعود باید بتواند از پس تیم دوم گروه انگلیس (احتمالاً آمریکا) بر بیاید و به یک چهارم نهایی برسد. حذف قبل از این مرحله برای فوتبال آلمان نا امید کننده خواهد بود. رسیدن به یک چهارم امری طبیعی و بالا رفتن از این مرحله موفقیت محسوب می شود. لام کاپیتان جدید آلمان اعلام کرده بود که این تیم میتواند به نیمه نهایی برسد و به نظر می رسد تیم باور دارد که میتواند آرژانتین را شکست دهد و بعد از این مرحله هم همه چیز ممکن است...

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد